Hampe
Skriver massor!
Flexibla hastighetsgränser, kan det vara lösningen till att komma lite närmre noll vison?
Många verkar tycka och tro det. Jag häpnade över kommentarerna och diskussionen efter pile-upen på Tranarpsbron där många efterlyste just flexibla hastighetsgränser och menade att det skulle vara lösningen på ett sådant problem.
Varför det?
Varför vill man avhända sig ansvaret för den egna framfarten till någon annan? Någon annanstans?
Har man inte egna ögon att se med? Att man inte ser något? Att lalla på med farthållaren inställd på laglig hastighet rakt in i vägg av dimma, med ett glasgolv som underlag. Är det verkligen en flexibel hastighets gräns som behövs? Vad hände med fantasi, självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt...?
Är det inte bättre att försöka trimma, vidareutbilda och motivera förarna än att sätta upp ljusskyltar som utlovar en "säker hastighet".
...för, det är så det upplevs av de komatosa som är mer intresserade av statusuppdateringar än det dom verkligen håller på med. Eller borde hålla på med. Dom tror att det som bestäms i en bunker 15 mil därifrån är "säkert". Staten skyltar ner från 120 km/h till 100 km/h.
Då måste väl staten gjort de avväganden som behövs...?
Så fan heller. Under ett antal år har man haft sträckan E6 Heberg (kontrollplatsen...) till länsgränsen mot Skåne som teststräcka för just flexibla hastighetsgränser, och jag kan bara säga en sak: Vilken flopp. Vilken helvittes ärkeflopp!
Första gången jag konfronterades med dessa ilsket lysande skyltar som tog ner farten från 120 km/h till 100 km/h så släppte jag av och undrade lite varför. Hade det hänt något? Olycka? Vägjobb...?
Nope. Ett par avfarter senare stod det 120 igen. En helt omotiverad sänkning av farten.
Och så har det rullat på. Någon gång var farten nerdragen till 100 km/h hela vägen ner till Skånegränsen.
Varför? Ingen aning. Kanske för att det hade regnat tidigare på dagen...? Jag vet verkligen inte, och trots att jag är en medveten och fantasirik trafikant så framstår AALLLLAA nedjusteringar jag sett längs denna sträckan som rent jävla trams.
Jag blev så irriterad på hur illa det sköttes, så jag luskade reda på var fommarna satt som höll på att leka med inställningarna.
I Göteborg. Trafikverkets folk som experimenterar med hastigheterna i södra Halland sitter uppe i Göteborg.
Mer än 10 mil från den punkt teststräckan börjar, uppåt 15 mil från den plats eländet slutar.
Då spelar det kanske inte så stor roll att man sitter i en fönsterlös bunker under jord, avskurna från verkligheten man är satt att reglera... Till sin hjälp har man väderdata och kamerabilder från små snuttar av vägsträckan. Samt indikationer...
På dessa grundvalar anser man sig alltså bättre än mig själv som kör själva sträckan kunna bedöma vilken hastighet som är lämplig för mig just då. Va? Va!? VA!!!???
Det hela är så dumt så klockorna stannar, och jag är säker på att Trafikverket kommer med en glättigt positiv rapport endera dagen som berättar hur otroligt bra det är med flexibla hastighetsgränser. Fan vet om dom inte tillochmed kommer att kunna säga exaCkt hur många liv dom lyckats spara också under försöket...
"Indikationer", förresten - vad är det? Ja, det är då inte inte mobiltelefonsamtal från pankslagna poliser på vägen eller larm förmedlade från LKC när det har hänt en olycka som ger seriekrockar! Då gick det inte att få fatt i någon nere i bunkern som tillfälligt kunde sätta ner farten på skyltarna: bilarna susade gladligen med blicken i backen mot fullstoppet med den av Staten tillåtna och på just denna delsträcka upplevt rekommenderade hastigheten av 120 km/h. Ingen dog, så vitt jag vet. Den gången...
Det blev snart så att jag sket i vad som stod på ljusskyltarna. Ungefär som jag ser på vanliga plåtskyltar. En sorts rekommendation.
...men, ljusskyltarna retade mig mer. Speciellt när man kommer till kaoset igenom Halmstad en lönehelg, när lokalbilister vinglar ut på motorvägen för att köra endast till nästa avfart - bara för att få chansen att bränna iväg sina surt förvärvade pengar. Dom har ett helt annat fokus, en helt annan puls och ett annat mål än oss som är på väg.
