Fråga om eluttag

Erik_S

New member
Hej, jag har tänkt installera en reläad säkringshållare för lite lull-lull såsom handtagsvärmare, extraljus, GPS, och två eluttag. Efter att ha browsat omkring lite verkar det finnas olika standarder för eluttag. Först det gängse cigarettändaruttaget som finns som 21mm och 12mm versioner. Sedan verkar det finns speciella MC-uttag (?) såsom http://www.powerletproducts.com/ Kan någon råda mig vilket standard jag bör välja, den som är mest vanlig? Funkar Biltema/Kjell Co, eller bör jag sikta på bättre kvalitet (läs dyrare..)? Om ja, vem säljer dylika?

Jag kommer nog koppla GPS och eventuell elektrifierad tankväskehållare direkt till säkringshållaren ala denna (fast jag skruvar nog ihop en själv av lösa delar). Så jag vet inte i dagsläget exakt vad eluttagen ska används till, kanske någon eluppvärmda handskar, skor, dyna etc.

/Erik
 

OH-

Member
Hej!

Jag har aldrig sett eller hört om en 12mm ciggtändare. Såvitt jag kan se är Powerlets produkter precis detsamma som dom 12V-uttag som t ex BMW envisas med, dvs DIN-standard.
Dessa är säkert bra, MEN det finns inte mycket grejer att sticka in i dom så mestadels får man köpa adapter (med mer glapp och kontaktproblem osv osv) eller kapa sladdar och montera egna pluggar (kanske inte så roligt på dyra grejer som GPS, dessutom är åtminstone Garmins plugg en mardröm av klena ledare, skärmar osv). Observera även Powerlets varning att vissa originalpluggar kan innehålla voltregulator, byt mot 12mm plugg och du blåser elektroniken :eek:.
Så troligen är det bättre att hålla sig till det tekniskt sämre 21mm ciggtändaruttaget och ha ett enkelt liv än att ha "rätt" men strul hela vägen.

Vad gäller kvalitet så ligger det ofta nåt i regeln att man får vad man betalar för ............
 

Mathias

Active member
Jag tror att du ska vara ganska försiktig med hur mycket extra du monterara på hojen i elväg, någon enstaka grej är ok. Kolla upp noggrant hur mycket som du kan plocka ut innan generator och laddningsregulator pajar (säjer han som varit på mekarkurs model basic).

Annars kan det bli kostsamt.
 

Efoo

New member
Hej!

Jag har aldrig sett eller hört om en 12mm ciggtändare. Såvitt jag kan se är Powerlets produkter precis detsamma som dom 12V-uttag som t ex BMW envisas med, dvs DIN-standard.
Dessa är säkert bra, MEN det finns inte mycket grejer att sticka in i dom så mestadels får man köpa adapter (med mer glapp och kontaktproblem osv osv) eller kapa sladdar och montera egna pluggar (kanske inte så roligt på dyra grejer som GPS, dessutom är åtminstone Garmins plugg en mardröm av klena ledare, skärmar osv). Observera även Powerlets varning att vissa originalpluggar kan innehålla voltregulator, byt mot 12mm plugg och du blåser elektroniken :eek:.
Så troligen är det bättre att hålla sig till det tekniskt sämre 21mm ciggtändaruttaget och ha ett enkelt liv än att ha "rätt" men strul hela vägen.

Vad gäller kvalitet så ligger det ofta nåt i regeln att man får vad man betalar för ............

12mm finns vanligtvis i lastbilar till extrauttagen för 12 volt och till 24 volt.
 

Erik_S

New member
Tack alla för input, bra info OH-. Det blir nog att jag kör med standard cigg-uttag. TheGungner, vilken pedagog du är! Har du klarat dig från att tömma batteriet när du har kopplat handtagsvärmarna rakt på?

En del kopplingstandarder (uttag, kontakter etc) kan verkligen vara gamla. Är det någon som vet cigguttagatets historia och varför den kom att se ut som den gör?
 

Marie

Banned
Tack alla för input, bra info OH-. Det blir nog att jag kör med standard cigg-uttag. TheGungner, vilken pedagog du är! Har du klarat dig från att tömma batteriet när du har kopplat handtagsvärmarna rakt på?

