Fjr 1300 -06

tabman

New member
Hej FJR-kunniga
Om jag byter "ljuddämpare" (för att få lite mera ljud än det som är orginal) till typ slipon av förekommande fabrikat måste/bör insprutningen omkalibreras o går det med bef. utr.eller måste det till ny styrning för inspr..?
 

Hellman

New member
Slipon är bara att kränga på. Däremot ställer det till med bränsleblandningen då de oftast minskar motståndet i avgassystemet. Oftast händer ingenting knas men vill man vara 100 så bör det ställas in rätt. Maskinen kommer gå för magert. Många (alla?) MC går redan för magert från fabrik för att klara avgaskraven.

För att vara på den säkra sidan bör du låta en kunnig firma mappa om din maskin med en riktig bänkkörning. Det brukar utföras med en Powercommander (databox som styr insprutningen) eller dylik tillsats. Priset för detta är ett antal sköna lappar. Biscaya skulle ha om jag inte minns fel 6.500:- för en PC med bankkörning på min Ducati. Så runt där får du nog budgetera, plus kostnaden för slipon:en då.
 

uffe

New member
Buller&Bong

för att få lite mera ljud än det som är orginal

Varför ska man ha mera ljud?
Mera fart kan jag förstå men varför mera ljud?

Det finns många customåkare som ska mappa hit och dit och sätta på raka rör o väcka upp döda sedan kör dom i kortege i 80 km vad är vitsen med det?

Kan någon söm är mer intelligent än mig förklara detta.
 

tabman

New member
Slipon är bara att kränga på. Däremot ställer det till med bränsleblandningen då de oftast minskar motståndet i avgassystemet. Oftast händer ingenting knas men vill man vara 100 så bör det ställas in rätt. Maskinen kommer gå för magert. Många (alla?) MC går redan för magert från fabrik för att klara avgaskraven.

För att vara på den säkra sidan bör du låta en kunnig firma mappa om din maskin med en riktig bänkkörning. Det brukar utföras med en Powercommander (databox som styr insprutningen) eller dylik tillsats. Priset för detta är ett antal sköna lappar. Biscaya skulle ha om jag inte minns fel 6.500:- för en PC med bankkörning på min Ducati. Så runt där får du nog budgetera, plus kostnaden för slipon:en då.

Tack för svaret "misstänkte" att var/är så
 

tabman

New member
för att få lite mera ljud än det som är orginal

Varför ska man ha mera ljud?
Mera fart kan jag förstå men varför mera ljud?

Det finns många customåkare som ska mappa hit och dit och sätta på raka rör o väcka upp döda sedan kör dom i kortege i 80 km vad är vitsen med det?

Kan någon söm är mer intelligent än mig förklara detta.

(Vet ej om jag är mer intelligent) Nu är det för det första inte en fråga om en custom o raka rör. Farten räcker till om man åker i Sverige men att den låter som en EU-moppe är i mina öron inte så upphetsande på en i övrigt (i mitt tycke) en skön hoj
 

Hellman

New member
för att få lite mera ljud än det som är orginal

Varför ska man ha mera ljud?
Mera fart kan jag förstå men varför mera ljud?

Det finns många customåkare som ska mappa hit och dit och sätta på raka rör o väcka upp döda sedan kör dom i kortege i 80 km vad är vitsen med det?

Kan någon söm är mer intelligent än mig förklara detta.

Jag är inte intelligent men kan ge min åsikt.:)

Jag älskar det feta mullrandet från min "bologna-twin". Med öppna dämprare blir det ännu mer älskvärt. Sen fär man ju ett par kusar till om man mappar om härket till de nya dämparna, ingen förlust det heller.

Jag har ingen förståelse för HD-åkare med "raka rör". De som smattrat så in i helvete så man tror trummhinnorna sköt. Men jag antar att de har samma åsikt som jag, så jag gnäller inte över det äckligt hårda smattret i stadstraffik som uppstår när de pressar sina antika gjutjärnsmaskiner till hela 50 knyck.

"Loud pipes saves lifes" heter det ju, och det ligger kanske lite i det.
 

Dr.Bike

New member
Hej FJR-kunniga
Om jag byter "ljuddämpare" (för att få lite mera ljud än det som är orginal) till typ slipon av förekommande fabrikat måste/bör insprutningen omkalibreras o går det med bef. utr.eller måste det till ny styrning för inspr..?

