Folksamförsäkring som medlem

Monika

New member
Har idag jämfört Folksam som SMC-medlem mot våra nuvarande bolag. Makens HD skulle kosta ungefär detsamma ca 2300kr o samma självrisk som i LF , medan min Suzuki M1800R skulle kosta 4775kr:eek: mot 2031kr hos Moderna försäkringar.
Ja, som ni förstår blev det inget byte av försäkringsbolag.

Maciej

New member
Har idag jämfört Folksam som SMC-medlem mot våra nuvarande bolag. Makens HD skulle kosta ungefär detsamma ca 2300kr o samma självrisk som i LF , medan min Suzuki M1800R skulle kosta 4775kr:eek: mot 2031kr hos Moderna försäkringar.
Ja, som ni förstår blev det inget byte av försäkringsbolag.
Ja så blir det tyvärr ibland. Finns inget bolag som är billigast för alla, inte ens med rabatter.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag är nöjd - sparade några tusind lapper på min BMW, som jag kan försäkra som hoj nr. 2.

Fast jag får dröja till BMW försäkringen har förfallo datum, vilket tyyvärr först är om 11 månader..

Trevligt att komma rätt första gång till duktigt personal på telefonen - som även erbjöd att teckna försäkringen på BMW´n redan nu - med ikraftträdelse datum 11 månader fram i tiden..

Så i mitt fall var det bra..

Kjell

New member
Samma här SMC försäkringen på min BMW R 1200 GS kostar 4345 kr. BMW Förs. i If kostar 3020 kr. alltså inget byte.

Mvh
Kjell Kastensson

Laijnuss

New member
Sist jag kollade med Folksam fick jag mig en otrevlig överraskning.

Hade vid tillfället hem- och villaförsäkring samt bilen hos dem och bad dem om en offert på halvförsäkring för min nya BT1100. Meddelade dem också att jag hade försäkring hos Bilsport och Mc och där betalade ca 950:-.

Fick i stort ett klipp-och-klistra svar tillbaka med offerterat pris som låg ca 1000kr högre...stannade även den där gången kvar hos Bilsport & MC.

Under de 10+ åren jag varit kund hos Bilsport&MC är det inget annat bolag som har kunnat konkurrera.

Maciej

New member
Sist jag kollade med Folksam fick jag mig en otrevlig överraskning.

Hade vid tillfället hem- och villaförsäkring samt bilen hos dem och bad dem om en offert på halvförsäkring för min nya BT1100. Meddelade dem också att jag hade försäkring hos Bilsport och Mc och där betalade ca 950:-.

Fick i stort ett klipp-och-klistra svar tillbaka med offerterat pris som låg ca 1000kr högre...stannade även den där gången kvar hos Bilsport & MC.

Under de 10+ åren jag varit kund hos Bilsport&MC är det inget annat bolag som har kunnat konkurrera.
hehe skönt om man hade dessa priser på sin försäkring, för mig gick försäkringen upp från 34000:-/år till 36000:- per år bara för att jag flyttade 800m, det är en otrevlig överraskning ;)

Goffen

New member
R6a 08a dyraste Gencidige "stava?" 86950kr billigaste folksam smc a 14500kr året hel helår....

Catherine

New member
Pratade med Folksam igår, och de har ett nytt erbjudande i SMC-försäkringen. Erbjudandet innebär att man får 50% rabatt i tre år på den andra hojen, ifall man har mer än en. Och det gäller även inom familjen!!! Alltså inte bara på individnivå!

Pga detta erbjudande blev SMC-försäkringen billigare än Suzukis märkesförsäkring, som annars var det billigaste alternativet på helförsäkringar. Vi har två gixxrar i familjen och vi sparar 4 tkr per år tack vare erbjudandet.

matte_m

New member
Pratade med Folksam igår, och de har ett nytt erbjudande i SMC-försäkringen. Erbjudandet innebär att man får 50% rabatt i tre år på den andra hojen, ifall man har mer än en. Och det gäller även inom familjen!!! Alltså inte bara på individnivå!

Pga detta erbjudande blev SMC-försäkringen billigare än Suzukis märkesförsäkring, som annars var det billigaste alternativet på helförsäkringar. Vi har två gixxrar i familjen och vi sparar 4 tkr per år tack vare erbjudandet.

Samma här, har två hojar en Hornet 600 och en XR400. Betalar nu ca 1400:-/år för halvförsäkring på Hornet:en :) Kanonbra erbjudande enligt mitt tycke.

der Anders

New member
Samma här SMC försäkringen på min BMW R 1200 GS kostar 4345 kr. BMW Förs. i If kostar 3020 kr. alltså inget byte.

Intressant att If skulle vara ett billigt alternativ. Jag är 24 år med nytaget mc-kort på en Suzuki LS650 Savage.
Folksam ville ha ungefär 4 500 för halvförsäkring med 10% SMC-rabatt, If ville ha 12 000...

Jag antog att det betydde att dom inte ville ha mig, och sa därför "Tack" och lade på luren...

Laijnuss

New member
Snabbkoll med försäkringsbolag 090323.

Förutsättningar
Yamaha BT1100 -05, tjänstevikt 255kg, effekt 65hk (~48kw).
Man 31år, körkort sen -96, 13 skadefria år, bosatt i "by" med ~2500 inv 1,5mil utanför Helsingborg samt SMC-medlemskap.

