Folkrace med fel vision

OH-

Member
Det finns en ganska stor och spretig opinion som menar att trafiksäkerhetspolitiken i Sverige spårat ur. Här kommer en del av mina reflektioner, haka gärna på med andra åsikter och förslag.

Politiker och myndigheter (och deras betalda hantlangare) har valt att nästan helt bortse från en viktig komponent i den mix som behövs för bra trafiksäkerhet – trafikanten. Följden är att vår trafik mer och mer degenererar till nån slags folkrace (fast med mycket mindre regler). Kaos. Självklart är enda chansen att begränsa skadorna i en sådan miljö att sänka hastigheterna och ha omfattande passiva skyddssystem. I desperation inför röran kan det till och med vara lockande att ta ifrån trafikanterna kontrollen och införa fjärrstyrning.

Vad är då felet med obefintlig fart och minskad kontroll för den enskilde trafikanten. Jo, man förlorar en stor del av nyttan med all trafik som inte är spårbunden. Flexibiliteten och transportkapaciteten försvinner.

Spåret man är inne på nu är nära vägs ände, påstår jag. Nu behövs insatser för ökade kunskaper och färdigheter samt ett bättre trafikbeteende. Vi måste få ner antalet olyckor och incidenter i trafiken, inte bara begränsa skadorna efter att olyckan redan skett. Vägen framåt är tyvärr inte bara mer grundutbildning, fortbildning och upplysningskampanjer, man måste sätta in repressiva åtgärder i stor omfattning och på försummade områden.
Pedagogik och acceptans måste vara ledord i utbildning, övervakning, straff, lagstiftning och utformning av trafikmiljön.

Några förslag:
- Stryp resurserna till fartkamerasystemet. Folk som kör för fort skall för pedagogikens skull möta en person med blå kläder och mässingsknappar, inte få ett inbetalningskort.
- Anslå kraftigt ökade resurser för polisnärvaro i trafiken.
- Bedriv kampanjer om viktiga beteendefel och regelbrott och samordna med skärpt övervakning med både varningar och bestraffningar.
- Erbjud gratis fortbildning till alla fordonsförare.
 

Zopilote

New member
Jag läste ditt inlägg tre gånger för att försöka komma på någon konstruktiv kritik, men utan att lyckas...
Jag håller med dig till 100% i detta fall, men jag har funderat på om just detta fenomen inte (tyvärr) bara är en liten del i den större trenden att alltmer omyndigförklara hela svenska folket. Tyvärr verkar det inte bara vara politiker och beslutsfattare som vill göra det, utan folk i allmänhet förväntar sig mer och mer att andra skall fatta beslut åt dom och hjälpa dom ur situationer de själv har försatt sig i.
 
Last edited:

Leif H..oj

New member
...man måste sätta in repressiva åtgärder i stor omfattning och på försummade områden. Pedagogik och acceptans måste vara ledord i utbildning, övervakning, straff, lagstiftning och utformning av trafikmiljön.
Några förslag:
- Stryp resurserna till fartkamerasystemet. Folk som kör för fort skall för pedagogikens skull möta en person med blå kläder och mässingsknappar, inte få ett inbetalningskort.
- Anslå kraftigt ökade resurser för polisnärvaro i trafiken.
- Bedriv kampanjer om viktiga beteendefel och regelbrott och samordna med skärpt övervakning med både varningar och bestraffningar.
- Erbjud gratis fortbildning till alla fordonsförare.

Ole, har du skickat dom här förslagen till din politiker? Jag tänker prata med dom jag känner. De är väl i princip bra ingredienser, FÖRUTOM EN SAK Trafiksäkerhetskameror ska vara kvar!
Sedan trafiksäkerhetskamerorna infördes i Sverige har dödsolyckorna minskat med 60 procent på vägar där kamerorna används. Antalet svårt skadade minskade med 30 procent. Tänk vad mycket lidande som besparats alla som berörs när en olycka händer. Det är ju inte kamerorna i sig som minskat olyckorna, utan effekten av övervakningen som har blivit en kraftig reducering av medelhastigheten på de vägsträckor kameror finns. Lägre fart=färre olyckor. ALLTSÅ PÅ de mest olycksdrabbade vägavsnitten.

Automatiskt övervakning är effektivare på utvalda vägsträckor än bemannade poliskontroller som endast kan verka där någon timme då och då, nu må man hålla igen på farten dygnet runt - bra effekt. Fler poliser blir det ute i trafiken, vilket vi tror kommer märkas 2010-2012.

Här kan intresserade läsa om hur det går till när man fastnat på bild http://www.polisen.se/inter/nodeid=11033574&pageversion=1.jsp

Polisresurserna kan ägna mer av sin tid åt det som alla har en åsikt om -RATTFYLLERI. Den kampen gagnar oss alla - så vi slipper bli påkörda av en berusad/påverkad person. I mitt län togs det 520 alkoholrattfyllerister och 525 drograttfyllerister ute i trafiken, bland oss mc-åkare m.fl. förra året. Bra jobbat Polisen, att få stopp på de flesta innan olyckan varit framme. Tyvärr finns det motorcykelförare bland de påverkade också - jag vill gärna tro att hojåkare har mer hjärna än andra trafikanter - men...vi får väl fortsätta tänka på vad alla andra trafikanter tänker företa sig i trafiken och SE UPP.

Trafik berör alla - alla har en anknytning till vägar, bilar, moppar, hojar och bilar som kör för fort, rattfyllerister som dödar etc. Det är väl tacksamt att debattera trafiksäkerhetsarbetet på alla nivåer i samhället. Alla har en åsikt. Nog är det väl så att myndighetspersoner, politikerna, VTI-forskarna också är trafikanter. Antingen kör som själv eller så åker dom med någon annan - alltid på väg nånstans. Mer kontroll? Egenkontroll - självbehärskning - attityd - eget ansvar...!

