Finland

Farzan

New member
Funderar på att köra upp genom Finland och sedan ner genom Sverige som variation på våra Europaresor. Mottager tacksamt tips om vägar o övernattningsmöjligheter på vandrarhem eller B&B i Finland
 

Trinity

New member
Vägtips i Finland

Hej!
Det finns många fina vägar att upptäcka i Finland! Men det lönar sig att göra som du och kolla upp på förhand, annars är risken att man blåser fram på en rak, bred 110-väg utan en gnutta vacker utsikt. På visit Finland kan du läsa lite olika vägförslag http://www.visitfinland.com/sv_SE/web/guest/finland-guide/what-to-see/touring-routes
Jag känner själv bäst till Skärgårdens ringväg och Kungsvägen, båda håller sig inom det svenskspråkiga Finland vilket kan vara nog så bekvämt ibland...
Allmänt kan man säga om vägarna i Finland att ju högre nummer på vägen, desto smalar, krokigare och gropigare väg medan de 1-siffriga riksvägarna är breda, raka och snabba.
 

Herr Fuggle

New member
Undvik de större vägarna. Raka, tråkiga och fyllda med bilister.

Bilistens Vägkarta http://www.mapfox.de/9789515932600.php?PHPSESSID=1cfef9f7abfc7fad8726de469c1d63f4 är visserligen 1: 800 000 men har grusvägar utmärkta och är väldigt lätt att köra efter. Grusvägarna är underbara i Finland och bör upptäckas även om du inte vanligtvis gillar grus.

På småvägarna kan man anpassa farten, lugnt genom samhällen och när det, sällan, är annan trafik, annars är risken liten för att träffa poliser. Men andra faror som vilt, och längre norrut, ren ska inte underskattas.

Som svensk måste man se slagfältet i Oravais. http://www.oravais.fi/kommunen/svenska/turism/ Ligger vid gamla Rv 8 som nu är museiväg. Det var här som Sverige förlorade Finland till Ryssen 1808.

Ute på Björkö, väster om Vasa, finns flera trevliga stugor att hyra. Och här pratar man svenska. Men stugor finns i hela Finland. Sök på nätet. De flesta har en hemsida och inte bara ett telefonnummer.

Vädret får man inte glömma. De tusen sjöarnas land har inte en massa fjäll som fyller sjöarna med vatten. Svaret på varför Finland gör bland världens bästa regnställ stavas REGN! Men misströsta inte, det är inte värre än i Sverige. Men är man inte beredd på 50 mil regn kan det ta ner humöret...
 

Katarina

Helt okej
Jag är från Närpes, mycket trevlig stad (i mitt tycke givetvis), Kaskö ca 1 mil ifrån har trevliga småhus. Vet inte om Gästgivars i Närpes har kvar sitt hotell, finns bakom macken/busstationen i Närpes. Sen kan man ta kontakt med studentbostäder och be att få hyra rum hos dom under sommarhalvåret, de brukar vara billiga (rummen är ändå obebodda då). Ett tips. :)
 

V Saarela

New member
Får tacka så mycket för tipsen, kusten upp verkar gångbar

Jo, jag gillar personligen att hålla mig till kusten på nåt sätt. Finns dock från Turku(Åbo), om du svänger in i inlandet en bit, en hel del fantastika kurviga vägar upp till Vaasaområdet.

Mina favoritcampingar i Finland är Hiekkasärkät strax söder om Kalajoki samt Nallikari i Oulu(Uleåborg). Båda hittar du på kartan nånstans mellan Vaasa o svenska gränsen.
 

Herr Fuggle

New member
Jag är från Närpes, mycket trevlig stad (i mitt tycke givetvis). :)

Finlands tomatodlarcentrum! Finns/fanns det en tomatautomat där som Stäni Stenbock sjunger om?

Kustvägen känns naturligvis säkrast om man inte är finsktalande men inlandet har många fina vägar, både med asfalt och grus, och språket är inte så svårt problem som man kan tro. Finland är tvåspråkigt och många kan svenska, det kör jag stenhårt på.
 

jskanerva

New member
Västra Finland

Det finns knappt några sjöar att se i den västra sidan, byar och småstäder finns, om du vill se lite sjö-Finland tar du en avstickare till mellersta/östra sidan av landet, kolla kartan.
När jag skall upp till Finland brukar jag köra till Tammerfors och upp därifrån, eller upp till Jyväskylä - Kuopio och uppåt, om man har tid kan man även köra till sydöstra Finland mot Ryska gränsen och upp.
Tillägg: Hiekkasärkät och Nallikari är fina som Saarela säger, dock för mig har dom varit för nära hem, utom Hiekkasärkät vid midsommar;-)
 
Last edited:
Top