Folksams SMC-försäkring där man ställer på och av?

Henrik_J

New member
Hej!
Min första post här på SMC:s forum. Jag har sett att det finns ett antal trådar som behandlar Folksams mc-försäkring med SMC-rabatt, men inte hittat någon som behandlar min specifika fråga. Hänvisa mig gärna till rätt tråd om jag missat den!

Min fundering rör den variant av Folksams SMC-försäkring där man kan ställa av och på mc:n flera gånger under året.

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna variant och som kan dela med sig, särskilt vad gäller följande:

1. Hur går man praktiskt tillväga när man ställer på/av? Räcker det med att man gör en anmälan om påställning till vägverket via internet eller telefon och sen är det bara att köra, eller är det någon slags fördröjning i systemet? Dvs. krävs det t.ex. att man fått ett skriftligt bevis på att man ställt på mc:n via posten eller fax? Hur lång fördröjnig blir det i sådana fall?
2. Hur fungerar det med Folksam, hänger deras system automatiskt med när man ändrar hos vägverket? (Jag vet att det ska vara så, men hur är det i praktiken?)
3. Stämmer det att vägverket tar ut en avgift på 50 kr varje gång man ställer på?

/Henrik, Uppsala

Skuggan

New member
Vad jag vet har dom ingen avställningsbar smc försäkring, dock en vanlig bas försäkring som är avställningsbar.

När du ställer på gör du det på Nätet, sedan skriver du ut en bekräftelse på att den är påställd, den måste du ha med dig tills skattemärket kommer.

Det fungerar bra med av/påställningar hos f-bolagen då dom är kopplade till vv.

Och ja, det kostar 50:- vare gång.

GuzziKungen

New member
Jag blev erbjuden allternativet att ställa på och av.
Men med mitt lite bredare spann av tid för körning ,så var
det inte ett allternativ .
Än mindre då det kostar 50kr vid varje på/avställning.
Ha dé

Cyborg

New member
Ett tips: Ring alltid försäkringsbolaget och berätta att hojen är påställd så slipper ni tokiga överraskningar (om ni nu inte har något som helt automatiskt börjar gälla när hojen ställs på).

Läser lite mer och ser att det handlar om Folksams bas, den hänger inte med vid påställning och ja 50 (förbaskade måste jag nästan säga) kronor kostar varje påställning i Vägverkets försök att få bort folk som ställer av och på ofta.

Last edited: