Fordonsskatt MC

Maria Nordqvist

Super Moderator
i budgetpropen som presenterades igår finns förslag till höjd fordonsskatt. Glädjande nog omfattas inte MC av detta vilket betyder att vi får behålla dagens nivå, 180 kronor per år. Det är en låg summa och SMC har vid flera tillfällen stoppat förslag där skatt för MC och personbil skulle ha samma nivå.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ingen-hojd-skatt-for-MC/

I Australien betalar motorcyklisterna en skatt som är öronmärkt för åtgärder för MC-säkerhet. Det kan handla om att säkra black-spots, informationskampanjer och liknande. Skulle du vara beredd att betala mer i fordonsskatt om du visste att pengarna gick specifikt tillbaka till förbättringar för motorcyklister?
 

Hampe

Skriver massor!
Tummen upp gäller det faktum att vi lyckas hålla ner fordonsskatten och kämpar emot höjningar.


Jag är däremot inte beredd att acceptera höjd fordonsskatt i Sverige för MC även om man vill öronmärka pengarna till MC-åtgärder.
...helt enkelt för att jag inte litar på de inblandade. Dom har förverkat mitt förtroende och skall prestera 10 bra år utan att försöka döda motorcyklister med räcken, asfalt och grus som tillhyggen innan vi kan snacka.

Att tapetsera Sverige med dödsräcken som är dyrare och farligare än riktiga räcken, och sedan vilja ha extrapengar för att försöka ställa eländet till rätta igen...?

Nä nä nä; Glöm, bara glöm! Gör rätt från början så slipper motorcyklister slaktas i onödan, och vi får loss pengar till andra trafiksäkerhetsprojekt som ger säkerhet till alla, inte bara till vissa.


Herregud! Om jag inte är nöjd med maten på en restaurang utan tvingas klaga så förväntar jag mig trevligt bemötande och en kompensation.
Inte att något ärkenöt säger till mig att "Okay, om du betalar mig en gång till och lite mer dessutom skall jag laga dig en ny portion mat som säkert blir mycket bättre.


Tusan, nu blev jag arg igen!




Hampe
 

Maru

New member
I Australien betalar motorcyklisterna en skatt som är öronmärkt för åtgärder för MC-säkerhet. Det kan handla om att säkra black-spots, informationskampanjer och liknande. Skulle du vara beredd att betala mer i fordonsskatt om du visste att pengarna gick specifikt tillbaka till förbättringar för motorcyklister?

Jag skulle kunna tänka mig att betala mer i fordonsskatt om den gick till att rusta upp vägnätet.
När riksväg 45 mellan Trollhättan och Göteborg rustades upp så tog all tung trafik gamla vägen, norr om älven. Nu när 45:an är klar är gamla vägen bedrövlig...
 

EVK

New member
Hur stora höjningar skulle det i så fall handla om? Från nuvarande nivå känns det inte så konstigt att gå upp några kronor om pengarna garanterat går till något rimligt. Men handlar det om många 100% höjning så är det en annan sak. Har man sedan flera fordon så blir det väldigt mycket pengar. Det problemet finns redan med trafikförsäkring och entusiastfordon. Har man ett par veteranbilar och några motorcyklar så blir det enorma summor om allt är påställt, trots att man knappast kör mer än ett fordon åt gången och totala antalet mil är lågt.
 

Chopperbyggarn

New member
I Australien betalar motorcyklisterna en skatt som är öronmärkt för åtgärder för MC-säkerhet. Det kan handla om att säkra black-spots, informationskampanjer och liknande. Skulle du vara beredd att betala mer i fordonsskatt om du visste att pengarna gick specifikt tillbaka till förbättringar för motorcyklister?

Australien är förvisso ett mycket vackert land med härligt klimat och underbara människor men när det gäller hur deras myndigheter hanterar intresset för två och fyrhjuliga fordon så finns det väl ändå inte något positivt att ta efter där?

Anders.J
 

Hudik-Lars

New member
Betala mer om fordonsskatten gick till förbättring för mc?

Jo men litar mer på en påtänd narkoman än vad jag gör på att transportstyrelsen skulle skicka pengarna dit det behövs


Skulle nästan hellre se att alla sket i att betala skatt på sina fordon och la samma pengar på att privat leja nån att fixa vägarna, då kanske det skulle bli ordning på vägarna också

Finns det nån magisk gräns på hur stora potthål det ska vara i vägen innan man skyltar, tror nästan det
Tror nästan att det är dom här gränsvärden dom kör efter
Är det fortfarande mer än 60 asfalt kvar av vägen så behöver vi inte skylta
Är det fortfarande mer än 40 asfalt kvar av vägen så behöver vi inte laga
 

CB_Tobbe

New member
Problemet med en skatt är att den går till ststskassan.