Bollar en fråga med er där ute: Vad tycks om PRICK I KÖRKORTET (3-5 prickar eller klipp leder till KK-återkallelse...då skulle polismans varning äntligen registreras nånstans. Idag blir det ibland rapporteftergift, muntlig varning, men nästa polisman vet ju inget om det vid ett senare ingripande. Registrera alla påpekande om felbeteenden i trafiken så vi kan ta ett allvarligt snack med dem som ofta utgör risker för oss andra, är det nåt bra med det?
 

morsan

New member
Men pricksystemet har väl aldrig varit borta??? Jag förstår inte vad det är för nytt de skriker om.
Läs den här artikeln i Nerikes Allehanda Publicerad: 2007-06-19 06:01
Citerat ur artikeln:
"Har trimmningen ökat eller minskat?
- Svårt att svara på, men jag tror att det har minskat något. Under fyra år har vi jobbat med en polisman på en civil mc och det har gett resultat. Grabbarna i kvarteren vet när Christer Andersson är på gång, säger Hjertstrand.
Polisen ser allvarligt på trimning. Det kan till och med ge föräldrarna en prick i körkortet om de gett tillstånd till olovlig körning."
 

Olsson

New member
Sedan trafiksäkerhetskamerorna infördes i Sverige har dödsolyckorna minskat med 60 procent på vägar där kamerorna används. Antalet svårt skadade minskade med 30 procent. Tänk vad mycket lidande som besparats alla som berörs när en olycka händer.


Det är märkligt hur diverse åtgärder sägs rädda si och så många liv – samtidigt som antal omkomna i trafiken 2007 har ökat med 10 % mot 2006. Var ser man att människoliv har sparats? Ingenstans!
 

lime

Skriver inte
Men pricksystemet har väl aldrig varit borta??? Jag förstår inte vad det är för nytt de skriker om.

Jo, "prickningen" finns inte mer som företeelse. Ett körkorts status är binärt. Antingen har du det eller så har du det inte.

Det som däremot finns är det som kallas "upprepade trafiköverträdelser". Det innebär i praktiken att om du (eller din knodd) gör något dumt som rapporteras, eller t.o.m. noteras med rapporteftergift så kommer det att finnas i registret. När nästa rapport kommer in i systemet så kommer detta att uppmärksamma den som skriver in att "hörrö, den där Morsan, hon har minsan kört för fort förut i år".

Även Länsrätten, som i slutändan är de som drar in körkortet, blir notifierad om det och även de kan besluta att

Men det som förut var en notering i körkortsregistret hos VV är inte kvar.
 

lime

Skriver inte
Det är märkligt hur diverse åtgärder sägs rädda si och så många liv – samtidigt som antal omkomna i trafiken 2007 har ökat med 10 % mot 2006. Var ser man att människoliv har sparats? Ingenstans!

Det där är som att säga "eftersom energiförbrukningen i hela Sverige har ökat med 10% så kan man inte säga att energiförbrukningen i Stockholm minskat 20% i samband med att fler hushåll har anslutits till fjärrvärme. Fjärrvärme är alltså totalt verkningslös".

De trafikmätningar som gjort på utsatta sträckor både före och efter att man satt upp trafikövervakningskameror har visat att TROTS att trafikmängden ÖKAT med 4-5% på dessa vägar så har antalet skadade och dödade minskat med upp till 30%. INGEN vägsträcka med trafikövervakning har sett någon ökning i olycksantalet i förhållande till trafikmängdsökningen.

Sedan är den 10%-iga ökningen ett ABSOLUT ökningstal och inte ett relativt ökningstal.

Mellan 2004 och 2007 ökade trafikmängden markant eftersom vi gick in i en högkonjunktur. Den relativa ökninen av antalet skadade och dödade i trafiken, ställt mot den ökade trafikmängden, är "bara" 1-2%. Men redan det är FÖR mycket, framför allt om man även viktar in den dramatiska förändringen i antalet incidenter som de åtgärder man satt in på de 20 farligaste vägarna har medfört.

Till slut... det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Ge mig en siffra och jag ska ge er det svar ni vill ha.
 

morsan

New member
Tack lime, det förklarade en hel del :)
Ole, du har så rätt!
Jag undrar om inte en hel del kan bero på den i mitt tycke allt vanligare attityden JAG har bara rättigheter! (Rättare, jag TAR mig rättigheter) Skyldigheter? Nej, det har alla andra...
Och så blir det som det blir.
Allt är så pressat både vad det gäller tid och kostnader, 2 minuter kan sabba hela dagen för vissa. För att inte tala om när en gråhårig käring i en 245:a drog ynglingen i en stor BMW vid grönljuset. Jag trodde jag skulle bli trängd av vägen :(

Slut på svamlet en stund, risk att det kommer mera
 

OH-

Member
....... De är väl i princip bra ingredienser, FÖRUTOM EN SAK Trafiksäkerhetskameror ska vara kvar!

.................

Automatiskt övervakning är effektivare på utvalda vägsträckor än bemannade poliskontroller som endast kan verka där någon timme då och då, nu må man hålla igen på farten dygnet runt - bra effekt.

...............

OK, det kanske var otydligt skrivet. Det jag menade var att man inte skall satsa ännu mer på automatisk övervakning.

Effekterna kan tyckas förföriska men många vet (eller tror?) att risken att tas för fortkörning där kamerorna inte står har reducerats ordentligt. Samma sak på MC eller med tomtemask eller med en "bra" GPS.

Men, det jag ser som det värsta är att en inbetalningslapp inte ses som ett budskap om felaktigt och farligt beteende utan som en olycksalig, slumpartad del av kostnaden för att köra.
 
Top