Fartsyndare

B

Batman

Guest
Sitter och läser dagens ex. av tidningen Ljusnan där det står att polisen stoppar flest fartsyndare i Gävleborgs län. Enligt artikeln är polisen i Gävleborg den mest aktiva i hela landet????? I en annan artikel läser jag att dom flesta fartsyndarna finns utanför Nyköping, när det gäller hastighetskameror. Första halvåret av 2009 fotades cirka 2400 fordon (Nyköping). I en annan artikel läser jag att endast en (1) bild/dag går till fällande dom, alltså 365 fortkörare. I en annan artikel läser jag att notoriska hastighetskamera fartsyndare där det inte går att känna igen föraren skall få besök av polisen för att dom kanske kan känna igen hakan. För några dagar sedan läste jag att dom har byggt om en väg i Sundsvallstrakten och det blev en kamera över och den ska flyttas hit till Dödens väg mellan Bollnäs och Arbrå. Vägverket påstår att det går för fort på den vägsträckan och därför har man satt dit kameror. Jag kör buss och långtradare på den aktuella sträckan men jag vågar inte köra mc där, det går inte att köra för fort där. Dom flesta olyckor är omkörningsolyckor med dödlig utgång för att det går för sakta. I resten av världen heter dom hastighetskameror men bara i Sverige heter dom trafiksäkerhetskameror för att våra kameror räddar liv. Gör dom det?. T.o.m. grundaren av dom Svenska trafiksäkerhetskamerorna blev fotad men han förnekade att det var han på bilden. I en artikel stod det att kameran kan hålla reda på flera bilar samtidigt, på Drottningholmsvägen från Ekerö sitter det en kamera för varje fil (2), vilken av dom är då en reservkamera?
1 kamera=500 000kr
1046 kameror=
Gå in och rapportera eran vägsträcka här http://www.trafikfarligamiljoer.se/

swischmc

New member
Låter nästan som en julnöt! Ung. tåg A åker från station X med hastighet Y, tåg B åker från station M med hastighet N. Vilken storlek har konduktören på skorna? ;)

Det påstås att kamerorna minskar antalet olyckor och döda längsmed den sträcka de sitter. I så fall är det bra. Men... jag tycker att rättsväsendet/polisen/myndigheterna ska ta fast folk som begår andra trafikbrott. Senast idag höll jag på att glida in i en bil som plötsligt tyckte att det var dags att svänga - utan blinkers. Inte lätt att hålla undan i detta väglag! (Tack och lov för ABS, antispinn och allt annat "anti" bilen har.) Det farligaste och värsta trafikbrottet i Sverige är uppenbarligen hastighetsöverträdelse. Allt annat kan man kolla upp lite när man har tid och lust... :(

Lotek

#82 Superbike
Suck..alla dessa räkneexempel som framförs om hur många liv som räddas tack vare de fantastiska "Trafiksäkerhetskamerorna" (En gris är en gris om än med fina kläder) m.a.o. hastighetskameror och inget annat, men jag håller inte riktigt med om exemplen ändå.
En sak är helt riktig, farten påverkar utgången av en olycka, ja, det stämmer. Men jag förstår inte att det tydligen är en rättighet att kunna framföra sitt fordon även om man är blind, döv och saknar all form av sunt förnuft samt framförhållning. Men vad tusan, staten vet ju bäst...Snart sänker man väl hastigheterna ytterligare..så kan vilket pucko som helst sätta sig i/på sitt fordon och lulla runt i 20 km/h, trygg i förvissningen att jag kör ju så sakta att inget kan hända.
Fast, kör du över någon i den hastigheten, så dör dom nog ändå..kanske bäst att stå helt stilla?:rolleyes:

God Jul...jag vet precis vilken (jul)klapp jag vill ge Claes Tingvall och tjänstemännen på TS/VV eller vad de nu heter just idag...en hård sådan:eek:

Hasse

New member
Varför får våra byråkrater styra ?

Om jag fick önska så här inför jul så skulle vara att Tomten
tog bort kamrorna och bytte dem mot FLEXIBLA hastighetsskyltar.

Svagheten med de fartgränser som finns i dag är ju att de inte är flexibla
(det finns på enstaka platser). Om hastigheten sänktes till 50 vid mycket svår dimma, svår halka kanske 60 . Regn och mörker 70 osv. Då skulle det vara någon mening med det hela.

Idag läggs det ut en halv miljon kronor på en kamera som bara kan övervaka
50 m och bara skapar orytmik i körningen.
Undrar hur många flexibla skyltar vi kunde få istället ?

