firma utomlands

Marie

Banned
Just den firman har jag ingen som helst erfarenhet av.
Det är ju svårt att handla från länder där de talar helt obegripligt, så därför brukar jag köpa från Tyskland, Österrike och Spanien där man förstår vad de skriver på hemsidorna och vad de säger i telefon. Hittills har jag inte blivit lurad, utan fått det beställda. Visst, spanjackerna är slarviga så det kan behövas ett par korrigeringsleveranser därifrån och det tar ju dessutom några dagar längre tid i frakt (knappt en vecka totalt). Tyskarna däremot har hittills levererat mycket exakt och snabbt, vanligen snabbare än svenska postorderfirmor!!! 2 dagar är det normala, svenska firmor brukar behöva minst 3....
Dessutom är ofta fraktkostnaden lägre från en tysk leverantör än en svensk....

Nu är ju pundkursen relativt fördelaktig, så om du begriper, och litar på de där lömska engelsmännen så blir det nog billigt därifrån

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
jag kollade på en toppbox och en anordning till denna toppbox som jag behöver kostar nästan 1000 kr än i Sverige. Jag antar att det beror på lägre skatter och moms och dylikt eller?

Finns det ngn firma som har erfarenhet som Ni kan rekommendera?

Hälsningar,

Amir

Svängen

New member
Hej AMIR.
Jag har personligen köpt delar framförallt på e-bay bla annat rullande chassien och motorer och det har alltid flytit på bra inga som helst problem.
Det man ska tänka på är kanske att handla av företag för att minska risken att bli "blåst" på pengarna. Öppna bara ett paypal konto så funkar det kanon och du kommer att spara mycke penningar på dina affärer.Lycka till :D

H

honda cbf 500

Guest
Tackar för ditt svar Svängen ;) Jag har mest handlat från Svenska företag och det har funkat bra men lite nojig blir man allt nog när man ska handla från utomlands

Zopilote

New member
God Jul på dig också Amir!

Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av den firman du nämner, men hemsidan ser ju iallafall seriös ut ;)

Jag har själv handlat en hel del saker från diverse olika länder och aldrig haft några som helst bekymmer. Ofta går det att hitta en del feedback på nätet om man letar lite på diverse forum eller helt enkelt söker på Google. En annan möjlighet är att ringa till firman och kolla om det låter seriöst. Om du handlar med M-C eller Visa, är du ju dessutom till viss del skyddad via detta.
jag har aldrig blivit blåst hittills, kanske har jag haft tur... Har köpt diverse mc-saker via nätet fån alla möjliga ställen: Från gaffelbensskydd och fotpinnar i USA till växellådor i England och kläder och däck i Tyskland, alltid utan problem och oftast med kortare leveranstider än från svenska firmor.
Man får ju tyvärr räkna med att det blir lite omständligare om man skulle behöva reklamera eller byta, men det tycker jag man kan ta för de (oftast rätt stora) besparingar man kan göra.

Lycka till med inköpen!

Ella

New member
Tja, när det gäller att hålla sig till sidor i länder där man förstår vad de säger - i mitt fall så är jag bättre hemma med engelska så den här sidan är inga konstigheter. Jag har kollat med mina bikerfriends här i England och de säger att sidan verkar okey men de har inte beställt från dem. Däremot kan de rekommendera:
www.mandp.co.uk
http://www.busters-accessories.co.uk/

/Ella