En del kopplingstandarder (uttag, kontakter etc) kan verkligen vara gamla. Är det någon som vet cigguttagatets historia och varför den kom att se ut som den gör?

Jag vet inte hur gammal ciggtändaren är, men jag vet att jag har en original i min Ford från 1939. Alltså torde det vara åtskilligt äldre, för sådana lyxprylar kom knappast först på ett lågprisbilmärke som Ford...
 

TheGungner

Member
Tack alla för input, bra info OH-. Det blir nog att jag kör med standard cigg-uttag. TheGungner, vilken pedagog du är! Har du klarat dig från att tömma batteriet när du har kopplat handtagsvärmarna rakt på?

En del kopplingstandarder (uttag, kontakter etc) kan verkligen vara gamla. Är det någon som vet cigguttagatets historia och varför den kom att se ut som den gör?

Njae, jag var lite otydlig. Förvisso har jag kopplat värmehandtagen rakt på batteriet men det finns en "off, low, high switch" Se på länken:
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=154588
Men, jag har INTE tömt batteriet någon gång.
 
Last edited:

dalis

New member
Jag har monterat ett 12v-uttag (http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=76535) som fungerar bra. Jag använder den till mobilladdning samt till GPS (inte samtidigt). Se bifogad länk på min något töntiga men förhoppningsvis pedagogiska "film". http://www.youtube.com/watch?v=sWuwJ0ccD1k

Värmehandtagen är kopplade direkt på batteriet. (Också Biltemas)

Ha vilken film... Töntig JA, Pedagogisk JAAAAA jättebra.
Bra att du tände strömbrytaren två gånger och öppnade locket också två ggr, annars hade det varit svårt att hänga med :D:D:D

Men jag har en fråga.
För mig ser det ut som att ditt kopplingsschema skulle ge en konstant kortslutning, varför går det en ledare från (-) till strömbrytaren?
 

Marie

Banned
Men jag har en fråga.
För mig ser det ut som att ditt kopplingsschema skulle ge en konstant kortslutning, varför går det en ledare från (-) till strömbrytaren?


Jag gissar på att det är minus till kontrollampan i strömbrytaren?

Illa ritat, för om man kopplade strikt enligt schemat så skulle det osa bränd kabel utav helsicke...
 

TheGungner

Member
Jag gissar på att det är minus till kontrollampan i strömbrytaren?

Illa ritat, för om man kopplade strikt enligt schemat så skulle det osa bränd kabel utav helsicke...

Helt rätt Marie. Den andra minuskabeln är till kontrollampan i strömbrytaren.

Var inte så strikt, Marie....;)
 

Lejonell

New member
Helt rätt Marie. Den andra minuskabeln är till kontrollampan i strömbrytaren.

Var inte så strikt, Marie....;)

*S*
Har du nu gjort en så jätte pedagogisk film och missat att göra en lampa på ritningen, då får hon för en gångs skull vara strikt. Hon håller sig ialla fall till ämnet denna gången...

Mycket bra och förståeligt pedagogiskt.

har själv satt ett 12V uttag på hojen.
Tog dock ström från Regskylts belysningen, (Lättast ur kabeldragnings synvinkel) då vet jag att tändningen måste vara på för att uttaget skall fungera och inte dra ur batteriet.
 

Marie

Banned
Helt rätt Marie. Den andra minuskabeln är till kontrollampan i strömbrytaren.

Var inte så strikt, Marie....;)

Jag tyckte att filmen var enormt pedagogisk!!!!!
Ett toppenjobb och genom att du helt avstod från muntliga kommentarer så torde den kunna förstås av i stort sett alla människor på vår jord! Ett smart grepp!

För min del hade jag - om jag får lämna synpunkter - satt säkringen på plusmatningen till strömbrytaren. Detta av två skäl.
1) jag hade med säkringen även skyddat kablarna vid strömbrytaren.
2) kontrollampan i strömbrytaren hade då även indikerat avbrott i säkringen.
 
Last edited:
Top