Då funkar en fordonsavgift bättre eftersom den kan ''öron märkas'' till vägunderhåll.
 

jan-olovj

Active member
Var tog den extra skatten vägen som vi betalade, för att alla skulle bära sina skador. Det blev inget av detta så då borde vi få tillbaka det inbetalade, om inte så är det stöld.
 
Höjd riktad avgift

Även om en regering följer utfästelsen så kanske nästa styre vill omfördela utefter sin syn på "rättvisa" som gynnar deras särintressen.

Svaret är: Nej, det vill jag inte :).

/Peter
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi betalar trafikförsäkringsskatt, 32 %. Frågan kommer att lyftas med samtliga partier inför riksdagsvalet. Kommer Alliansen att gå vidare med steg 2? Kommer oppositionen att riva upp trafikförsäkringsreformen?
 

Hampe

Skriver massor!
Var tog den extra skatten vägen som vi betalade, för att alla skulle bära sina skador. Det blev inget av detta så då borde vi få tillbaka det inbetalade, om inte så är det stöld.

Nej, bland annat vi motorcyklister slogs ju mot förslaget, så kvar blev bara den kostsamma del ett, som inte nyttar oss någonting alls - medans de tänkta fördelarna i del två aldrig blev av. Men premieskatten betalar vi - för trafikskador som redan har skett och är betalade redan innan vi började betala för dem. Igen. Och fortsätter att betala, gång efter gång. För sådant som redan hänt.

Låt mig berätta en saga om ett land som redan på 1980-talet insåg att dom inte kunde freda sitt territorium ens i fredstid.
Efter Utö, Gåsefjärden och Hårsfjärden fanns det acceptans hos skattebetalarna för att slanta upp lite mer för att specifikt stötta ubåtsjakten.
1984 beslutar man att höja bensinpriset med 50 öre per liter - mer än 10% upp på det då rådande bränslepriset, ett extra tillskott som skulle gå direkt till att stärka kustförsvaret.

10% upp på bränslepriset. Och det accepterades! ...och glömdes bort.
De dumma medborgarna fortsatte under 10 år att betala 50 öre litern extra varje gång dom tankade. Till vilken nytta?
Sovjetunionen imploderade, men vi fortsatte betala. Fick vi ett bra försvar...? Tjänare!

Togs ubåtsjaktskatten någonsin bort...? Nej, faktiskt inte. 1995 tog man bort bensinskatten helt och hållet.
Eller - man nyspråksfernissade hela skutan och kallade samma skatter för "energiskatt" istället.
Då var det plötsligt okay att inkorporera den tidigare "tillfälliga" ubåtsjaktskatten i den totala skattenivån på bensin.

Vi betalar fortfarande - 30 långa år senare 50 öre extra för soppan, det som en gång introducerades som en riktad ubåtsjaktskatt.
Kan vi freda våra gränser idag...?


På samma sätt har man i omgångar höjt skatteuttaget på trafikanter med olika motiveringar - ibland har det varit SJs speciella behov, ibland har det hetat att Banverket behöver hjälp med sin omstrukturering.

Har vi fått bättre kollektivkommunikationer? Funkar Trafikverkets övertagande av Banverket?
Ha ha ha ha!

Vi är så jävla shaftade! Vi betalar forfarande alla dessa tillfälliga pålagor än i dag - mera, mera, mera utan att få ett skit för pengarna.
Politikerna känner av opinionen, och så fort man bedömer att det finns en hyfsat bred acceptans så åker någon transportrelaterad skatt upp ett snäpp.

Tillfälligt.

För vår egen skull.

...och sedan byter den namn, permanentas eller bara glöms bort och ligger och tickar in pengar till några som inte vet hur man skall använda medlen.


Det vi ser här är en försöksballong Anna Hedborg-style: hur tas tanken på ökat skatteuttag på just motororcyklister upp?
Det är en ekonomiskt välbärgad grupp, dom börjar bli gamla så om vi sockrar med ökad säkerhet så kanske, kanske...?

Fuck trafiksäkerhetsskatt på motorcyklar!
Ökad trafiksäkerhet för motorcyklister handlar inte i första hand om pengar!

