Fjr 1300

Nea

New member
Hej

Vi är sugna på att köpa en Yamaha Fjr 1300, ser att det finns ganska många på nätet till salu, vi ställer oss frågan varför?

Ni som kör en sån kan inte ni berätta om den, hur är den att köra? positivt och negativt om den mm mm.

Visst man test kör ju den men man kan ju aldrig riktigt veta förrän man har ägt den och kört en del.

Vi är tacksamma för svar.
MVH Nea:)
 

mule

New member
Köp den!

Anledningen till att det börjar finnas flera begagnade FJR 1300 tror jag är att dom funnits ute några år nu. Sen 2002.

Jag har faktiskt inte träffat någon som varit missnöjd med sin FJR 1300. Har haft en -02 tidigare och bytt till mig en -07 nu i våras. Körde 6000 mil med min -02 utan några som helst problem. Gjorde bara normal service.

Det är en bra hoj för touring. Har gjort ett antal semesterresor ut i Europa och jag är helnöjd. Det var förstås en anledning till varför det blev ytterligare en FJR 1300 nu när jag ville byta.
 

Nea

New member
Anledningen till att det börjar finnas flera begagnade FJR 1300 tror jag är att dom funnits ute några år nu. Sen 2002.

Jag har faktiskt inte träffat någon som varit missnöjd med sin FJR 1300. Har haft en -02 tidigare och bytt till mig en -07 nu i våras. Körde 6000 mil med min -02 utan några som helst problem. Gjorde bara normal service.

Det är en bra hoj för touring. Har gjort ett antal semesterresor ut i Europa och jag är helnöjd. Det var förstås en anledning till varför det blev ytterligare en FJR 1300 nu när jag ville byta.

Tack för ditt svar, tar gärna emot fler.
MVH Nea:)
 

hanshultsfred

New member
Håller med Mule att många byter nog upp sig i årsmodell, därför blir det en del till salu.
Köpte själv en 03:a förra året och kört över fjortonhundra mil på drygt året, är väldigt nöjd.
Mycket trevlig hoj och väldigt bekväm att åka två på, bra pulver och rolig att köra solo påsmå slingriga vägar. Tveka inte, köp!

www.hicdesign.se
 

pellehbg

New member
Hej på dig du glade skall ni kanske köpa upp er nu då så ni slipper åka på xjn *L*
Jag har köpt tillbaks min gamla så det är rätt hoj för er med det vet jag du kan ju få råd på nästa styrelsemöte!
 

mule

New member
MC-mässan.

Om du är intresserad av en FJR 1300 så är du välkommen till vår monter på MC-mässan i Göteborg. Där kan du få tips, råd och synpunkter på hur det är att äga en FJR 1300. Det kommer även att finnas en FJR 1300 utrustad med det mesta i tillbehörsväg. Hoppas vi ses.

Stig "Mule" Larsson medlemsansvarig för FJR 1300 Club Sweden.
 

Marie

Banned
FJR 1300 som vinterhoj?

Jag har ju sedan flera år en Yamaha XJ-900F som går året runt, men numera mest på vintern. Den har ett par svagheter och det är dels en klen och rostbenägen ram, dels en bakaxelväxel som ständigt drabbas av vatten i oljan (men ingen olja läcker ut, och inget vatten finns i svingröret.) samt ett tändsystem som kräver mer spänning än batteriet kan lämna när startmotorn drar och hojen stått ute över natt i minusgrader. Jag har funderat på en hoj med bättre väderskydd men helst också som funkar bättre i saltslasket vad avser ramen, bakaxelväxeln och vinterstartegenskaperna.

Hur är FJR 1300 i vinterdrift?

Vore den något att satsa på eller finns det något bättre?
 

pellehbg

New member
Jag får säga jag körde med min första FJR en -03 körde jag på vintern med o den startade hur fint som o gick klokrent men det är ju så att man måste tvätta mycket mera då man kör vintertid!!
Skall man ha en FJR skall du titta på från -03 o fram för då kom ABS på den o de tidigare modellerna från -01 o -02 så är det suveräna maskiner med men utan ABS!
Jag har haft en -06 med o den var suverän men jag har gått ned till -03 igen då den tycker jag är ännu bättre men skulle vilja ha utväxlingen från den nya!
Så summa sumarum=
Köp en Yamaha FJR o bli helt suveränt nöjd!!!
:D
 

Marie

Banned
Jag får säga jag körde med min första FJR en -03 körde jag på vintern med o den startade hur fint som o gick klokrent men det är ju så att man måste tvätta mycket mera då man kör vintertid!!

