K
Kaisa
Guest
Fixade MC-kortet i tisdags och allt gick perfekt. Jag vill med detta inlägg fortsätta att skapa debatt kring körkortsreglerna. Jag skapade en tråd tidigare kring reglerna om uppkörning. Se Här:http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3258&page=8
Jag är som sagt inte så lång och hade inget annat val än att köra upp på en strypt Kawa ER5 -den enda hoj på bilskolan jag nådde ner på. Jag har övningskört på min egen hoj en Suzuki GSR 600 -som jag kört totalt 800 mil, manöverbana och all annan typ av körning. Hojen är sänkt för att jag ska kunna nå ner med tåspetsarna. Den har dugt bra för övningskörning men nu när jag har körkort duger den inte längre.......
Uppkörningen är den samma oavsett kubik-samma prov vad gäller krypkörning, högfartsprov, bromsprov och landsvägskörning så varför har Sverige denna regel om 700 kubik för provfordon?
Jag har haft bilkörkort i 25 år utan anmärkning OCH jag vet att det inte är det samma som att köra MC men jag har klarat provet och får ändå inte köra min egen hoj, bara för att jag inte nådde ner på trafikskolans 700-kubikare.
En del tror tydligen att det sitter i huvudet- men har man 1 dm till marken kan jag lova dig att det är mer än bara skallen. Att jag sedan ska köpa en Fiddy är bara ett taskigt inlägg på att du inte har satt dig in i problematiken.
Till sist vill jag säga att det som gett mig mest under min övningskörning är de gånger jag har fått köra på RÖRKEN. Där lär man sig att köra MC. Kurvor, gaskontroll, spårval, bromsteknik och blicken fram för allt. Detta borde ingå som en del av uppkörningen.
Sist av allt vill jag bara säga att den person som var min uppkörningsinspektör var en helt juste kille som lyckades skapa en lugn och trygg uppkörningsmiljö.
Körprovet är helt OK, bara man får göra det på en MC som man kan hantera OCH NÅR NER PÅ.
Nu ska jag köra massor av mil på min 600-kubikare och är en glad SMC-medlem!
Jag är som sagt inte så lång och hade inget annat val än att köra upp på en strypt Kawa ER5 -den enda hoj på bilskolan jag nådde ner på. Jag har övningskört på min egen hoj en Suzuki GSR 600 -som jag kört totalt 800 mil, manöverbana och all annan typ av körning. Hojen är sänkt för att jag ska kunna nå ner med tåspetsarna. Den har dugt bra för övningskörning men nu när jag har körkort duger den inte längre.......
Uppkörningen är den samma oavsett kubik-samma prov vad gäller krypkörning, högfartsprov, bromsprov och landsvägskörning så varför har Sverige denna regel om 700 kubik för provfordon?
Jag har haft bilkörkort i 25 år utan anmärkning OCH jag vet att det inte är det samma som att köra MC men jag har klarat provet och får ändå inte köra min egen hoj, bara för att jag inte nådde ner på trafikskolans 700-kubikare.
En del tror tydligen att det sitter i huvudet- men har man 1 dm till marken kan jag lova dig att det är mer än bara skallen. Att jag sedan ska köpa en Fiddy är bara ett taskigt inlägg på att du inte har satt dig in i problematiken.
Till sist vill jag säga att det som gett mig mest under min övningskörning är de gånger jag har fått köra på RÖRKEN. Där lär man sig att köra MC. Kurvor, gaskontroll, spårval, bromsteknik och blicken fram för allt. Detta borde ingå som en del av uppkörningen.
Sist av allt vill jag bara säga att den person som var min uppkörningsinspektör var en helt juste kille som lyckades skapa en lugn och trygg uppkörningsmiljö.
Körprovet är helt OK, bara man får göra det på en MC som man kan hantera OCH NÅR NER PÅ.
Nu ska jag köra massor av mil på min 600-kubikare och är en glad SMC-medlem!