Ändå skall dom köplystna som kör i 70 km/h tvingas ut i en fantasilös och "radiostyrd" malström av plåt som rusar fram i 120 km/h! Vansinne!!!
Alla dom jag blåste förbi innan Halmstad kör förbi mig genom samhället, och ibland dröjer det ända till Fylleån innan jag är förbi igen. What a waste...
Nej, men ärligt - jag upplever att flexibla hastighetsgränser i mycket större utsträckning än vanliga urholkar normala trafikanters förmåga att själva värdera och bedöma situationer. Flexibla hastighetsgränser passiviserar.
Samma sak när gammsnön blåser över åkrarna och polerar asfalten till en avlång skridskorink med dödsräcken som sarg.
Jag häpnar över hur folk kör. Dom bara svischar förbi mig, och jag får för mig att försöka vända på huvudet för att se vad det är för övermänniskor som behärskar detta väglag så suveränt. Då ser jag att det handlar om ett vanligt genomsnitt av bilister som jag själv brukar passera med god fart annars. Dom kör som dom blivit tillsagda...
Om det sitter en klåfingrig fomme i ett annat län och justerar ner hastigheten till 100 när han tror att det regnar, var finns då i förlängningen mitt incitament att alltid köra med bra, riktigt bra däck? Att vara extra uppmärksam? Att försöka hänga med i det som händer? Varför skall den sämst rustade och lämpade tillåtas bli norm? Varför skall jag bry mig? Vore det inte lämpligare att bara hänga på i grötlunken, fälla bak ryggstödet och klicka igång iPaden för att se om det hänt något...?
Trafikverkets fiasko med flexibla fartgränser i Halland kröns av en sådan underbar dundertabbe att det ser ut som en gudomlig rättvisa:
http://www.expressen.se/kvp/fritt-fram-for-fortkorare-pa-e6an---efter-missen/
Nu är det begränsad anledning att stå innan Heberg med en grön gammal T4a på fel sida motorvägen och skjuta laser över tre körfält och en mittremsa för att få tag i motorvägsfartsyndare...
Hampe
Många verkar tycka och tro det. Jag häpnade över kommentarerna och diskussionen efter pile-upen på Tranarpsbron där många efterlyste just flexibla hastighetsgränser och menade att det skulle vara lösningen på ett sådant problem.
Varför det?
Varför vill man avhända sig ansvaret för den egna framfarten till någon annan? Någon annanstans?
Har man inte egna ögon att se med? Att man inte ser något? Att lalla på med farthållaren inställd på laglig hastighet rakt in i vägg av dimma, med ett glasgolv som underlag. Är det verkligen en flexibel hastighets gräns som behövs? Vad hände med fantasi, självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt...?
Är det inte bättre att försöka trimma, vidareutbilda och motivera förarna än att sätta upp ljusskyltar som utlovar en "säker hastighet".
...för, det är så det upplevs av de komatosa som är mer intresserade av statusuppdateringar än det dom verkligen håller på med. Eller borde hålla på med. Dom tror att det som bestäms i en bunker 15 mil därifrån är "säkert". Staten skyltar ner från 120 km/h till 100 km/h.
Då måste väl staten gjort de avväganden som behövs...?
Så fan heller. Under ett antal år har man haft sträckan E6 Heberg (kontrollplatsen...) till länsgränsen mot Skåne som teststräcka för just flexibla hastighetsgränser, och jag kan bara säga en sak: Vilken flopp. Vilken helvittes ärkeflopp!
Första gången jag konfronterades med dessa ilsket lysande skyltar som tog ner farten från 120 km/h till 100 km/h så släppte jag av och undrade lite varför. Hade det hänt något? Olycka? Vägjobb...?
Nope. Ett par avfarter senare stod det 120 igen. En helt omotiverad sänkning av farten.
Och så har det rullat på. Någon gång var farten nerdragen till 100 km/h hela vägen ner till Skånegränsen.
Varför? Ingen aning. Kanske för att det hade regnat tidigare på dagen...? Jag vet verkligen inte, och trots att jag är en medveten och fantasirik trafikant så framstår AALLLLAA nedjusteringar jag sett längs denna sträckan som rent jävla trams.
Jag blev så irriterad på hur illa det sköttes, så jag luskade reda på var fommarna satt som höll på att leka med inställningarna.
I Göteborg. Trafikverkets folk som experimenterar med hastigheterna i södra Halland sitter uppe i Göteborg.
Mer än 10 mil från den punkt teststräckan börjar, uppåt 15 mil från den plats eländet slutar.
Då spelar det kanske inte så stor roll att man sitter i en fönsterlös bunker under jord, avskurna från verkligheten man är satt att reglera... Till sin hjälp har man väderdata och kamerabilder från små snuttar av vägsträckan. Samt indikationer...
På dessa grundvalar anser man sig alltså bättre än mig själv som kör själva sträckan kunna bedöma vilken hastighet som är lämplig för mig just då. Va? Va!? VA!!!???
Det hela är så dumt så klockorna stannar, och jag är säker på att Trafikverket kommer med en glättigt positiv rapport endera dagen som berättar hur otroligt bra det är med flexibla hastighetsgränser. Fan vet om dom inte tillochmed kommer att kunna säga exaCkt hur många liv dom lyckats spara också under försöket...
"Indikationer", förresten - vad är det? Ja, det är då inte inte mobiltelefonsamtal från pankslagna poliser på vägen eller larm förmedlade från LKC när det har hänt en olycka som ger seriekrockar! Då gick det inte att få fatt i någon nere i bunkern som tillfälligt kunde sätta ner farten på skyltarna: bilarna susade gladligen med blicken i backen mot fullstoppet med den av Staten tillåtna och på just denna delsträcka upplevt rekommenderade hastigheten av 120 km/h. Ingen dog, så vitt jag vet. Den gången...
Det blev snart så att jag sket i vad som stod på ljusskyltarna. Ungefär som jag ser på vanliga plåtskyltar. En sorts rekommendation.
...men, ljusskyltarna retade mig mer. Speciellt när man kommer till kaoset igenom Halmstad en lönehelg, när lokalbilister vinglar ut på motorvägen för att köra endast till nästa avfart - bara för att få chansen att bränna iväg sina surt förvärvade pengar. Dom har ett helt annat fokus, en helt annan puls och ett annat mål än oss som är på väg.
Ändå skall dom köplystna som kör i 70 km/h tvingas ut i en fantasilös och "radiostyrd" malström av plåt som rusar fram i 120 km/h! Vansinne!!!
Alla dom jag blåste förbi innan Halmstad kör förbi mig genom samhället, och ibland dröjer det ända till Fylleån innan jag är förbi igen. What a waste...
Nej, men ärligt - jag upplever att flexibla hastighetsgränser i mycket större utsträckning än vanliga urholkar normala trafikanters förmåga att själva värdera och bedöma situationer. Flexibla hastighetsgränser passiviserar.
Samma sak när gammsnön blåser över åkrarna och polerar asfalten till en avlång skridskorink med dödsräcken som sarg.
Jag häpnar över hur folk kör. Dom bara svischar förbi mig, och jag får för mig att försöka vända på huvudet för att se vad det är för övermänniskor som behärskar detta väglag så suveränt. Då ser jag att det handlar om ett vanligt genomsnitt av bilister som jag själv brukar passera med god fart annars. Dom kör som dom blivit tillsagda...
Om det sitter en klåfingrig fomme i ett annat län och justerar ner hastigheten till 100 när han tror att det regnar, var finns då i förlängningen mitt incitament att alltid köra med bra, riktigt bra däck? Att vara extra uppmärksam? Att försöka hänga med i det som händer? Varför skall den sämst rustade och lämpade tillåtas bli norm? Varför skall jag bry mig? Vore det inte lämpligare att bara hänga på i grötlunken, fälla bak ryggstödet och klicka igång iPaden för att se om det hänt något...?
Trafikverkets fiasko med flexibla fartgränser i Halland kröns av en sådan underbar dundertabbe att det ser ut som en gudomlig rättvisa:
Efter att försök med digitala skyltar, som anger hastighet utifrån väder och väglag, avslutades vid årsskiftet har Trafikverket missat att ta fram nya föreskrifter om vilken fart som ska gälla på en sex mil lång sträcka mellan Skottorp och Heberg. Det innebär att polisen inte kan bötfälla bilister som kör fortare än den hastighet som står på skyltarna.
http://www.expressen.se/kvp/fritt-fram-for-fortkorare-pa-e6an---efter-missen/
Nu är det begränsad anledning att stå innan Heberg med en grön gammal T4a på fel sida motorvägen och skjuta laser över tre körfält och en mittremsa för att få tag i motorvägsfartsyndare...
Hampe
Last edited: