forsäkringspriser, sjukt!

terje84

New member
Hej!

Jeg er en norsk kille på 24 år bosatt i Sthlm som får mitt körkort nå i år, med andre ord har jag ingen erfaring. Jeg kommer köra sportshoj, men prisene på forsäkring er ju så sjuka:eek: at man skulle kunna köpa ny hoj om det skulle hända nåt. Jag har sett på några trådar her at folk pratar om forsäkringer til 5000 og så. Självklart forstår jag at jag inte kommer få en så billig forsäkring, men når jag har kollat på nätet får jag forslag på trafikforsäkring til 31000!!!:eek: det er ju fan mig løjligt. Er de netkalkulatorene til at lita på?, annars kan jag legga ned drømmen på en gong.:confused:

Hilsen Terje
 

Egogirl

New member
Hej!

Jeg er en norsk kille på 24 år bosatt i Sthlm som får mitt körkort nå i år, med andre ord har jag ingen erfaring. Jeg kommer köra sportshoj, men prisene på forsäkring er ju så sjuka:eek: at man skulle kunna köpa ny hoj om det skulle hända nåt. Jag har sett på några trådar her at folk pratar om forsäkringer til 5000 og så. Självklart forstår jag at jag inte kommer få en så billig forsäkring, men når jag har kollat på nätet får jag forslag på trafikforsäkring til 31000!!!:eek: det er ju fan mig løjligt. Er de netkalkulatorene til at lita på?, annars kan jag legga ned drømmen på en gong.:confused:

Hilsen Terje

Att räkna ut priset på nätet brukar stämma, du kan ju ringa försäkringsbolagen och höra. men 24 år, nytaget kort och stockholm brukar leda till en hög premie. Så det låter inte alls orimligt, tyvärr...

Ett alternativ är ju att titta på en motorcykel som är billigare i försäkrning (äldre modeller eller modeller med mindre effekt brukar ju vara billigare alternativ), alternativt att bara ha trafikförsäkring.

Jag har ju mc, står på min sambo som har haft kort i 9 år nu till sommaren och vi betalar över 10 000 :-/år... så det är dyrt, tyvärr.
 

terje84

New member
Att räkna ut priset på nätet brukar stämma, du kan ju ringa försäkringsbolagen och höra. men 24 år, nytaget kort och stockholm brukar leda till en hög premie. Så det låter inte alls orimligt, tyvärr...

Ett alternativ är ju att titta på en motorcykel som är billigare i försäkrning (äldre modeller eller modeller med mindre effekt brukar ju vara billigare alternativ), alternativt att bara ha trafikförsäkring.

Jag har ju mc, står på min sambo som har haft kort i 9 år nu till sommaren och vi betalar över 10 000 :-/år... så det är dyrt, tyvärr.

Pratade precis med folksam og dom kunne forsäkra Suzuki GSXR 750 05-modell for en pris av 1480kr mnd. det er kun trafikforsäkring, men fan så mycke bätrre enn länsforsikring eller bil och mc forsäkringen som foreslo 31000 og 17000 på samma forsäkring :) Takk for svar
 

Spiff

New member
Pratade precis med folksam og dom kunne forsäkra Suzuki GSXR 750 05-modell for en pris av 1480kr mnd. det er kun trafikforsäkring, men fan så mycke bätrre enn länsforsikring eller bil och mc forsäkringen som foreslo 31000 og 17000 på samma forsäkring :) Takk for svar

1480 x 12 = 17 760Kr/år så det blir väl samma sak?
 

P-O Noren

New member
Utgiften blir mindre men är det det som spelar roll?

Jepp
:D

Pratade med en kille som hade 1800kr i försäkring på macken ooch jag undrade för mig själv hur han kunde ha billigare försäkring än mig, då jag betalar 2400kr helförsäkrat.
(han var yngre än mig och hade en sporthoj som borde ha varit dyrare)

Sedan kom det fram att han pratade om månadspriset medan jag menade årspremien...
 

Spiff

New member
På något vis känns det som om man håller på och bli gammal... :)

/Spiff

Jepp
:D

Pratade med en kille som hade 1800kr i försäkring på macken ooch jag undrade för mig själv hur han kunde ha billigare försäkring än mig, då jag betalar 2400kr helförsäkrat.
(han var yngre än mig och hade en sporthoj som borde ha varit dyrare)

Sedan kom det fram att han pratade om månadspriset medan jag menade årspremien...
 
Last edited:

Maru

New member
Hej!

