Folksams handläggande av mc-skada

arne_duck

New member
Jag råkade ut för en incident i sthlm den 29/7 09, blev lätt påkörd bakifrån vid ett rödljus, hojen till verkstad (helt okörbar kamelhoppande hoj). Anmälan till försäkringsbolaget Folksam via telefon samma dag och via papper dagen efter.

Frid och fröjd tror jag. Men si, Folksam i sitt allsmäktiga vetande skickar sedan papprena vidare till Vesta, trots att Motparten är försäkrad hos Volvia vid olyckstillfället. Visst mannen bytte till Vesta efter Juli men alla papper säger Volvia.
Men Folksam utgår från att deras kunder är idioter som inte vet var de är försäkrade och dubbelkollar inte uppgifterna. På frågan från mig idag om de ens läst hela min anmälan så blev mannen ifråga ganska sur....

Till slut så kom ändå papprena till Volvia den 1/9-09 En hel månad efter att jag lämnat in anmälan. Helt oacceptabelt.

Motparten har enl Folksam inte lämnat in sin anmälan och då tycker de inte att det spelar någon roll att de slarvat "det hade tagit lika lång tid ändå". Men det är inte sant. Då hade ju Volvia haft möjligheten att skicka brev till sin kund 30dagar tidigare än vad som nu sker.
Folksam har dessutom mage att skylla ifrån sig på Vesta och tycker att de borde ha skickat uppgifterna vidare, men jag är ju kund hos Folksam så det är de som skall göra detta. Även om det är motpartens bolag som skall stå för rep.
Sedan häver han ur sig att "om jag hade haft helförsäkring så hade vi löst allt detta".....

Kontentan blir ju att jag står utan motorcykel under en stor del av säsongen, får betala full försäkring utan att kunna utnyttja mc'n.
Allt detta hade jag sluppit om jag trafikförsäkrat och skött kontakten med motpartens bolag själv. Då hade jag haft min hoj hemma och klar nu.

Så, bye, bye SMC-försäkring. Nu blir det trafik hos Vesta(Ironiskt nog). Och troligen bye, bye smc också. Vi får la se.....

Jag förväntar mig inte några svar men nu har jag fått skriva av mig iaf
 

Goffen

New member
Be alltid att få fullständigt namn av din kontakt på bolaget så hans chef kan få veta hur han bär sig åt.... "om du nu inte har det redan"
 

GuzziKungen

New member
Trist det som hänt dig.
Men om du tror att något annat fb är bättre så får du väl tro det.
Försäkringsbolag är som med banker ,man ska ha tur med vilken handläggare man får (har) för att det skall förlöpa smärtfritt.
Det är min erfarenhet av alla fb jag haft (folksam,T-H,moderna,länsförsäkringar
och IF).
Just nu har jag fyra hojar i två olika bolag och inget av dom skulle jag säga är bättre eller sämre än något annat.
Att vara med i SMC brukar ge rabatt hos dom flesta bolagen ,så varför hoppa av utav den anledningen ?
Och sen är väl alla andra fördelar med ett medlemskap inte heller att förakta :)
Ha dé
 

JoS

New member
Varför funderar du på att lämna SMC? Det är väl inte SMC som varit dumma?
 

P-O Noren

New member
Det finns ju en långsökt koppling mellan smc och folksam då det är ett bolag som smc har samarbete med. Men vi är ju många som är med i SMC utan att för den skull varken ha försäkringar i folksam eller tycker ens om folksam.

För min del har dom aldrig lyckats räkna ut en rimlig försäkringskostnad på 20år. Har helt enkelt slutat ringa dom då jag undersöker billigaste försäkringen.

Jag tycker ändå att det misstaget som har gjorts är förståeligt, synd bara att de inte står för det. Försäkringsbolagen är de enda som kan behandla sina kunder med skador lite som de vill. Extra underligt beteende då du inte ens är vållande på något sätt.
 
Top