Foton från stadsmiljö -Hjälp

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC och Trafikverket håller på att ta fram en publikation som beskriver motorcyklisternas specifika behov avseende infrastruktur. Vi har hittat massor av bra bilder i SMC:s och MC-Folkets bildarkiv men framför allt handlar det om bilder på motorcyklar som kör landsväg.

Vi saknar bra bilder i kvalité som klarar tryck som visar motorcyklar i tätort. Har du eller kan du bilder som visar följande är jag otroligt tacksam:
- MC-parkering med ett antal motorcyklar av varierande storlek med MC-parkeringsskylten synlig
- Motorcyklar som kör i bussfil, helst med en skylt synlig att det är tillåtet
- Motorcyklar som kör i trängsel mellan bilar
- Motorcykeln får gärna vara en scooter, moped klass i el dyl - då framgår att det handlar om pendling
- och helt vanliga bilder på motorcyklar som kör i en stad, står vid en korsning eller övergångsställe eller liknande.

Gärna högupplösta bilder i god kvalité, annars fungerar de inte för tryck. Du måste ge ditt medgivande för publicering. De bilder som kommer in kommer att anges källa: SMC/MC-folket. Jag behöver bilder så snart som möjligt, dock senast 17 juni. Det är troligt att vi kommer att använda bilderna i andra sammanhang också, t ex på hemsidan då vi skriver om dessa frågor.

Kan du hjälpa mig med detta är jag OTROLIGT TACKSAM.

SuperRetard

New member
Min första tanke var att ta med en kompis som är duktig på att plåta och "fixa" dessa bilder nån kväll/em.

Men du kanske inte vill ha en sporthoj eller SuperDuke med kraschpuckar på bild eller?

M

magne

Guest
För den morgonpigga fotograf finns ett gyllende tillfälle att fota många hojar i stadsmiljö. Söndagen den 29 maj har BMW-klubben sin morgontur "Innan Staden vaknar". I skrivande stund är det 34 anmälda och flera åker med skuts. Samling är 0445 på Brommaplan.

Läs mera här:
http://bmwklubben.se/view.php?id=39&p=activities:page&aid=13240

Om du är sugen på att ta hojbilder kontakta mig så får du ta del av rutten så du kan hitta bra ställen att fota från.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hund: vilken hoj det är på bilden har ingen betydelse. Kör du sporthoj med kraschpuck i staden så är det OK.
Det är viktigt att vi har bilder som visar bredden av MC-kollektivet; det finns allt från scooter till sporthoj, från grushoj till touringlok, custom eller street, gammalt och nytt.
Ju fler som skickar foton, desto större blir urvalet. Redan fått ett antal fina bilder på MC-parkering, skulle kanske behöva ett par med bättre upplösning.

Skye

Kör Mycket!
Är det nåt sånt här du menar? och hur göra med regplåtar?
mc-p.png

Parkering tillåten
mc-p1.png

Parkering otillåten för det var ju fullt på den som var tillåten

Har mycket på rullande HD film annars som visar bilar som inte har uppsikt bakåt och vinglar över vägen eller svårt att hålla gällande hastighet för att de pratar mobil, leker med barnens napp, fäpplar med GPS osv

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det ser bra ut. Den där filmen skulle vara bra att ha som foton istället..
Men t ex, motorcyklar vid korsningar inför vänstersväng med bilar runt omkring, motorcykel som kör på gata i stad i trafik, MC i trängsel.