Inte så länge det är billigare att använda riktiga räcken istället för dyra dödsfällor, inte så länge man låser ute oss från kollektivkörfält, inte så länge man slarvar med underhåll och fuskar med beläggningar.


Vad det handlar om är att man redan på planeringsstadiet skiter i de oskyddade trafikanterna. Då blir det dyrt!
Dyrt på alla nivåer i samhället. Skall vi motorcyklister betala extra för att vi blir förbisedda?

Så fan heller!

Gör jobbet
Gör jobbet rätt
Gör jobbet rätt första gången

Det är det vi betalar för redan idag. Vissa av oss betalar med våra liv för att myndigheter inte gör sitt jobb rätt idag.
Varför skulle det bli bättre för att vi betalar mer? Myndigheternas track record säger snarare att vi skulle dö snabbare än i dag om dom får mer medel att röra sig med, och politikernas CV indikerar tydligt att "riktade insatser" brukar sluta i något som ser ut som dyngspridning efter traktor.

På någon annans fält. På någon annans frusna fält. På någon annans frusna fält som är lagt i träda.
Typ.




Hampe


Edit:

Ja, jag är alltså emot. Det kanske inte framgick i texten, men så är det.
 
Last edited:

Cyborg

New member
Här i Sverige skulle aldrig en öronmärkt skatt/avgift gå till det som den är tänkt till, om så vore fallet skulle vi ha världens finaste och säkraste vägar med all dubbelbeskattning vi betalar in via våra fordon.

Egentligen är den verkliga skatten 245 kronor med den ofrånkomliga trafikregisterhållningsavgiften. För att spinna vidare på Hampes inlägg så är även dessa 65 kronor extra en såkallad bluffskatt. Den var från början en avgift för att Sverige skulle "klara" omvandlingen från vänster till högertrafik. Sanningen var dock att den inte behövdes men fortsatte existera för det är alltid bra med lite extra slantar.

Det säger sig självt att med all kostnadsbesparande teknik som kommit de senaste 15 år kan det omöjligtvis kosta 65 kronor från alla Sveriges registrerade fordon för att driva detta system. Snarare skulle det säkert kunna gå att ge oss alla 65 kronor istället för hur billigt och effektivt fordonsregistret har blivit men icket, detta är givetvis ett sätt att tjäna pengar på fordon som man vanligtvis inte tjänar pengar på samt få en stabil extra inkomst.
 

HkanB

New member
Här i Sverige skulle aldrig en öronmärkt skatt/avgift gå till det som den är tänkt till, om så vore fallet skulle vi ha världens finaste och säkraste vägar med all dubbelbeskattning vi betalar in via våra fordon.

Egentligen är den verkliga skatten 245 kronor med den ofrånkomliga trafikregisterhållningsavgiften. För att spinna vidare på Hampes inlägg så är även dessa 65 kronor extra en såkallad bluffskatt. Den var från början en avgift för att Sverige skulle "klara" omvandlingen från vänster till högertrafik. Sanningen var dock att den inte behövdes men fortsatte existera för det är alltid bra med lite extra slantar.

Det säger sig självt att med all kostnadsbesparande teknik som kommit de senaste 15 år kan det omöjligtvis kosta 65 kronor från alla Sveriges registrerade fordon för att driva detta system. Snarare skulle det säkert kunna gå att ge oss alla 65 kronor istället för hur billigt och effektivt fordonsregistret har blivit men icket, detta är givetvis ett sätt att tjäna pengar på fordon som man vanligtvis inte tjänar pengar på samt få en stabil extra inkomst.

Även uttalat öronmärkta pengar kan diskret slussas vidare.

De tidigare sk. Wernersson-pengarna-så kallade efter den minister i den dåvarande s-regeringen, som drev igenom dem-var öronmärkta för skolan/skolor och portionerades ut till våra kommuner.
Vad hände var att de som inte inte redan hade gjort det, flyttade skolornas fastigheter till ett separat kommunalt bolag som sedan hyrde ut lokalerna till skolan.
Där det här redan var en realitet behövdes bara nästa steg utföras...höj skolornas hyra hos det kommunala bolaget motsvarande Wernersson-pengarna och Bingo! de öronmärkta pengarna hade helt omärkligt transfererats in det vanliga kommunala svarta hålet.
Så nej, jag tror inte heller på några öronmärkta pengar eller politikers löften överhuvudtaget...
 
Top