Fråga om körkortstillstånd. Gäller det för "A"?

extemp

New member
Hej!

Ska börja övningsköra under sommaren och idag köpte jag mina mc-kläder! :)

Nu till frågan - jag hade haft B-körkort i nästan 3 år, alltså har giltighetstiden för mitt körkortstillstånd inte gått ut än. På körkortstillståndet står det:

"Körkortsgrupp: 1, Behörighet: B, Giltigt tom: 2010-06-30"

Man ska kanske tro att det betyder att körkortstillståndet gäller bara behörighet B, men sedan läser man på själva tillståndet:

"Du har rätt att övningsköra för samtliga behörigheter inom ovan angivna körkortsgrupp under förutsättning att du uppfyller övriga krav, t.ex. kravet på ålder"

På baksidan finns en tabell för olika grupper, bl a grupp 1, som inkluderar följande:

"Traktor, A1, A-begr., A, B utan släpp, B med släpp, B lätt lb, BE"

Frågan lyder: får jag övningsköra (för A) med detta tillstånd? Varför står det explicit "Behörighet B" på tillståndet om jag får övningsköra för hela "grupp 1" ändå?

Tack i förväg!
 

GuzziKungen

New member
Ordklyveri :(
Om du inte har sökt för dom övriga behörigheterna så får du inte
övningsköra för dom.
Det där betyder bara att dom anser dig lämplig att kunna få
ta dessa körkort , motsvarande ett lämplighetsintyg.
Ha dé
 

P-O Noren

New member
Jag har för mig att giltigheten för ditt körkortstillstånd för sökt behörighet går ut automatiskt när du får behörigheten.

Du kan väl komma undan detta genom att kryssa i alla behörigheter då du söker körkortstillstånd. Men då blir det dyrt som attan(om du förbetalar proven), så jag tror du bara kryssade i B, då det begav sig. Så ditt körkortstillstånd gällde nog bara för B.

såhär står det på körkortsportalen:
Du söker körkortstillstånd för en hel grupp behörigheter. Grupp 1 omfattar behörigheterna AM, A1, A, B, BE och Traktor. Om du endast vill ansöka om att bli prövad för vissa av behörigheterna i gruppen, kommer ditt körkortstillstånd bara att gälla för dessa. Om du senare även vill ha övriga, krävs det att du då söker ett nytt körkortstillstånd och betalar en ny avgift för detta.
 

extemp

New member
Har kollat "ansökan om körkortstillstånd" på VV's hemsida. Det verkar att de ändrade på det hela - just nu är det "grupper" man väljer, men förut var det väl enstaka behörigheter, som man kunde ansöka om. Då verkar det att jag måste söka om på nytt.
 

terje84

New member
Har kollat "ansökan om körkortstillstånd" på VV's hemsida. Det verkar att de ändrade på det hela - just nu är det "grupper" man väljer, men förut var det väl enstaka behörigheter, som man kunde ansöka om. Då verkar det att jag måste söka om på nytt.
.

Jag har precis tagit mitt körkort til MC, och jag mins at körkorttilståndet gälde bara klasse A
 

extemp

New member
Okey. Nu sätter jag slut på det hela! :)

Jag ringde till VV och frågade:
- "Gäller mitt kk-tillstånd för övningskörning med MC?"
- "Ja."
- "Är du helt säker på det?"
- "Absolut!"


Har också varit i en av MC-körskolor, och dem verkade vara ganska säkra att det också gäller för MC.

OCH! Har lyckats hitta min gammal kod från VV's online-bokning av teori- och körprov. Och då kunde jag boka teoriprov för A redan nu, vilket jag gjorde också direkt!

Allt detta ser ganska övertygande ut! Verkar vara så att om man fick övningsköra för "B", så får man övningsköra för hela grupp 1, dvs för "A" också..
 
Last edited:

GuzziKungen

New member
Okey. Nu sätter jag slut på det hela! :)

Jag ringde till VV och frågade:
- "Gäller mitt kk-tillstånd för övningskörning med MC?"
- "Ja."
- "Är du helt säker på det?"
- "Absolut!"


Har också varit i en av MC-körskolor, och dem verkade vara ganska säkra att det också gäller för MC.

OCH! Har lyckats hitta min gammal kod från VV's online-bokning av teori- och körprov. Och då kunde jag boka teoriprov för A redan nu, vilket jag gjorde också direkt!

Allt detta ser ganska övertygande ut! Verkar vara så att om man fick övningsköra för "B", så får man övningsköra för hela grupp 1, dvs för "A" också..

Undrar jag hur många anställda transportstyrelsen har som enbart jobbar
med att ändra regler för körkortstagning :confused:
Lycka till med ditt körkort och skönt att du fick klarhet i frågan :)
Ha dé
 
Top