Fler dödsolyckor i USA genom textning än alkohol

Dahn

New member
Det är egentligen hemskt att man inte är förvånad.....Sverige tillåter faktiskt detta fortfarande,sanslöst..
 

challe

Member
".....according to new research from the Cohen Children’s Medical Center of New York."

På hemsidan som artikeln refererar till tycks inte finnas någon information om någon sådan forskning. Utan att kunna läsa den refererade undersökningen gissar jag att den nog visar att vid 3000 olyckor per år har föraren sms:at i samband med en dödsolycka - den visar inte nödvändigtvis att 3000 olyckor skedde till följd av att föraren sms:at.

Naturligtvis bör man inte fingra på sin telefon när man befinner sig i trafiken, men ett nytt förbud bör vara baserat på noggrann forskning av en organisation som kan trafikfrågor. Jag är tveksam till att den kompetensen finns hos ett Medical Center.
 

Thomas F

New member
Det är egentligen hemskt att man inte är förvånad.....Sverige tillåter faktiskt detta fortfarande,sanslöst..

Ser framför mig en lång debatt som kommer att handla om att det nu skall till ett "förbud mot SMS".
Men jag vill hävda att vi redan har ett förbud mot att SMS:a, allt är inte "per automatik tillåtet" bara för att det inte finns en specifik lag som säger att det är förbjudet.

I Trafikförordningens grundläggande bestämmelserna "2 kap 1 §" står det följande "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna"

Enligt min tolkning så har den som orsakar en olycka pga. att man inte ägnat nog uppmärksamhet till körningen brutit mot denna paragraf oavsett om man SMS:at, pillat på GPS:en, argumenterat med passagerare, försökt hitta barnets tappade napp, druckit kaffe, ätit en hamburgare, läst tidningen, rakat sig, sminkat sig, vad man nu kan hitta på att göra samtidigt som man framför ett fordon.
 

enhjuling

New member
Precis, om man skall specificera allt så blir det många förbud....
Förbjudet att SMSa
Förbjudet att maila
Förbjudet att facbooka
Förbjudet att blogga
Förbjudet att twittra
Förbjudet att raka sig
Förbjudet att läsa bok
Förbjudet att läsa tidning
osv osv
 

Diversion

New member
Behövs det någon forskning för att konstatera något självklart? Jag har läst och sett med egna ögon hur förarkapaciteten sänks.

När det gäller mobilsamtal finns det en felaktig uppfattning att det är det faktum att man håller en hand på ratten som är farlig. Så är det inte. Det är den mentala belastningen som gör att man blir en sämre förare inte frånvaron av en hand. Visserligen är det en faktor också men negligerbar i jämförelse.

När det gäller SMS och Facebookande gäller samma sak men dessutom tillkommer en sak till. Man tittar ned på displayen istället för på vägen. Det börjar med att man tittar 4 sekunder på vägen och 1 på telefonen, efter ett tag tittar man 3 sekunder på vägen och 2 på telefonen...

Tyvärr har jag inte källan men jag läste i en bok att man gjort en undersökning och människor som promenerade samtidigt som de textade började gå långsammare och det skedde undermedvetet.
 

Thomas F

New member
View attachment 5830 Regeringens förslag till skärpni...se/smc/Nyheter/Om-att-gora-annat-an-att-kora/

Måste säga att det var en av de bättre utredningar/förslag på åtgärder som jag läst på länge och all heder åt utredarna som inte bara "låste" på att det var just mobiltelefonen i sig som var problemet, trots att uppdraget från början verkar ha varit att förbjuda mobiltelefon användning utan handsfree.
 

Bob Sweden

New member
10 e § Vid färd på väg i ett motordrivet fordon får föraren inte ägna sig åt aktiviteter som avleder uppmärksamheten från framförandet av fordonet i sådan grad att det uppstår risk för trafikolyckor.

I ett motordrivet...?
Med ett motordrivet skulle inkludera även oss tvåhjulingar.
För inte brukar jag ha för vana att åka i min motorcykel... :)
 

Thomas F

New member
RemitteringsPM från 23/5 måste väl ändå vara en av de klokaste på länge, trots att uppdraget från regeringen verkar ha varit att just förbjuda "användning av kommunikationsteknik under körning" så har utredaren tänkt ett steg längre och insett att det finns flera saker än just mobiltelefonanvändande som kan orsaka onödiga olyckor. All heder åt utredaren/utredarna
 

Diversion

New member
Thomas F har rätt i att det redan finns en lag dock. Själv är jag mot att lägga till nya lagar som bara rör till begrepp. Enligt min mening behövs sällan nya lagar utan det skulle fungera lika bra att se till att de lagar som redan finns efterlevs. Rent politiskt är det bara ett spel för galleriet. Man vill visa handlingskraft och stiftar en meningslös/onödig lag, då går man fri sedan.
 

