Fotografering och filmning på smc kurser!?

Goffen

New member
Jag läser på school sidan att filmning inte är tillåten på smc kurser utan särskillt godkännande av instruktörerna och orsaken till detta kan jag mycket väl förstå med tappade kameror på banan osv.
Men på dom kurserna jag varit på har det alltid funnits folk med feta kameror jämte banan som fotat och när jag va på anderstorp fick man slänga till dom en 100ing och så fick man en skiva hemskickad med kort från hela dagen.

Sist nu när vi va på kinnekulle så dröjde det 3mån innan några kort alls kom upp och givetvis va jag inte med på nått av dom.
Kan man ändra rutinen när det gäller fotografer genom att bjuda in fotografer som tar kort som man sen kan köpa en skiva av alt säga till dom "privata" fotografer att dom måste dela med sig av bilderna om dom ska få lov att fota!?

Inget stort problem tycker säkert många men det är alltid roligt att få förevigat bankörning/kurs på bild alt är att tillåta deltagare att filma om detta kan ske på ett säkert sätt.. Hoppas vi kan disskutera detta och komma fram till en bra lösning!

mvh Daniel
 

widolf

New member
Det är nog ett litet missförstånd.

Med filmning menas filmning ifrån hojen och det är inte tillåtet. Dock kan det finnas undantag ifrån detta och det är bara Träningsledaren som kan ta ett beslut att frångå förbudet.
Anledningen till förbudet är framför allt att deltagaren skall ha fullt fokus på sin egen åkning och inte på sin kompis som han filmar, eller försöka lägga snabba varvtider han kan visa upp.

Fotografering är tillåtet efter godkännande av Träningsledaren, och det handlar bara om att personen skall veta om farorna och ha en varselväst på sig.

/ Göran
GI, AI och Träningsledare
 

Goffen

New member
Jodå jag förstår riskerna och orsakerna osv men vad jag är ute efter lite är att smc kanske skulle styra upp att dom som är där o fotar åt en kompis eller vem det nu är åt ska göra bilderna tillgängliga för kursdeltagarna.
 

Avarage

New member
Jodå jag förstår riskerna och orsakerna osv men vad jag är ute efter lite är att smc kanske skulle styra upp att dom som är där o fotar åt en kompis eller vem det nu är åt ska göra bilderna tillgängliga för kursdeltagarna.

Det är ju en god tanke och fritt att önska men rent juridiskt har ingen sådan möjliget att styra över fotografernas bilder mer än de själva eftersom de äger dem.

Vad man skulle kunna göra är ju att snällt fråga om de kan/vill dela med sig men oavsett svaret får man respektera det. Vill man kan SMC naturligtvis förbjuda all fotografering och slänga ut dem som trotsar förbudet men vart leder det...?

Mvh!
// Niklas
 

lime

Skriver inte
Jodå jag förstår riskerna och orsakerna osv men vad jag är ute efter lite är att smc kanske skulle styra upp att dom som är där o fotar åt en kompis eller vem det nu är åt ska göra bilderna tillgängliga för kursdeltagarna.

Tanken är bra men det brister på två saker. Dels det som Niklas redan nämnt, upphovsrätten.

Men också att syftet med SMCs kurser som är att lära ut hur man kör motorcykel säkert. Fotografering av deltagare ger inte så mycket till syftet. Däremot är det bra ur ett marknadsföringsperspektiv. Det är därför som SMC tillåter att det fotograferas från bankanten.
 

Goffen

New member
Aja som sagt det är inte hela världen... Jag tycker det är kul att titta på korten på mig på anderstorp 08a när jag hade min R6a och så tittar man på korten som jag bla har i min avatar och så ser man hur mycket man utvecklas "även om jag känner det när jag kör med" men som sagt kan man inte tvinga fotografer att dela med sig av bilderna borde smc kunna bjuda in egna som får sälja sina bilder på en dvd skiva för säg en 100ing som dom gjorde på anderstorp "för att locka dit dom" ?
 

e7danne

New member
Hej

SMC samarbetar även i år med MC-Gruppen (www.mcgruppen.se) som oftast har med sig en fotograf när de är på plats. Bilderna kunde man se direkt på plats senare samma dag. Man kunde också be fotografen ta extra bilder om man i förväg påpekade att man var intresserad av att bli fotograferad. Mycket bättre än så är det svårt att få.

Dessutom är MC-gruppen en rullande mini-verkstad som erbjuder sina tjänster på många av kurserna.
 

Goffen

New member
Låter ju kanon ! Jag såg inte till dom på kinnekulle när jag va där men jag hade iofs fullt upp med kursen!
 

Peter1980

New member
Som någon redan skrivit, om du ser en fotograf, fråga honom/henne om de kan tillgängliggöra bilderna för allmänheten.
De flesta har ju någon form av onlinegalleri.. och om inte så finns det flera lättanvända gratistjänster.

Visst, man är ju på banan för att köra, men personligen så tycker jag att bilder från körningarna är superkul! T ex så känns det bra att kolla igenom lite bankörnings/depåhängs-bilder från ett 30+gradigt Gotland Ring såhär i vintermörkret :)
 

e7danne

New member
Låter ju kanon ! Jag såg inte till dom på kinnekulle när jag va där men jag hade iofs fullt upp med kursen!

Är MC-Gruppen på plats så kan du knappast missa dem :) Dock har de inte möjlighet att vara med på ALLA kursdagar tyvärr.

Vi har vid tillfällen provat att hyra eller bjuda in fotografer när inte MC-Gruppen varit på plats. Tyvärr har dessa fotografer inte kännt att det varit ekonomiskt eller tidsmässigt hållbar verksamhet mtp vad de får betalt för mödan. I dessa fall får vi förlita oss på frivilliga fotografer (vilket så gott som alltid brukar dyka upp!).

(Detta med inhyrda gentemot frivilliga fotografer skapar ju också en slags konkurrenssituation vilket också försvårar för de som behöver en ekonomi att gå runt och inte enbart gör det som kul hobby, men det är en annan diskussion....)

Om vi alla hjälps åt att göra MC-Gruppen till en lyckad satsning så lär de dyka upp på allt fler kursdagar! :)
 
Last edited:
Top