Är ganska säker på att det skulle bli en del pengar över till trafikpoliser som kunde göra BEHÖVLIGA ingripandenmot uppenbara trafikbrott och inte som idag bara jaga ihop till ett visst antal bötfällda per vecka !

Att sedan Polisen skulle få ett mer meningsfullt jobb är jag säker på att
de inte skulle ha något emot.

Triumph int

New member
Varför denna hets mot att inte få köra så fort som man vill.

Om du kör på nått eller kör av vägen då har du kört för fort.

Om du blir påkörd av nån annan då har den personen kört för fort.

Om trafiken rullar lite långsammare där det är farligt så spars många liv.

Tidigare idag körde en bil ut mitt framför mig och jag körde i "rätt" fart
så jag hann bromsa.

Lotek

#82 Superbike

Om du blir påkörd av nån annan då har den personen kört för fort.

Om trafiken rullar lite långsammare där det är farligt så spars många liv.

Tidigare idag körde en bil ut mitt framför mig och jag körde i "rätt" fart
så jag hann bromsa.

Jamen precis..Den som körde ut framför dig var antingen då blind, döv, saknade sunt förnuft, framförhållning eller hade inte alla hästar hemma..skall de då vara ute och köra..är det en rättighet att ha körkort?

Om det togs ut lite avstånd till framförvarande "där det är farligt" skulle det kunna rulla på bra mycket fortare och sannolikt med färre olyckor eftersom färre skulle se det som lönt att köra om.

Lite OT också...
Glöm sen föralldel inte den härliga ursäkten, apropå årstiden, att "Halkan orsakade olyckan"
Icke..det var bristande kunskap om hur man framför ett fordon i olika väglag..inget annat.
För att förebygga diskussion dessutom..jag har också kört av när det är halt, men det var mitt eget fel och inte halkans.

Chopperbyggarn

New member
Det har väl ända sedan tidernas begynnelse klagats på motorcyklisters vilda framfart i hög hastighet? När motorcyklarna hade toppfart på 15km/h för mer än 100 år sedan så var mäniskor redan då upprörda över den höga hastighet som dessa tvåhjulingar framfördes i !
Det har nog alltid varit någonting speciellt med motorcyklar som har väckt känslor hos mäniskor, antingen beundran eller avsky..vad det i grund o botten är som väcker dessa känslor hos folk har jag aldrig kommit underfund med men jag tror inte att det kommer att sluta förrän den dag alla motorcyklar är helt borta.

Anders.J

Lotek

#82 Superbike
Det har väl ända sedan tidernas begynnelse klagats på motorcyklisters vilda framfart i hög hastighet? När motorcyklarna hade toppfart på 15km/h för mer än 100 år sedan så var mäniskor redan då upprörda över den höga hastighet som dessa tvåhjulingar framfördes i !
Det har nog alltid varit någonting speciellt med motorcyklar som har väckt känslor hos mäniskor, antingen beundran eller avsky..vad det i grund o botten är som väcker dessa känslor hos folk har jag aldrig kommit underfund med men jag tror inte att det kommer att sluta förrän den dag alla motorcyklar är helt borta.

Anders.J

Eller alla har fått varsin alldeles egen MC :D

B

Batman

Guest

ett litet förtydligande, jag menade inte, att jag inte vågar köra mc på den vägsträckan för att det inte går att köra för fort, jag menar, här i norrland har vi fler äldre som är ute efter vägarna och då går det 10-15 km under gällande hastighetsgräns och det resulterar i idiot omkörningar, jag kan möta någon i en kurva eller på ett backkrön
dom dödsolyckor som vi har efter vägsträckan är tråkigt nog bilister från 08:a området som är på väg eller till ett sportlov eller någon annan helgdag, på vintern kan du inte köra 110km/h på blankis med sommardäck
sälj våra trafiksäkerhetskameror till norrmännen och ut med flera trafikpoliser, kanske som i England, en (1) polis i en mindre bil och jag vill ha flera mcpoliser efter vägarna, tempot sänks och det blir lugnare efter vägarna och flexibla skyltar

Last edited:
M

magne

Guest
Håller på att ta kort nu, vet ni om det är samma böter och straff för mc som för bil??

Måste tyvärr göra dig besviken, bara för att det nu kommer bli mycket lättare att köra för fort så får du ingen rabatt, du får böta like mycket som om du körde bil. :eek: