Fler undantag för krav på registreringsbesiktning efterlyses!

Maria Nordqvist

Super Moderator
I mitten av 2000-talet arbetade SMC fram en föreskrift hos dåvarande Vägverket för ett antal ändringar på motorcyklar som inte ska medföra krav på registreringsbesiktning. Den föreskriften ska nu ses över och utökas med fler undantag.
Nu behöver jag er hjälp med förslag om fler ändringar som görs där MC-ägaren inte ska behöva inställa sig och sitt fordon till registreringsbesiktning.
Idag är höjning/sänkning samt byte av hjul och däck mm angivet i föreskriften: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf

Ett förslag som inkommit är att flytta handbromsreglage till vänster sida (det finns MC-förare som saknar höger hand). En annan idé jag har är dragkrok, om man monterat ett godkänt drag på motorcykeln.

Fler förslag mottas tacksamt, dock senast 15 februari. Träffade Transportstyrelsen vid ett möte på MC-mässan och har lovat snabb feedback. Skriv förslag här eller maila mig: maria.nordqvist@svmc.se
 

challe

Member
I pdf:en står det inget om att man får sätta dit en bättre (=större) vindruta på sin motorcykel. Det har jag gjort.
 

Bob Sweden

New member
Kåpglas -> kan påverka aerodynamik -> kan påverka säkerhet.
Däck -> kan påverka köregenskaper -> kan påverka säkerhet.
Bromsslangar -> ....

Ja ni fattar, frågan är kanske inte så där okomplicerad trots allt.

Vissa länder (läs: Tyskland) har ganska så tuffa regler på området.
I tyska tillbehörskataloger talas det ofta om att ett visst tillbehör har en såkallad ABE (allgemeine betriebs erlaubnis).
Alltså en form av "generellt typgodkännande".

I fordonets regbevis ska detta ABE registreras. Alltså ska det stå i regbeviset exakt hur ditt fordon är utrustat, om det avviker från seriemässigt utförande.
Rimligt egentligen men oooooh så trist.
Exakt hur det går till vet jag inte men någon form av registrering på regbeviset är det så antar att det är en del byråkrati...
Vill jag alltså byta t.ex. bromshandtag från modellen X till modellen Y måste detta ändras i regbeviset!

Jag kan inte detaljerna i detta system, vet bara från tyska hojåkare att det kan vara ett evigt dribblande vid besiktningar om det inte stämmer.
Samma sak vid flygande besiktning: Var har du uppgift om att du bytt från bromsskiva "original" till "Lucas"??
Den som vill läsa på mer hittar info här och här.
Maria:
Det kanske är vettigt att kolla upp detta med någon tysk systerorganisation?

En snabb sökning på en tysk stor hojdelshandlares sida ger vid handen att ABE dokument levereras med produkter i följande kategorier:
Bromsskivor
Bromsbelägg
Bromsslangar
Kåpglas
Styren
Styrhöjare / styrflyttare
Ljuddämpare
Centralstöd
Höjnings- / sänknings- satser
Gaffelfjädrar

Och:
Från tillverkarens prespektiv:
Det som ställer till det lite är det som kallas "produkt-beobachtungs-pflicht", fritt översatt "produktövervaknings plikt".
Jag har fått det förklarat för mig som att du som tillverkare är du skyldig att hålla koll på hur dina produkter används / modifieras.

Säg att jag tillverkar och säljer motorcyklar.
I något sammanhang ser jag att en av mina produkter modifierats på ett sätt som jag som tillverkare (eller dennes representant) bedömer som så omfattande eller felaktigt att det påverkar produktens säkerhet.
Jag är då skyldig att informera kunden om detta och eventuelt vidta andra åtgärder för att garantera produktens säkerhet!
Att bara smyga vidare kan leda till att jag som tillverkare hålls ansvarig för en eventuell olycka, jag borde ha informerat användaren / kunden om att det var olämpligt / potentiellt farligt.
Källa:
Tort Law in Germany, AvGerald Spindler,Oliver Rieckers, lite mera info finns här, se sidan 96, stycke 159.

Jo jag vet, det går lite åt USA hållet: Använd bara produkten för de användningsområden som anges i instruktionsboken och reparera endast med originaldelar.
Men så ser i praktiken även den europeiska lagstiftningen ut...

Grundfrågan är alltså inte helt enkel:
Vilka ändringar kan man tillåta utan att påverka fordonets säkerhet och vem är ansvarig för eventuella skador orsakade av "osäker" utrustning.



/B
 

gundj

New member
Min erfarenhet från Tyskland är att man skruvar dit grejer med ABE när man köpt dom, och så får man det inskrivet vid nästa besiktning.
Det är inte rätt sätt, men i praktiken går det till så.

Beträffande dragkrok så ser jag inte varför MC skulle befrias från reg-bes? Bilar måste göra det, kostar inte en förmögenhet o tar en kvart, max.

Jag hör kanske till en minoritet, men jag tycker det är rätt bra med besiktning och reg-besiktning.
Det håller dom värsta avarterna på mattan.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
För bilar finns något som heter begränsad besiktning för dragkrok. Detta gäller inte MC som måste göra fullständig registreringsbesiktning. Just nu pågår en översyn av detta för BIL och troligen kommer de INTE att behöva göra registereringsbesiktning för dragkrok i framtiden - under förutsättning att tillverkaren säger OK till dragkrok på bilmodellen.
 

Chopperbyggarn

New member
Maria är fenomenal när det gäller att ha koll på regelverk både i Sverige och övriga EU!! Mycket värdefullt för oss motorcyklister!!:tummenupp

Anders.J
 

smedpeter

New member
Hur är det om jag vill byta motor på hojen, jag har tänkt byta till en litet segare motor men med samma effekt som orginalet, måste jag regbesikta ?
 

Cyborg

New member
I och med att vi pratar om dragkrokar och begränsade besiktningar tycker jag SMC borde arbeta för något liknande när man registrerar om ens motorcykels effekt. Känns underligt att betala 880 kronor där man ger besiktningsmannen intyget på att ens hoj är strypt och sedan skriver han in det i datorn så är det klart på 5 minuter. Detta borde istället vara någon form av begränsad besiktning eller något som inte kostar denna summa.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Av en slump fick jag idag veta att förslaget redan är ute på remiss! Transportstyrelsen har fått bannor av mig för att man struntat i SMC som remissinstans. Det kommer inte att upprepas. Svar ska vara inne senast 15 april vilket inte ger mycket utrymme för synpunkter från er. Men, de har jag ju redan skickat in till TS. Tyvärr fanns inte någonting överhuvudtaget som tydde på att de lyssnat och läst detta. Det kommer givetvis att lyftas i remissen och i personliga kontakter med TS.
Länk till TS förslag: http://www.transportstyrelsen.se/sv...tning-av-ett-andrat-fordon/?transportarea=All
 

jansandstrom

New member
Är det bara jag som inte gillar att man ska besikta senast 24 månader efter senaste besiktningen.
Det innebär att man hela tiden måste göra det tidigare och tidigare om man inte ska gå över tiden och få körförbud.
Besiktningsperioden borde vara 2 år + en eller helst två månader. Borde för övrigt vara så å släp och husvagn.
Allra smidigast vore att man skulle inställa sig någon gång under sommarhalvåret.
 

Diversion

New member
Att ta bort strypningen för att återställa cykeln till originalskick borde inte kräva registreringsbesiktning. Jag hade en FZR600R -94 som på papperet var strypt till 25 kW men i verkligheten var 74kW (effekt angiven av Yamaha). Jag hörde mig för och det skulle uppenbarligen krävas ett intyg men ingen arbetsinsats(även om den verkligen varit strypt). Jag skulle sedan ta detta till registreringsbesiktningen.

I ett sådant här fall anser jag att man bara skall kunna få det ändrat i papperet rakt av. Om det hade varit åt andra hållet så kan jag förstå att registreringsbesiktning krävs men jag har absolut inget att vinna på att ljuga och säga att cykeln har ursprungseffekten fast den inte har det, sunda förnuftet liksom...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
View attachment 5654
Vi har begärt att första inställelse till kontrollbesiktning ska förändras ett antal gånger utan att lyckas. Skickade ett brev till departementet i mitten av februari, inte hört något ännu.
 
Top