Fixat MC-kortet-nu snöpa hojen

K

Kaisa

Guest
Fixade MC-kortet i tisdags och allt gick perfekt. Jag vill med detta inlägg fortsätta att skapa debatt kring körkortsreglerna. Jag skapade en tråd tidigare kring reglerna om uppkörning. Se Här:http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3258&page=8

Jag är som sagt inte så lång och hade inget annat val än att köra upp på en strypt Kawa ER5 -den enda hoj på bilskolan jag nådde ner på. Jag har övningskört på min egen hoj en Suzuki GSR 600 -som jag kört totalt 800 mil, manöverbana och all annan typ av körning. Hojen är sänkt för att jag ska kunna nå ner med tåspetsarna. Den har dugt bra för övningskörning men nu när jag har körkort duger den inte längre.......
Uppkörningen är den samma oavsett kubik-samma prov vad gäller krypkörning, högfartsprov, bromsprov och landsvägskörning så varför har Sverige denna regel om 700 kubik för provfordon?

Jag har haft bilkörkort i 25 år utan anmärkning OCH jag vet att det inte är det samma som att köra MC men jag har klarat provet och får ändå inte köra min egen hoj, bara för att jag inte nådde ner på trafikskolans 700-kubikare.

En del tror tydligen att det sitter i huvudet- men har man 1 dm till marken kan jag lova dig att det är mer än bara skallen. Att jag sedan ska köpa en Fiddy är bara ett taskigt inlägg på att du inte har satt dig in i problematiken.

Till sist vill jag säga att det som gett mig mest under min övningskörning är de gånger jag har fått köra på RÖRKEN. Där lär man sig att köra MC. Kurvor, gaskontroll, spårval, bromsteknik och blicken fram för allt. Detta borde ingå som en del av uppkörningen.

Sist av allt vill jag bara säga att den person som var min uppkörningsinspektör var en helt juste kille som lyckades skapa en lugn och trygg uppkörningsmiljö.
Körprovet är helt OK, bara man får göra det på en MC som man kan hantera OCH NÅR NER PÅ.
Nu ska jag köra massor av mil på min 600-kubikare och är en glad SMC-medlem!
 

Titania

New member
Klart du klarade det! Såhär i efterhand kan jag säga att halva Uppsala kände till att och när du skulle köra upp! :D

Din story är exakt lika som min både med körskolehoj och strypning. Min ER6a är ännu närmare gränsen, 650, så det saknas bara 50 för att den skulle duga... Nu gör den inte det och jag tvingades också till snöpning. :mad:

Tänk också på små detaljer som om du köper nya stövlar... har de lite tunnare sula är det inte säkert att tårna når ner. Been there, done that. :rolleyes: Men det finns skomakare som kan fixa sånt också.

Nu har du iaf ditt efterlängtade kort och jag hoppas att strypningen går undan så att du hinner ut till Rörken fler gånger innan sommaren är slut. Nu är du ju inte längre beroende av specifikt sällskap (sk handledare) utan kan sticka iväg på egen hand, eller med sällskap om du vill, bara att höra av dig.

Jättegrattis!
 

Fragglen

New member
Grattis Kaisa.
Vad är det för hoj du inte nådde ner på?
Varför har inte körskolorna sporthojar med lägre tyngdpunkt som jag skrev på andra tråden. En VFR 800 är nog inte märkbart högre än en ER 5:a.
Dessutom roligare att köra. Är själv 168 cm o kör en CB 1300 på 255 kg så jag vet vad du menar.
Grattis igen, Janne.
 
Last edited:

HåkanP

New member
Grattis Kaisa.
Vad är det för hoj du inte nådde ner på?
Varför har inte körskolorna sporthojar med lägre tyngdpunkt som jag skrev på andra tråden. En VFR 800 är nog inte märkbart högre än en ER 5:a.
Dessutom roligare att köra. Är själv 168 cm o kör en CB 1300 på 255 kg så jag vet vad du menar.
Grattis igen, Janne.

Nä men du kan väl knappast säga att en VFR är en lämplig hoj för att ta körkort, helt utan upprätt körställning o.d.

Håller för övrigt med dig kaisa. Körutbildningen borde verkligen kräva körningar likt SMC steg 1-3.
 

Peter/Honda

New member
Grattis!

Grattis till körkortet och kör försiktigt. Jag tog mitt förra året och håller med dig att BKK kurser med mera är toppen för att vidareutbilda sig. Har kört steg 1 och 2.
 

Fragglen

New member
Nä men du kan väl knappast säga att en VFR är en lämplig hoj för att ta körkort, helt utan upprätt körställning o.d.

Håller för övrigt med dig kaisa. Körutbildningen borde verkligen kräva körningar likt SMC steg 1-3.

Man sitter ganska bra på VFR:n även om man är liten och det är inget jättehäng på styret heller. Den är lättkörd pga V4:an och har bättre vägegenskaper än dom flesta hojar som körskolorna har. Med 800 kubik och 110 hästar så klarar den kraven för både kubiken och effekten vad jag kan förstå. Har du nåt förslag på någon mer lämpad hoj?
 

Biker Mama

New member
Har precis börjat övningsköra på min Honda CBX 600 E, har hört att reglerna skulle ändras så jag kan köra upp 2013 om jag kan vänta tills dess. Jag har inget längdproblem men min man säger att en gammal 750 hade varit för tung och jag tycker att den jag har har kraft nog, har bara kört lite moppe för 20 år sen, nån nyare hoj har vi inte råd med. Nån som vet om det som privatist är tillåtet att på ngt ödsligt ställe, ställa handledaren i vägkanten o köra lite manöver övningar? Grattis förståss! MVH Tina
 

Marie

Banned
Nån som vet om det som privatist är tillåtet att på ngt ödsligt ställe, ställa handledaren i vägkanten o köra lite manöver övningar? Grattis förståss! MVH Tina

Nej jag vet inte, men jag kringgår det genom att sitta på hojen vid vägkanten medan sonen och svärdottern turas om med övningsbanorna på övningshojen.

Grattis också, förresten
 

-ah

New member
Nej jag vet inte, men jag kringgår det genom att sitta på hojen vid vägkanten medan sonen och svärdottern turas om med övningsbanorna på övningshojen.

Grattis också, förresten

Jag gjorde samma sak.
Vilket det väl inte blir varken lagligare eller olagligare av, men med lite förnuft lär det väl inte störa någon.
 
Top