Jag kan ge dig svaret, eftersom jag redan gjort detta på en FJR 1300 (och även många andra hojar)

Du skall mappa om sprutet. (cykeln går redan original magert, och ett set slipon kommer förvärra detta ytterligare. Säkerligen vill du öppna upp luftburken litegranna oxå. Ok du kan köra utan att mappa om, men hojen kommer gå dåligt, ha sämre effekt i vissa register gentemot original, och som yttersta risk finns möjligheten till stora motorskador)
Så mappning skall alltså ske.

Hur detta sen görs är ointressant.
En ny ECU behöver du inte, om du nu menade cykelns originalbox som ska bytas ut.
Däremot finns ett flertal tillverkare av "tilläggs-ECU"
D.v.s en extra insprutningsbox som ligger parallellt med hojens original ECU.

Med den kan man sen "mappa" d.v.s justera sprutet.
Hojen vi gjorde iordning fick två GPR-slipon och ett KN-filter samt en Power Commander III för sprutet.
Den gick betyyyydligt mycket bättre, jämfört meed en originalhoj, efter dessa moddar.

Jag ska se om vi har bänkningsdiagrammen kvar.
Vid intresse av hjälp med detta: skicka ett PM.

M.v.h
 
Last edited:

Goffen

New member
Hojjarna har ju en lambdasond nuförtiden vilket känner av bränsleblandningen och tanken då är ju att om hojjen börjar gå för magert ska den feta på blandningen en aning, dock är det begränsat hur mycket den kan feta på men det borde ju räcka för ett slipon tycker man... Jag har bytt till slipon på min R6a och jag märker ingen skillnad på vare sig gång eller nått annat och inte heller några varningslampor har tänts....
 

tabman

New member
Jag kan ge dig svaret, eftersom jag redan gjort detta på en FJR 1300 (och även många andra hojar)

Du skall mappa om sprutet. (cykeln går redan original magert, och ett set slipon kommer förvärra detta ytterligare. Säkerligen vill du öppna upp luftburken litegranna oxå. Ok du kan köra utan att mappa om, men hojen kommer gå dåligt, ha sämre effekt i vissa register gentemot original, och som yttersta risk finns möjligheten till stora motorskador)
Så mappning skall alltså ske.

Hur detta sen görs är ointressant.
En ny ECU behöver du inte, om du nu menade cykelns originalbox som ska bytas ut.
Däremot finns ett flertal tillverkare av "tilläggs-ECU"
D.v.s en extra insprutningsbox som ligger parallellt med hojens original ECU.

Med den kan man sen "mappa" d.v.s justera sprutet.
Hojen vi gjorde iordning fick två GPR-slipon och ett KN-filter samt en Power Commander III för sprutet.
Den gick betyyyydligt mycket bättre, jämfört meed en originalhoj, efter dessa moddar.

Jag ska se om vi har bänkningsdiagrammen kvar.
Vid intresse av hjälp med detta: skicka ett PM.

M.v.h

Intresserad skickat ett PM men inget svar ännu på det
Mvh
tabman
 

Dr.Bike

New member
Hojjarna har ju en lambdasond nuförtiden vilket känner av bränsleblandningen och tanken då är ju att om hojjen börjar gå för magert ska den feta på blandningen en aning, dock är det begränsat hur mycket den kan feta på men det borde ju räcka för ett slipon tycker man... Jag har bytt till slipon på min R6a och jag märker ingen skillnad på vare sig gång eller nått annat och inte heller några varningslampor har tänts....


Mjaa... *kliar mig i skägget*

Du har både rätt, och fel! :)
Häpp!

Hur då?
Jo... *tar ett djupt andetag*
Om vi tar det från början...så är det som så, att det sitter en smalbandslambda i hojen. en s.k O2-sensor.
Denna jobbar för att bibehålla lambda 1 (ett) dvs det stökiometriskt ideala förhållandet mellan bränsle och luft för att få till en så ren förbränning som möjligt, och som får kat:en att jobba optimalt.
Ok.

Så långt har du rätt, och så långt fungerar det som du sa.

Men!

Nu är dels lambda 1 inte på något sätt den blandning mellan bränsle och luft, som ger det bästa vridet, eller ens den bästa effekten.
Så redan där blir det s.a.s "fel" i vår strävan att vinna lite mer pulver.
Mest effekt får vi ut vid lambda 0,85-0,9 (en fetare blandning).

Men2!

Detta hade allt varit frid och fröjd, om vi kunde nöja oss med att ha lambda 1 genom hela registret, och då i alla fall fått ett "halvhyggligt" resultat av våra ansträngningar.

Nu är det dessvärre lite lurigare än så... (självklart är det alltid det...)

För dels:

- Reglerar inte vår O2-sensor i HELA varvtalsregistret! Jepp, så är det tyvärr.
(tillverkarna är bara ute efter att klara lagkrav)
Och det betyder i sin tur att när man går UR det sensor-reglerade området (som kallas closed-loop, och ligger typiskt från tomgång och upp till 3, säg 4 tusen rpm, inte mer alltså) så händer följande:

- Maskinen går in i en fast mapp, och kommer nu leverera en given mängd bensin utifrån trottelposition och varvtal. Den går in i sitt s.k alfa-n läge.
Denna mapp är ju då en gång ihopsnickrad på fabriken att ge rätt mängd soppa till hur hojen är utrustad original, d.v.s med originalljuddämpare, luftburk/filter osv, och det är altså NU problemen börjar, när vi bytt skorsten och öppnat luftvägarna, och går in i den fasta mappen.

Inga problem (precis som du sa) i closed-loopfallet alltså. Förutom att lambda 1 inte ger den grymmaste effekten.
Så visst kan du köra utan extra Power Commander osv, så länge du kör försiktigt.

En annan nackdel med lambdasensor av smalbandsmodell är att den switchar mellan 0,1 och 1 V (vilket i praktiken för systemet blir "på" eller "av" och detta sker med en sampling på 300ms - detta jämfört med bredbandslambdan som går från 0-5V i en glidande skala (och hela tiden "vet" det faktiska lambdavärdet, som DU dessutom kan tala om för den vad det ska vara. t.ex 0,9).

Smalbandslambdasonden är oxå extremt okänslig för syreinnehållet i avgaserna, och "fönstret" inom vilket den switchar, dvs verkar, är mycket litet, och det är ju då (såklart) runt lambda 1. Vilket gör den i princip omöjlig att "lura" (med t.ex ett seriekopplat motstånd, så man fick den att "ljuga" om lamdavärdet till ECU´n).
Men nu är som sagt regleringen bara på en del av varvskalan, och sedan är det en fast (redan som original mager) mapp som tar över.



DÄRFÖR behöver man in och mappa med en extern enhet! ;)
 
Last edited:

mbengtsson

New member
Tjena gott folk, väcker liv i den här gamla diskussionen!

Hur ska man tänka när man väljer ett sliponsystem då?
Finns det nån miniminivå man bör sikta på i pris/funktion etc?
Det där med mappning lät ju som en vetenskap i sig, finns det någon renommerad i Sthlmsområdet som kan ordna sånt ? :) kom gärna med tips!!

Mvh
Mats i täby
 

Cawwa

New member
Min -06 var försedd med PowerComander III och mappad för mina LeoVince. Kan bara tillägga att jag inte kände någon skillnad i effekt. Europaturerna var med full packning och frugan bakpå vid båda tillfällena.
 

F800ST

Member
Mappning så prata med bike i trollhättan nyss, de samarbetar med någon yttre, så kontakta bike och hör dig för om mappning, men man får räkna med säkert 5-6 tusen kronor utan inköp av powercommander.
 

mbengtsson

New member
alright.. jag bryr mig inte så mycket om effekt, har ju fasen 150 kusar, men ett roligare ljud för känslans skull hade varit mys.
Vad fock du pröjsa för att byta ut till LeoVince och allt jox? :)
 

mbengtsson

New member
jisses, så om man ska ha något vettigt system, och behöva mappa och joxa så är det minimum 10-15 k ...lite väl mycket för roligare ljud ..
 

Cawwa

New member
alright.. jag bryr mig inte så mycket om effekt, har ju fasen 150 kusar, men ett roligare ljud för känslans skull hade varit mys.
Vad fock du pröjsa för att byta ut till LeoVince och allt jox? :)
Allt var på när jag köpte den och då tyckte jag det var häftigt. 4000 mil senare var det bara jobbigt att lyssna på
.
 

mbengtsson

New member
ok,, tack för tips!
jag har övervägt det här väldigt mycket och lutar nu åt att behålla systemen på som de är... :)
Fint att man kan dela erfarenheter på de här viset!
 
Top