Fortsätt undanta MC från skrotningsdirektivet

smcrobot

New member
FEMA säger i sitt svar till EU-kommissionen att motorcyklar ska fortsätta att undantas från skrotningsdirektivet (end of life). Orsaken är att motorcyklar återvinns i stort sett till 100 procent genom försäljning av begagnade delar, swpameets och liknande. Och, man ser aldrig skrotade motorcyklar i naturen eller längs vägarna. Motorcyklar tas helt enkelt om hand av ägaren under dess livstid. ...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fortsatt-undanta-MC-fran-skrotningsdirektivet/
 

F800ST

Member
Som det är idag skulle jag inte köra hoj om jag inte fick fatt i delar själv via skrotar, nypriserna på delar är horribla. I stort de enda delar jag köper nytt är vätskor, filter och bromsdelar som skivor, belägg samt monteringsdetaljer till dessa. Bromsarna är för viktiga att för att snåla på.
I stort sett allt annat köps beggat, mestadels via england och tyskland men även holland. Bmw delar är vanligare på skrotar där, här hemma år dessa oftare på privata annonser vilket gör utbudet skralare.

Istället för att jaga på detta sätt borde lagstiftarna titta på det faktum att tillverkarna idag vägrar sälja varenda ingående del som enskild reservdel utan hävdar att stora delar felfria saker måste bytas, Bmw med sina ESA dämpare exempelvis. Istället för ny olja , gas och en packning hävdar de att den ej går att serva, hela enheten med all elektronik skall bytas. En ren lögn.

Hur kan företag som gör så ens få ha ett så kallat miljöcertifiering? Visst de må återvinna den gamla enheten, men det är fortfarande långt smutsigare än att bara byta de slitna delarna och behålla de felfria.

Alla tillverkare gör så och de bara utökar detta hela tiden, hela enheter skall bytas istyället för enbart den trasiga komponenten.

Har en MF35 från 1958, där kan jag än idag hitta varje enskild del som reservdel. Läcker ex vattenpumpen köper jag bara 2 nya o-ringar och en axel. själva pumphuset är ju felfritt.
 
Top