Fjädring

snitze

New member
Åker TDM850.. Tycker att fjädringen är väl mjuk även om jag ställer om hårdare.. speciellt fram..Några tips om vad jag kan göra..!!

Swedie

Administrator
Personal
Tyvärr är det så där med originalfjädringen. Sedan så kanske den behöver service.

Testa att byta olja antingen till samma som original eller lite tjockare.
Vrid ut comp o retur max (om du har sådana) medan du byter så all olja rinner ut lättare.

Med tjockare olja blir det mer effekt med originalprylar.

Avarage

New member
Om inte gaffleoljan är bytt på länge så blir rådet att först göra det.

Vad det finns för justeringsmöjligheter på din hoj (fram resp. bak) vet jag inte men börjar man ändra viskositeten (tjockleken) på gaffeloljan är det en bra om man också då kan justera kompression och returdämpning bak så att man kan justera in rörelserna lika både fram och bak.

Dvs. att den är lika snabb upp resp. ner fram resp. bak. Så du inte får en hoj som fjädrar olika snabbt fram resp. bak = kan vara otrevligt!

Sedan är min erfarenhet den att även om så inte SKALL vara fallet så har jag kört med olja som så gott som slutat fungera vid kallare väderlek men som funkar vid ex. +18 grader eller varmare. Och annan olja, med samma viskositet, som funkar kanonbra från +5 grader och uppåt!

Mvh!
// Niklas

OH-

Member
Åker TDM850.. Tycker att fjädringen är väl mjuk även om jag ställer om hårdare.. speciellt fram..Några tips om vad jag kan göra..!!
Kör samma typ hoj och visst har den mjuk gungig fjädring. Beroende på hur och var man kör är det ju inte alltid av ondo :)

Men du vill ha det hårdare (vilket jag antar betyder mindre svajig, hårdhet är ju inget självändamål). Det enda rätta är ju som redan sagts att byta fjädrar men det kostar ju pengar :( Viskositetsbyte fram (men i väldigt små steg, annars kan blir det grymt stötigt) är oxå värt att testa, eller som nån sa kan t o m bara byte till färsk olja göra lite skillnad.
En annan nästan gratis grej man kan göra är att höja oljenivån i gaffelbenen. Utan några som helst garantier skulle jag gissa att du kan testa +20 mm och +30 mm men jag skulle själv aldrig våga höja 50 mm utan att mäta och räkna på hur hög kompen blir, det kan bli stumt stopp och urblåsta gaffeltätningar :eek:
Bak finns ju både kompressions- och returdämpningsinställning så där kan du ju labba en hel del. Om du sällan eller aldrig kör med skjuts eller tung packning så rekommenderar jag (om man vill offra komfort för att få mindre gung) att köra med magiska vredet under sadeln i läge "hard", då blir fjädern verkligen styvare, inte förspänd som på nästan alla andra hojar.

För att få data på fjädrar, oljor och nivåer, besök CarpeTDM, en tysk TDM-sida. Efter mycket forskning har jag listat ut att gaffelns Yamaha damper fluid 1 är detsamma som gaffelolja 5.

snitze

New member
fick ju en hel del att testa å fundera på.. kör ju en del grus oxå så det blir väl nån kompromiss.. testade även carpeTDM.. intressant.. merci..

Last edited: