Forskare flippar fånigt från FEMAs fördelar för friska frihetspendlare

Hampe

Skriver massor!
Vår Europeiska samarbetsorganisation FEMA har med hjälp av de olika länderorganisationerna genomfört ett mobilitetstest i olika städer runt om i Europa för att utröna hur snabbt och enkelt man tar sig fram med olika fordonsslag i tät trafik.
Sådan tester görs med viss regelbundenhet, och kommuniceras ut till sådana som är intresserade.

Eller, borde vara intresserade...

Skrämmande kommentar
Resultatet från mobilitetstesterna runt om i Europa skickades självklart ut som ett pressmeddelande från FEMA vars medlemmar gjorde testerna. Döm om vår förvåning när en välrenommerad forskare kontaktade FEMA och sa upp bekantskapen. Han anser att det är farligt att köra motorcykel och moped, därför ska inte FEMA informera om fördelarna med att köra MC och moped på ett sätt som gör att fler börjar köra dessa fordon. Forskaren menar att vi måste minska användningen av MC och mopeder för att sänka olyckstalen! FEMA har givetvis ifrågasatt påståendet och frågat om hela forskningsföretaget står bakom detta. I skrivande stund har inget svar kommit.

Ay! Detta vill vi veta mer om!!!
Bra mycket mer än det som står här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Spar-tid-och-pengar-kor-MC/

Namn, nummer - all the nasty details!

Sicka spån det finns...

Hampe

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej Hampe. Han får förbli anonym. På FEMA:s fråga förklarade han att åsikten var hans egen personliga, inte forskningsföretaget. Det är inte en svensk person :) Skaderisken för motorcyklister är högre jämfört med bilister - det är rätt. Men, myndigheter, forskare och beslutsfattare får inte använda det argumentet för att inte göra något alls.

Hampe

Skriver massor!
Hmmm...
Låter ju som en vidsynt och klyftig forskare som kan bidra med mycket till samhället. Not!

En trafikforskare som avanmält sig från nyhetsuppdateringarna från FEMA, således.
Vi funderar lite: om, om det nu är så att denna forskare har en alldeles egen agenda, vore det då inte bra att hålla koll på oppositionen för att kunna anlägga moteld? Typ lite sådan där omvärldsanalys som det brukar heta?

Nej, jag behöver inte ha något svar på mitt resonmang.

Fanatiska fånar förvånar fortfarande föga...

H

Galne Dansken

Administrator
Personal
Moteld, ( det var ett nytt svensk ord för mig, tror jag)..
Tja, vi kan ju gå på klassisk sätt ut i sociala media, kritisera och gnälla, och tycka väldigt synd om oss själva!

Alternativt, kan vi testa nått nytt, typ - Marknadsföra denna forskningsinstitution som ett klokt institut, som bedriver bra MC forskning. Det kanske är så att dom rent av har fått till ett MC forskningsprojekt, som överraskande för dom själva visade att MC fortbildning faktisk gav mera trafiksäkra motorcyklister - och att medvetna utbildade MC förare inte löper särskild stor olycksrisk. Vi ku hjälpa att få presentera sin studie på en internationell anerkänd konferens, eller rent av for det trafikpolitiska etablissemang i Brussels, som en extra bonus.
Eller vad med Vi indirekt, ser till att dom blir insyltade i ett pris, som har högsta prestige inom MC värden - och detta överräckas på live TV, som sänds i 114 länder.
Om man nu gör så, då sitter det sannolikt en chef nånstans, som direkt ser flera potentiella forsknings euro´s i pipeline till hans institut!

Och det är här vi kommer in - ska vi då välja just detta institut, eller ska vi välja ett institut som inte har förutfattade meningar om MC!

Personligen, lutar jag att det senare alternativ - som ett senigt, fiffigt, modernt, diplomatisk sätt att få ordning på bygget med. Och den som tror jag fantiserar, med mina action punkter - får ta tag i mig 1 december. Då ska jag lägga upp lite länker - eller beskriva vad vi rent av gjorde..
---

Ja, vi har flera stora utmaningar mht att MC åkning inte är tillåtna i tjänsten vid några myndigheter, institutioner, etc.. och även detta jobbar vi på. Samt, att kloka människor som livnärer sig av statistik, väljer sina liv efter säkerhets statistik.
Alla vett om att flest dör i sängen! Trots detta törs jag lägga mig en stund varje dygn.. Men, det är jag det!