Fler fångades i ATK

smcrobot

New member
Om man bortser från motorcyklisterna som utgjorde 10,2 procent av de totala antalet registreringar så består det största bortfallet av de som inte kan bötfällas av bilister. Tyvärr är det en betydligt mer negativ utveckling för MC-förare som fångas i ATK jämfört med bilister. Antalet har tredubblats sedan 2008. Samtidigt har antalet kameror ute i trafiken mer än fördulbblats.  Möjligheten att...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fler-fangades-i-ATK/
 

Alexander76

Member
"Möjligheten att fota motorcyklar bakifrån diskuteras alltjämt och det finns bara en lösning för att slippa den typen av idéer. Inför MC-säsongen 2021 ber SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorna!"

Jag hajar inte, varför skulle motorcyklister ha någonting emot att fotas bakifrån? Om de ändå ska hålla hastigheten menar jag, vilket är det som föreslås.

Jag tycker möjligheten att fota regskylten låter som en förträfflig idé jämfört med diverse andra skräckscenarier - exempelvis att börja kräva skylt fram, som redan är lag i diverse länder.
 

Zopilote

New member
Problemet är väl fortfarande inte frågan om att fotografera skylten eller inte, utan snarare förar- respektive ägaransvar. Enligt svensk lag måste förövaren (föraren) kunna identifieras, vilket definitivt blir ett bekymmer med integralhjälmar.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Problemet är väl fortfarande inte frågan om att fotografera skylten eller inte, utan snarare förar- respektive ägaransvar. Enligt svensk lag måste förövaren (föraren) kunna identifieras, vilket definitivt blir ett bekymmer med integralhjälmar.

Ja, det är rätt. Med fotografering bakifrån krävs att lagstiftningen ändras och går från förar- till ägaransvar. Detta är något riksdagen sagt nej till ett antal gånger. Det kräver också att hastighetsöverträdelser ses som förseelser, liknande P-böter, och inte ett trafikbrott.
 

Lottafia

Member
Vem är förvånad? Inte jag så länge regering och rixdag vill att trafiken skall hålla knappt gångfart....
 

F800ST

Member
Ja, det är rätt. Med fotografering bakifrån krävs att lagstiftningen ändras och går från förar- till ägaransvar. Detta är något riksdagen sagt nej till ett antal gånger. Det kräver också att hastighetsöverträdelser ses som förseelser, liknande P-böter, och inte ett trafikbrott.

Med rätta säger den nej, skulle öppna upp för mycket skit på andra områden, man kan inte köra olika ansvar i olika delar av lagen.
 

Alexander76

Member
Problemet är väl fortfarande inte frågan om att fotografera skylten eller inte, utan snarare förar- respektive ägaransvar. Enligt svensk lag måste förövaren (föraren) kunna identifieras, vilket definitivt blir ett bekymmer med integralhjälmar.

Juuuste, tänkte inte på det!
 
Top