Flytta fotpinnar/växel/broms reglage.

Olof

New member
Efter två år med min hoj börjar man bli sugen på att byta bort sig lite. Stil är 90% av motorcykeln och stiligast av allt, tycker jag, är cafe racers, eller mad max(film nr 1 från 1979) liknande hojar. Raka med låga raka styren eller clip-ons. Många som bygger om typ Honda CB och liknande flyttar fotpinnar(fram! inte bak! : ) och fotreglage för att få en mer framåtlutad ställning, hur går man egentligen tillväga för att göra sånt? Det finns ju inga fästen för ny pinnar och reglagen måste förlängas då? Och hur funkar det med regbesiktning? Måste man regga om den då och sen försäkra om den till en modiferad MC och förlorar sin billiga classica försäkrig?

Och var får man tag i alla coola rundade vindrutor som exempelvis:
http://www.madmaxmovies.com/cars/madmax/Goose/ClaremontSt.jpg
Den verkar ju sällan sitta som orginaldelar på hojarna?
Frågor frågor frågor! :)
 

SuperRetard

New member
Jag ska flytta upp/bak pinnarna på SuperDuken. Finns som eftermarknadstillbehör.. Jag skiter iofs i hur det ser ut, framförallt så ändras inte överkroppens "vinkel" vilket verkar vara vad du är ute efter av att flytta fötterna.

Att jag vill flytta dem är för att de dels närapå tar i, framförallt för att mina ben inte riktigt räcker till att knipa åt tanken ordentligt när man hänger av.

Sök på det, kolla http://www.cyclecontrol.com/ (sidan verkar ligga nere just nu dock). Kanske finns nån enkel adapter du kan göra om eller sno idén från och bygga själv för att lösa det!
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Fanns massor av tillbehör till Honda CB 750 på 70-80- talen.
Bilden tagen från Roffes katalog 1989 sidan 104 beställningsnummer SG 27-01 visar Santee framflyttade fotreglage för CB 750. Tyvärr finns dessa inte att köpa från Roffes längre men du kanske får en idé om hur du kan tillverka dessa eller leta på Swapmeets, e-bay eller i övrigt på begagnat marknaden. Tror inte att Santee (USA) fortfarande tillverkar dessa ..men man vet aldrig.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Efter två år med min hoj börjar man bli sugen på att byta bort sig lite. Stil är 90% av motorcykeln och stiligast av allt, tycker jag, är cafe racers, eller mad max(film nr 1 från 1979) liknande hojar. Raka med låga raka styren eller clip-ons. Många som bygger om typ Honda CB och liknande flyttar fotpinnar(fram! inte bak! : ) och fotreglage för att få en mer framåtlutad ställning, hur går man egentligen tillväga för att göra sånt? Det finns ju inga fästen för ny pinnar och reglagen måste förlängas då? Och hur funkar det med regbesiktning? Måste man regga om den då och sen försäkra om den till en modiferad MC och förlorar sin billiga classica försäkrig?

Och var får man tag i alla coola rundade vindrutor som exempelvis:
http://www.madmaxmovies.com/cars/madmax/Goose/ClaremontSt.jpg
Den verkar ju sällan sitta som orginaldelar på hojarna?
Frågor frågor frågor! :)

Har aldrig hört talas om någon som har behövt reg. besiktiga pga av byte av styre och framflyttade fotpinnar/reglage på lite äldre hojar..dessutom är hojen lätt att återställa i 100% orginal igen efter dessa ändringar.
Dunstall i England gjorde en hel del kåpor o Café racer kits på 70-80 talen till förutom Brittiska hojar även till CB 750 o Z900. I England finns massor av småfirmor som än idag tillverkar roliga gamla tillbehör o delar till classiska hojar.

Anders.J
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tillbaka

Om det är tillbaka med fötterna - kolla på raask.se - har jag på min 77 årsmodell Kawa...
 

Olof

New member
Tack för bra svar! Den där raask sidan var väldigt bra. Har verkligen för mig att jag läste i MC-boken(som nu är utlånad och bortsprungen) att om man ändrar reglage krävs ombesktning, men jag kanske är helt ute och motrcyklar.
Angående kåpor om det är nån som ramlar in på denna tråd så hittade jag en hel del här:

http://www.airtech-streamlining.com/vintage/prodvintage.html
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för bra svar! Den där raask sidan var väldigt bra. Har verkligen för mig att jag läste i MC-boken(som nu är utlånad och bortsprungen) att om man ändrar reglage krävs ombesktning, men jag kanske är helt ute och motrcyklar.
Angående kåpor om det är nån som ramlar in på denna tråd så hittade jag en hel del här:

http://www.airtech-streamlining.com/vintage/prodvintage.html

Kan mycket väl vara så att det krävs reg.besiktning när man flyttar/ändrar reglage enligt reglementet men jag har aldrig hört talas om någon som fått problem när dom har ändrat utan att reg besiktiga..har aldrig hört talas om någon som har reg besiktigat enbart pga av byte av reglage. Kan vara en lag som inte praktiseras speciellt ofta i verkligheten. Givetvis går det inte att hänga dit något trafikfarligt utan att få anmärkning i kontrollbesiktning eller flygande besiktning. Det värsta som kan hända om du gör dessa ändringar du beskrivet är att bilprovningen i samband med kontrollbesiktning kräver en reg besiktning eller återställande till orginal. Samma i "flygande kontroll".
Inte mycket att oroa sig för.

Anders.J
 
Top