Flåsljud i avgassystemet

Kuuurt

New member
Då jag skulle besikta min dragstar 1100 monterade jag insatser i ljuddämparna för att få ner ljudnivån, med dom monterade hördes ett tydligt flåsljud pga insatserna, efter jag monterat bort dom igen lät allt som innan men nu, 50 mil senare har jag börjat höra ett liknande flåsljud när jag släpper gasen och då den går på tomgång.

Kan tillägga stt jag har lite misständningar då och då vid jämn gas, menar inte avgasknallarna utan att den missar att tända då och då.

Tankarna har fallit på avgaspackningarna eller att ljuddämparna kan behöva packas om, är jag inne på rätt spår eller låter det som något motorrelaterat?
 

erli

New member
Tror inte det är något som beror på avgassystemet även om det svårt att säga något utan att höra hur det låter.

Om det inte känns några avgaspuffar i skarvarna av avgassystemet tror jag att packningana är ok, det brukar kännas tydliga puffar om avgaspackningarna läcker. Flåsningarna är antagligen ingenting att bry sig om. Det låter om avgassystem och det är antagligen så att ljudet alltid funnits där men du inte tänkt på det förrän du hade instatser som dämpade annat ljud.

Misständningarna gissar jag beror på förgasarinställingen. Antar att du har "öppna" ljudämpare eftersom du behövde sätta i insatser inför besiktning. Öppna ljuddämpare ger mer flöde genom motorn men om man inte justerar förgasarna för det ökade flödet så blir luft-bränsleblandningen för mager och det kan ge misständningar.

/Erik
 
Top