Fartkameror Finland

2hjulekul

New member
Någon som vet hur fartkamerorna i Finland fungerar? På samma sätt som i Sverige med bild på föraren, eller går de bara på regplåten? Antar att de bara plåtar framifrån iaf ?
 

Hampe

Skriver massor!
Plåtar framifrån.
Anonyma motorcyklar på bild börjar på samma sätt som i Sverige användas som påtryckningsmedel för att skruva åt tumskruvarna på motorcyklismen.

Rent allmänt har du mycket större polisnärvaro på vägarna i Finland än i Sverige.
Skillnaden märks på alla sorts vägar, men är extra tydlig i glesbygden.

Kör jag från Ystad till Haparanda så kanske jag ser polisbilar vid en olycka längs vägen, och någon civil bil när jag passerar Stockholm - annars intet, och ibland inte någon alls längs vägen.

Tornio till Helsingfors däremot - halva distansen mot Sverige, så passerar jag normalt sett minst en riktig kontroll, och åtskilliga målade patrullerande poliser.


Stor skillnad mot Sverige alltså, och speciellt:

Man använder gärna fartkamerorna för att plocka trafikanter som anser sig vara "immuna" mot blixtar.
En dold post som rapporterar att kameran löst ut, och en stoppkontroll längre fram för att säkerställa identiteten på den man stannat - för att kunna skicka böterna till rätt ställe, kolla körkort och nykterhet etc etc etc.

Nästa stora skillnad är att man tillämpar dagsböter för fortkörning, och ja - man tar reda på vad du egentligen deklarerar för i ditt (nordiska) hemland och debiterar därefter.
Man skall inte tro att det blir billigt bara för att man är student, pensionär eller nolltaxerare.
Däremot kan det bli rent astronomiskt dyrt om man tjänar bra med deg...

Vidare plockar man gärna körkort på plats, och kan förbjuda fortsatt färd vid grova överträdelser genom att beslagta nummerskyltar.

Hårt...? Tja, men rättvist, anser jag nog.
Vet man vad som gäller från början så funkar det.

...och, det är inte som Norge.


politi_zpsjghjtpxv.jpeg



Hampe
 

2hjulekul

New member
Trodde nog de plåtade framifrån....Fick en blixt i ansiktet förra veckan när jag missat en 60-skylt...Vet någon hurdet fungerar med bil ? Ägaransvar eller måste det synas på bild vem som kör bilen ?
 

Hampe

Skriver massor!
Bedömer efter att ha läst in mig här:

https://www.poliisi.fi/sakerhet_och...lisens_trafiksakerhetscentral/fragor_och_svar

att man arbetar ungefär som i Sverige.
Man kan hävda att man inte kört bilen själv, och det är upp till myndigheten att bevisa att du är du.

Jag fick hem en ordningsbot men det är inte jag som är föraren. Vad ska jag göra?


Med en villkorlig ordningsbot följer en anmälan om motsättande och anvisningar för hur den ska fyllas i. Om du vill kan du skicka tillbaka anmälan med den verkliga förarens uppgifter och erkännande.

Observera att motsättande måste göras inom 30 dagar efter delfåendet till den polisinrättning inom vars område förseelsen begåtts. Motsättandet behöver inte motiveras. Du kan även skicka dokumenten för motsättande via fax (09 876 47 86) eller skanna in och skicka in per e-post automaattivalvonta.helsinki(at)poliisi.fi.

Alltså:
steg ett: gör ingenting alls.
steg två: får du en förfrågan skickad till dig så får du påstå "wasn't me" utan att behöva motivera det närmare.
steg tre: är förmodligen att inget mer händer.
steg fyra: betala in ett passande belopp till något välgörande ändamål.
Ett tips kan vara någon av SMCs fonder, till exempel Rättsfonden:
http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/SMC_Rattsfond/

Du kan behöva söka själv, fortare än du önskar... :slagen:





Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Finska polisen mäter även hastighet på mötande trafik och vänder efter direkt om de är på det humöret.
Dagsböter blir det vid överträdelse över 20 km/h.

Garmins GPS har ingen aning om vilka hastigheter som gäller och det byts friskt mellan 60-80-100 skyltarna..
 
Top