Jeg er en norsk kille på 24 år bosatt i Sthlm som får mitt körkort nå i år, med andre ord har jag ingen erfaring. Jeg kommer köra sportshoj, men prisene på forsäkring er ju så sjuka:eek: at man skulle kunna köpa ny hoj om det skulle hända nåt. Jag har sett på några trådar her at folk pratar om forsäkringer til 5000 og så. Självklart forstår jag at jag inte kommer få en så billig forsäkring, men når jag har kollat på nätet får jag forslag på trafikforsäkring til 31000!!!:eek: det er ju fan mig løjligt. Er de netkalkulatorene til at lita på?, annars kan jag legga ned drømmen på en gong.:confused:

Hilsen Terje

Egentligen är den inte särskilt löjlig.
Du har valt en hoj som enligt statistiken är stöldbegärlig och inblandad i många olyckor.

Välj en hoj som har lägre stöld- och olyckrisk så minskar premien. :)
 

Monsterdiggaren

New member
1480 x 12 = 17 760Kr/år så det blir väl samma sak?

Det beror på om den är "avställningbar". En trafikförsäkring brukar ju gå att frysa när man ställer av fordonet och då gör det ju stor skillnad för årskostnaden. Jag har själv en "avställningsbar" halvförsäkring från Folksam.
 

Spiff

New member
Det beror på om den är "avställningbar". En trafikförsäkring brukar ju gå att frysa när man ställer av fordonet och då gör det ju stor skillnad för årskostnaden. Jag har själv en "avställningsbar" halvförsäkring från Folksam.

Ja så det gör fortfarande ingen skillnad om jag betalar per månad eller år.
De försäkringar som inte går att frysa är väl typ märkesförsäkringar.

Till syende och sist så är det ju som Maru skriver. OM du är 24 och köper en supersporthoj så är sannolikheten att du klotar 30% per år.
 

terje84

New member
svarene

Takker for alle svar jeg har fått. Foräkringen jeg pratade om er at man betaler mndvis, og jag kan stella av sykkelen når jag vil. hvilket betyder at jag kommer til å måtte betale 4500 i året, eftersom jag trolig bare kommer kjøra juni-juli-august. Jeg forstar at man kan få lavere forsäkringer med andra hojer, men det er ju nå när jag er ung det er kul og møjligt at køra sportshoj. Tror inte jag orkar sitta framåtlutat med gikt i ryggen i en alder av 50, så jag følger drømmen nu när jag kan. Men takk for inspill
 

Catherine

New member
Takker for alle svar jeg har fått. Foräkringen jeg pratade om er at man betaler mndvis, og jag kan stella av sykkelen når jag vil. hvilket betyder at jag kommer til å måtte betale 4500 i året, eftersom jag trolig bare kommer kjøra juni-juli-august. Jeg forstar at man kan få lavere forsäkringer med andra hojer, men det er ju nå när jag er ung det er kul og møjligt at køra sportshoj. Tror inte jag orkar sitta framåtlutat med gikt i ryggen i en alder av 50, så jag følger drømmen nu när jag kan. Men takk for inspill

Om du gillar att åka sporthoj, måste jag tyvärr meddela att det kan du göra även när du är 50! Det kommer alltså fortsätta att vara dyrt. ;)
 

SuperRetard

New member
Varför är det så dyrt att försäkra en importerad hoj..??

Osäkerhet i riskbedömningen från bolagen. Reservdelars tillgång och pris kan variera och eftersom de flesta bolag har som praxis att ersätta med originaldelar osv gör det allt lite svårare.

Tidigare arv om historik med skruvade mätare etc spelar också in, men främst reservdelsfrågan.
 

Hellman

New member
Som många redan har nämnt är sporthoj, 24år, ny lapp och Stockholm inget vidare bra utgångsläge. :rolleyes:

Testa något kåplöst kanske? Det finns MÅNGA roliga hojjar där ute som inte är rödlistade som sporthojar hos bolagen. Eller fråga dig om du verkligen BEHÖVER 150+ hästar på 200kg fulltankat.

Ska du promt ha en sporthoj så kolla tillbaka lite i tiden. Cyklar från 95-00 är lite billigare om du inte räknar med annat än trafikförsäkring. Sen vill jag inte vara dryg eller så, men har du nytagen lapp kan du inte utnyttja en ny sporthoj. Du betalar mao pengar i premie för effekt du inte har nytta av.

Jag brukar säga att det finns 2 kategorier av ägare med nya sporthojar:
Den första för de har råd, gillar att impa på folk på stan (tror de) utan att ens kunna hantera sin cykel ordentligt.
Den andra för att de gillar att köra rejält, då ska den brukas ofta på bana. De ska då också ha kunskapen om HUR man använder den, det har ingen i början utan träning.
 
Top