Tvätta? Det gör man väl inte när det är kallare än +10°C? Är det något speciellt krav hos FJR:en?
Min XJ har jag aldrig tvättat mera än en gång i maj och en gång i oktober, vare sig det har behövts eller inte.
 

uffe

New member
Fjr 1300as

Tvätta? Det gör man väl inte när det är kallare än +10°C? Är det något speciellt krav hos FJR:en?
Min XJ har jag aldrig tvättat mera än en gång i maj och en gång i oktober, vare sig det har behövts eller inte.

Jag köpte AS'en i somras det är den med datoriserad växling och koppling har kört ca 1200 mil sedan i Juni och är mycket nöjd.
 

pellehbg

New member
Tvätta? Det gör man väl inte när det är kallare än +10°C? Är det något speciellt krav hos FJR:en?
Min XJ har jag aldrig tvättat mera än en gång i maj och en gång i oktober, vare sig det har behövts eller inte.

Ja nu är det ju så att vi som är rädda om våra pärlor vi tvättar o sköter dem då o då inte bara en gång vare sig det behövs eller ej ju!!
Man skall ju vara rädd om sin hoj sköter man inte den så är den ju en trafikfara det borde ju du veta som är så duktig förare ju eller hur!!!!!!
 

egel

New member
Ja nu är det ju så att vi som är rädda om våra pärlor vi tvättar o sköter dem då o då inte bara en gång vare sig det behövs eller ej ju!!
Man skall ju vara rädd om sin hoj sköter man inte den så är den ju en trafikfara det borde ju du veta som är så duktig förare ju eller hur!!!!!!

FJR ?? Är det den hojen som det går tretton på dussinet av??




Kör hårt
livet är kårt
 

Marie

Banned
Ja nu är det ju så att vi som är rädda om våra pärlor vi tvättar o sköter dem då o då inte bara en gång vare sig det behövs eller ej ju!!
Man skall ju vara rädd om sin hoj sköter man inte den så är den ju en trafikfara det borde ju du veta som är så duktig förare ju eller hur!!!!!!

Allt servas och sköts oftare än enligt boken. Allt smörjs och vätskor byts, men tvätta eländet???
Varför skulle man göra det, det har jag aldrig gjort mer än 2 ggr per år med bilarna heller på den tiden jag hade sådana???

Har dessutom små möjligheter att tvätta. Kan bara stå ute (har inget garage), och har bara tillgång till kallvatten, och står jag och slabbar vintertid får jag ännu mer värk än vanligt, förutom att gräsmattan blir rena gyttjepölen om man slabbar vatten där vintertid.
Närmsta GDS-hall ligger 4 mil bort, så hojen lär vara lika skitig som före tvätten när jag kommer hem igen. Ingen idé alltså. Alltså låter jag Vår Herre sköta fordonstvättandet genom regnet.

Kan ingen svara på min fråga om hur FJR 1300 är som vinterhoj???

Att den verkar ha elsystem som står pall för start efter utomhusvistelse i flera minusgrader över natt verkar ju Pellehbg hävda, och det låter ju betryggande. Är det fler som kan verifiera detta?

Hur är det med vatteninträngning i bakaxelväxeln vid saltslaskkörning? Är den sjukan botad sedan XJ-900 ?

Hur är det med korrosionshärdighet hos ramen?

Hur är vägegenskaperna på våt is och i underkylt regn?

Hur väl skyddar kåpa och vindruta mot iskall fartvind och saltslask som dras upp av bilarna?

Hur väl står bromsoken emot saltslask? XJ-900 måste plockas isär och 'motioneras', rensas från korrosion på kolvarna samt smörjas rikligt med föreskivet silikonsmörjmedel ett par gånger per vinter, för att inte kärva...
 

pellehbg

New member
Ja alla de felen du beskriver har jag ej fått i min under de 6000 milen som de har rullat o det är därför som jag gått tillbaks till FJR den är helt överlägsen för min del !
Men kör man då de saltat så är det aldrig bra för ram eller fälgar på ngn hoj alls!!
De skall tvättas då efter användning annars så är det varning för ärgning på alla hojar!!
 
Top