Fel i instruktionsboken till Honda ST1300A

Larsan52

New member
Kollade oljenivån efter 100 mil service enligt den svenska instruktionsboken. Låg nivå när hojen stod på sidostödet enligt anvisningarna. Efter diskussion med verkstaden som hävdade att hojen skall stå på centralstödet åkte jag hem och kollade i den bunt med instruktionböcker som följde med.

I den engelska, tyska och holländska stod det att det var centralsödet som gällde. Det är tydligen felöversatt i den svenska instruktionsboken.

Bara att tappa ur det jag fyllt på och hoppas att vevhusventilationen inte dragit upp olja i lufburken.
 

lime

Skriver inte
Bara att tappa ur det jag fyllt på och hoppas att vevhusventilationen inte dragit upp olja i lufburken.

Sitter inte oljenivåfönstret på samma sida som sidostödet på den? Isf så borde det inte vara någon fara.

På min BMW pressas en del olja ut i luftburken ändå och jag brukar öppna denna någon gång per säsong och torka ur och tvätta filtret. Eller byta.
 

unSTeady

New member
Sitter inte oljenivåfönstret på samma sida som sidostödet på den? Isf så borde det inte vara någon fara.

På min BMW pressas en del olja ut i luftburken ändå och jag brukar öppna denna någon gång per säsong och torka ur och tvätta filtret. Eller byta.

Nej, fönstret sitter på motsatt, höger, sida. I min bok står det rätt. Upp på centralstödet, varmkör till tre "pluppar", stäng av och vänta i cirka tre minuter, kolla. Gäller ST1300A, 2006.
 
Last edited:

Larsan52

New member
Ringde Honda idag. De kände till felet i instruktionsboken men hade inte hunnit rätta till det till -08. Varför inte lägga med en lapp med rättelse?

Hojen går som ett spjut med rätt oljenivå så den är nog OK.
 
Top