Gulljenta

New member
Jeg skjönner ikke hvorfor så mange er i mot en regel om teksting og kjöring. För mobilens tid så klarte alle seg med å stoppe ved närmeste telefon kjosk for å ringe og gi bekjed om ting. Så jeg skjönner ikke hvorfor det er så farlig for folk og kunne stoppe på en parkeringsplass for å skrive meldinger og surfe på nett (Facebook og så vidre).
Det er mange parkerings plasser og rasteplasser langs de svenske veiene som man kan bruke til slikt.

En fiktiv sak.
Jens kommer kjörende på sin MC og koser seg.
Per sitter og tekster mens han kjörer, kommer over i kjörefeltet der Jens kjörer fordi Per ikke fölger med på det han skal. Veien.
Ulykken er ett faktum. Bare fordi at Per satt og skrev melding og ikke fulgte med på hva han skal.
Per sin forklaring til politiet, nei jeg så ikke mcn jeg. Jens omkom på stedet.

Er det slik vi vil ha det?

Jeg vil ikke ha det slikt og derfor stopper jeg om jeg må tekste eller ringe opp ett nummer för jeg kjörer vidre, har også handsfree i bilen. Jeg vil ha min oppmerksomhet på min kjöring, ikke andre ting.
 

challe

Member
JEr det slik vi vil ha det?

Nej, inte alls. Men i USA skapar man ju möjligheten du efterlyser. Då kommer trafikanterna att använda dessa stoppzoner när de behöver sms:a eller snacka i telefonen. I Sverige vill man ju bara förbjuda utan att skapa möjligheterna. Då blir ju resultatet det oönskade, att det fortsätts sms:a i trafiken, visserligen olagligt, men chansen att åka fast kommer ju att vara ganska liten.
 

Gulljenta

New member
Nej, inte alls. Men i USA skapar man ju möjligheten du efterlyser. Då kommer trafikanterna att använda dessa stoppzoner när de behöver sms:a eller snacka i telefonen. I Sverige vill man ju bara förbjuda utan att skapa möjligheterna. Då blir ju resultatet det oönskade, att det fortsätts sms:a i trafiken, visserligen olagligt, men chansen att åka fast kommer ju att vara ganska liten.

Det er forbudt i USA også og tekste men en kjörer. Det er også forbudt i Norge og tekste mens en kjörer.

I Sverige fins det muligheter til å kunne stoppe for å tekste en melding, som blant annet parkeringsplasser langs veiene, parkeringsplasser i byene, bensin stasjoner, rasteplasser og så vidre. Det blir ikke forbudt å stoppe der for å ringe eller tekste meldinger, så vi har muligheter her i landet. Det blir forbudt og tekste mens en kjörer ett fordon.

I USA så er det slike plasser som nevnt over som folk nå blir oppmersome på og bruke til å tekste meldinger på, så de ikke gjör det mens de kjörer ett fordon. Det de har gjort er og lage nye skilter til dette, kanskje en ide for andre land også..!
 

challe

Member
Det er forbudt i USA også og tekste men en kjörer. Det er også forbudt i Norge og tekste mens en kjörer.

I Sverige fins det muligheter til å kunne stoppe for å tekste en melding, som blant annet parkeringsplasser langs veiene, parkeringsplasser i byene, bensin stasjoner, rasteplasser og så vidre. Det blir ikke forbudt å stoppe der for å ringe eller tekste meldinger, så vi har muligheter her i landet. Det blir forbudt og tekste mens en kjörer ett fordon.

I USA så er det slike plasser som nevnt over som folk nå blir oppmersome på og bruke til å tekste meldinger på, så de ikke gjör det mens de kjörer ett fordon. Det de har gjort er og lage nye skilter til dette, kanskje en ide for andre land også..!

Det finns alldeles för få platser man kan stanna på längs svenska europa-, riks-, och länsvägar. För länge sedan fanns det vägrenar att stanna på och då hade man lätt kunnat stanna för att svara i telefon, skicka sms osv. Men dessa vägrenar har ju tagits bort på de flesta platser i samband med utbyggnad av antalet filer och ombyggnation till 1+2-vägar. Det är nu alldeles för långt mellan platserna man kan stanna och sköta om sin viktiga kommunikation.

Jag tycker inte man ska införa nya förbud som det inte finns polisiära resurser att kontrollera efterlevnaden av. Det innebär inte på något sätt att jag stöder att man ska kunna sms:a eller fejsbooka samtidigt som man framför ett fordon i trafiken.
 

Herr Fuggle

New member
Inte då. Möjligen det enda som inte kräver en hands-free.

Så, förbjuder man? Eller erbjuder möjligheten att både prata med eller utan handhållet och messa?:wink:

Under förutsättning att man inte överskrider skyltad hastighet förståss för det är ansvarslöst... :tomte:
 
Top