flyttad till danmark

mag

New member
Hej jag undrar om det finns någon försäkrings form enligt följande förutsättningar:

-Jag har nyligen flyttat till Danmark
-Min mor äger en motorcykel i Skåne
-jag vill ha möjlighet att nyttja hennes motorcykel, utan att det skall finnas risk får en sk skenförsäkring.

Finns det tex någon mojlighet för mig att bli medförsakrad till hennes motorcykel?

mvh

mag

P-O Noren

New member
Dom är extremt restriktiva till sådana lösningar mellan förälder och barn. Allra särskillt när ni har olika adresser. Kunde själv inte bli medförsäkrad på min hustrus bil och då bor vi under samma tak naturligtvis.

Kort sagt: Skulle inte tro att du kan det...

BeerFace

New member
Beskedet jag fick när jag pratade om ett liknande ärende på Bilsport MC så var det inga problem så kolla med dom. Ditt problem torde nog ligga i att det är just ett annat land du befinner dig i.

Stig Björk

New member
Du bör kontrollera med ditt/din mors försäkringsbolag om vad de har för uppfattning. Bolagen börjar bli mer och mer restriktiva med s.k. skenförsäkringar. Får du klartecken från bolaget bör du på ett eller annat sätt kunna få det bekräftat, endera skriftligt eller att samtalet spelas in (kom dock ihåg att informera att det spelas in) Tillse också att få namn med den du pratar med, datum och även gärna klockslag.

lime

Skriver inte
Noteras kan också att försäkringsbolagen har en den specialregler just för öresundsregionen så helt omöjligt är det nog inte.

dreamjay

New member
(kom dock ihåg att informera att det spelas in)

Så länge en part av samtalet är medveten om inspelningen behöver inte den andra parten veta om det. Det är bara när tredjepart spelar in som det blir olagligt (buggning). :)

P-O Noren

New member
Man behöver inte informera om att det spelas in, men det är hövligt att göra så.
Enligt vad jag erfar så får du alltid spela in dina egna samtal från/till din egen telefon. Däremot inte när hustrun ringer från densamma...