Idag har jag min försäkring hos Bilsport&MC, hel/hel och betalar 2450:-.

Fick följande premieförslag:
Folksam: 6132:-
Salusansvar: 6048:-
Länsförsäkringar:3836:-
IF:8067:-
TryggHansa: 5940:-

Med detta i bagaget inser jag (igen) att Bilsport&MC som försäkringsbolag har i över 10 års tid gett mig rimliga premier utan att för den delen haft konstiga el ouppnåeliga krav på mig som ägare.

Sen tycker jag att det är anmärkningsvärt att Folksam är det näst dyraste alternativet, de som skall ha förmånlig försäkring för mig som medlem.
IF kan för övrigt ta sina labbråttor och dubbelkolla premiesättningen, för den verkar helt ur fas.

Björn S

New member
Ringde till Folksam för att höra om SMC-försäkringen. Blev förvånad, minst sagt.
Just nu har jag halvförsäkring, 4.842 kr. Nu skulle en helförsäkring för mig kosta 9.900 kr, och då gälla om jag kör en broms- och kurvkurs inom SMC. Så långt är allt ok. Men.... efter kursen har jag två alternativ
alt. 1. Behålla premien på 9.900 kr och ha 6.000 kr i självrisk.
eller
alt. 2. Ta SMC-försäkringen och då få en premie på 7.656 kr och en självrisk på 25 % av värdet på hojen. Oavsett om det är stöld eller krasch....

Har aldrig hört innan att självrisken går upp. Stämmer detta verkligen?? På Folksam sa de att så är det för hojar i klass 7-12. Detta gör det ju helt ointressant att gå en SMC-kurs ur denna aspekt. (Är givetvis intressant ur andra aspekter). Men skulle inte dessa kurser vara bland annat för sporthojsfolk så vi också lär oss köra? Och då lockas av billigare premie på försäkringen? Vilket det är, men självrisken........

Efoo

New member
2007kr

Min gamla Suzuki fizk jag betala 2007kr för på Bilsport/MC. Tycker det är bra pris eftersom jag inte ens har körkort för den. Jag får köra tradare som är MÅNGA gånger större än en liten mc, men den får jag inte köra :(

Jag vet att det är skillnad på körsätt men ändå!

Hellman

New member
Min gamla Suzuki fizk jag betala 2007kr för på Bilsport/MC. Tycker det är bra pris eftersom jag inte ens har körkort för den. Jag får köra tradare som är MÅNGA gånger större än en liten mc, men den får jag inte köra :(

Jag vet att det är skillnad på körsätt men ändå!

Kan inte Bilsport erbjuda dig en classicaförsäkring på din MC? Borde vara ett par hundringar billigare och gälla iom att det är årsmodell 83. Den gäller väl MC 20 år och äldre.

Efoo

New member
Kan inte Bilsport erbjuda dig en classicaförsäkring på din MC? Borde vara ett par hundringar billigare och gälla iom att det är årsmodell 83. Den gäller väl MC 20 år och äldre.

Tack för tipset, det blev 1644 kr istälet för 2007 kr :) Blev ju nästan så jag får färgen gratis när den ska lackas om :D

Bikefia

New member
Intressant att If skulle vara ett billigt alternativ. Jag är 24 år med nytaget mc-kort på en Suzuki LS650 Savage.
Folksam ville ha ungefär 4 500 för halvförsäkring med 10% SMC-rabatt, If ville ha 12 000...

Jag antog att det betydde att dom inte ville ha mig, och sa därför "Tack" och lade på luren...

Hm.. Intressant det här.. Vilken skillnad det är.
Håller på o söker en försäkring som är rimlig för mig med nytaget körkort, finns det såna? :p

Lf kostar ca 2800 för halvförsäkring/år till min Yamaha xs 400 seca, det e väl ganska överkomligt.. Nu betalar jag 2400 för samma försäkring när min far står för försäkringen.

Trodde att Bilsport mc var bra så kollade där först men de vill ha 4300 för samma slags försäkring, alltså nästan det dubbla :confused:

Man får verlkigen kolla runt för att hitta ett rimligt pris, det finns ju rena rånpriserna.

E verkligen glad att jag för tillfället har en gammal hoj med låg effekt om man tänker på utgifterna.. Funderar dock på nåt större som går att skjutsa på framöver, kanske får fundera lite extra.. :rolleyes:

LCF

New member
Hm.. Intressant det här.. Vilken skillnad det är.
Håller på o söker en försäkring som är rimlig för mig med nytaget körkort, finns det såna? :p

Lf kostar ca 2800 för halvförsäkring/år till min Yamaha xs 400 seca, det e väl ganska överkomligt.. Nu betalar jag 2400 för samma försäkring när min far står för försäkringen.

Trodde att Bilsport mc var bra så kollade där först men de vill ha 4300 för samma slags försäkring, alltså nästan det dubbla :confused:

Man får verlkigen kolla runt för att hitta ett rimligt pris, det finns ju rena rånpriserna.

E verkligen glad att jag för tillfället har en gammal hoj med låg effekt om man tänker på utgifterna.. Funderar dock på nåt större som går att skjutsa på framöver, kanske får fundera lite extra.. :rolleyes:

Bilsport/Mc - classicaförsäkring gäller ju även din Seca.
Jag antar när du kollade med Bilsport/Mc så kollade du på en vanlig försäkring