Var tog den extra skatten vägen som vi betalade, för att alla skulle bära sina skador. Det blev inget av detta så då borde vi få tillbaka det inbetalade, om inte så är det stöld.
Nej, bland annat vi motorcyklister slogs ju mot förslaget, så kvar blev bara den kostsamma del ett, som inte nyttar oss någonting alls - medans de tänkta fördelarna i del två aldrig blev av. Men premieskatten betalar vi - för trafikskador som redan har skett och är betalade redan innan vi började betala för dem. Igen. Och fortsätter att betala, gång efter gång. För sådant som redan hänt.
Låt mig berätta en saga om ett land som redan på 1980-talet insåg att dom inte kunde freda sitt territorium ens i fredstid.
Efter Utö, Gåsefjärden och Hårsfjärden fanns det acceptans hos skattebetalarna för att slanta upp lite mer för att specifikt stötta ubåtsjakten.
1984 beslutar man att höja bensinpriset med 50 öre per liter - mer än 10% upp på det då rådande bränslepriset, ett extra tillskott som skulle gå direkt till att stärka kustförsvaret.
10% upp på bränslepriset. Och det accepterades! ...och glömdes bort.
De dumma medborgarna fortsatte under 10 år att betala 50 öre litern extra varje gång dom tankade. Till vilken nytta?
Sovjetunionen imploderade, men vi fortsatte betala. Fick vi ett bra försvar...? Tjänare!
Togs ubåtsjaktskatten någonsin bort...? Nej, faktiskt inte. 1995 tog man bort bensinskatten helt och hållet.
Eller - man nyspråksfernissade hela skutan och kallade samma skatter för "energiskatt" istället.
Då var det plötsligt okay att inkorporera den tidigare "tillfälliga" ubåtsjaktskatten i den totala skattenivån på bensin.
Vi betalar fortfarande - 30 långa år senare 50 öre extra för soppan, det som en gång introducerades som en riktad ubåtsjaktskatt.
Kan vi freda våra gränser idag...?
På samma sätt har man i omgångar höjt skatteuttaget på trafikanter med olika motiveringar - ibland har det varit SJs speciella behov, ibland har det hetat att Banverket behöver hjälp med sin omstrukturering.
Har vi fått bättre kollektivkommunikationer? Funkar Trafikverkets övertagande av Banverket?
Ha ha ha ha!
Vi är så jävla shaftade! Vi betalar forfarande alla dessa tillfälliga pålagor än i dag - mera, mera, mera utan att få ett skit för pengarna.
Politikerna känner av opinionen, och så fort man bedömer att det finns en hyfsat bred acceptans så åker någon transportrelaterad skatt upp ett snäpp.
Tillfälligt.
För vår egen skull.
...och sedan byter den namn, permanentas eller bara glöms bort och ligger och tickar in pengar till några som inte vet hur man skall använda medlen.
Det vi ser här är en försöksballong Anna Hedborg-style: hur tas tanken på ökat skatteuttag på just motororcyklister upp?
Det är en ekonomiskt välbärgad grupp, dom börjar bli gamla så om vi sockrar med ökad säkerhet så kanske, kanske...?
Fuck trafiksäkerhetsskatt på motorcyklar!
Ökad trafiksäkerhet för motorcyklister handlar inte i första hand om pengar!
Inte så länge det är billigare att använda riktiga räcken istället för dyra dödsfällor, inte så länge man låser ute oss från kollektivkörfält, inte så länge man slarvar med underhåll och fuskar med beläggningar.
Vad det handlar om är att man redan på planeringsstadiet skiter i de oskyddade trafikanterna. Då blir det dyrt!
Dyrt på alla nivåer i samhället. Skall vi motorcyklister betala extra för att vi blir förbisedda?
Så fan heller!
Gör jobbet
Gör jobbet rätt
Gör jobbet rätt första gången
Det är det vi betalar för redan idag. Vissa av oss betalar med våra liv för att myndigheter inte gör sitt jobb rätt idag.
Varför skulle det bli bättre för att vi betalar mer? Myndigheternas track record säger snarare att vi skulle dö snabbare än i dag om dom får mer medel att röra sig med, och politikernas CV indikerar tydligt att "riktade insatser" brukar sluta i något som ser ut som dyngspridning efter traktor.
På någon annans fält. På någon annans frusna fält. På någon annans frusna fält som är lagt i träda.
Typ.
Hampe
Edit:
Ja, jag är alltså emot. Det kanske inte framgick i texten, men så är det.