Falluckor i trafiken?!?!?!?!?!?

Niklasinorr

New member
Hur f-n tänkte de nu? Snubben som intervjuas säger att det inte alls är farligt, bilisten är ju skyddad i sin bil. Det enda som "kanske" kan skadas är bilen men det borde inte hända?!?!?

Hur mycket har man tänkt då på rådande trafiksituation? En cyklist eller mopedist kommer lätt upp över 30 för att inte tala om hojåkare. Man ska inte köra fortare än 30 utanför en skola såklart men tänk om man råkade göra det. Det kanske är mörkt, regnigt och blött, tankarna på annat håll... det är lätt hänt. Kul att dunka in framhjulet i en 6 cm hög stålkant...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtuppland/falluckor-ska-stoppa-fortkorare-1
 

Ove 60+

Active member
Hur f-n tänkte de nu? Snubben som intervjuas säger att det inte alls är farligt, bilisten är ju skyddad i sin bil. Det enda som "kanske" kan skadas är bilen men det borde inte hända?!?!?

Hur mycket har man tänkt då på rådande trafiksituation? En cyklist eller mopedist kommer lätt upp över 30 för att inte tala om hojåkare. Man ska inte köra fortare än 30 utanför en skola såklart men tänk om man råkade göra det. Det kanske är mörkt, regnigt och blött, tankarna på annat håll... det är lätt hänt. Kul att dunka in framhjulet i en 6 cm hög stålkant...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtuppland/falluckor-ska-stoppa-fortkorare-1

:p Bara yterligare en tankevurpa hos våra kära väghållare... Luckan som faller ner kanske inte är det största problemet? Om man upptäcker att det går för fort och bromsar omkull sig när luckan faller torde kanten som uppstår fungera ungefär som en osthyvel på den som glider omkring på vägbanan. Är det då en "normalklädd" mopedist, dvs helt utan skydd gör det nog rejält ont och kan bli svåra skador. Men sånt skiter väl en beslutsfattare i? :p
 

Bob Sweden

New member
Någon som provat på luckan i Linköping? (på mc)

Ja.
"Summeringen blir att jag vidhåller min ståndpunkt att aktiva farthinder är bra och att det finns många MYCKET större trafiksäkerhetsproblem för oss tvåhjulingspiloter."

Mer info här:
http://forum.svmc.se/showthread.php?7528-Falluckor-i-gatan&p=98109&viewfull=1#post98109

Och här:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9156-P1-morgon-0620&p=119685&viewfull=1#post119685


Till TS:
Lugn och fin nu.
Bli inte så upprörd, det är inte bra för hjärtat.
Provkör istället för att tro.

Ja, jag har provkört.
Ja, jag överlevde... ;-)
Ja, jag tycker fortfarande att aktiva farthinder är en bra idé
Nej, jag tycker inte om att man kallar det för falluckor.
Och du, det är ju inte direkt så att det helt plötsligt bara är ett meterdjupt hål i vägen helt utan förvarning...
View attachment 7211
Bild från http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17571461/700/normal/dc6071c44ac76/actibump.jpg

Det här skiten däremot, DET är ABSOLUT VANSINNE!!
Där kan man snacka om idioti!
View attachment 7212
Mer info här:
http://www.nt.se/nyheter/i-bussgropen-blev-det-tvarstopp-pa-mopedfarden-5031605.aspx


/B
 

Avarage

New member
Ja.
Till TS:
Lugn och fin nu.
Bli inte så upprörd, det är inte bra för hjärtat.
Provkör istället för att tro.

Ja, jag har provkört.
Ja, jag överlevde... ;-)
Ja, jag tycker fortfarande att aktiva farthinder är en bra idé
Nej, jag tycker inte om att man kallar det för falluckor.
Och du, det är ju inte direkt så att det helt plötsligt bara är ett meterdjupt hål i vägen helt utan förvarning...
View attachment 7211
Bild från http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17571461/700/normal/dc6071c44ac76/actibump.jpg

Det här skiten däremot, DET är ABSOLUT VANSINNE!!
Där kan man snacka om idioti!
View attachment 7212
Mer info här:
http://www.nt.se/nyheter/i-bussgropen-blev-det-tvarstopp-pa-mopedfarden-5031605.aspx


/B

Kan inte du "provköra" samma fallucka liggandes på asfalten glidandes i +30 och se om dina skador också är försummbara?
Är det bra med hinder som riskerar skada dig/mig och alla andra oskyddade trafikanter mer än andra åtgärder som också uppfyller målet med åtgärden?

Att hänvisa till andra idiotiska åtgärder/situationer förtar ju inte den ökade risken med en annan! Och det hindrar heller inte att man skiter i att lägga miljontals kronor på falluckor när man kanske borde lagt 100 000-tals i stället för att åtgärde exempelvis problemet du hänvisar till.

Hur vi än vänder och vrider oss så orsakar de plötsliga stoppen mer skador både på mc och framför allt oss människor. Att sätta pengar på hur mycket det "får kosta" att någon skadas blir bara fel. Det finns mjuka åtgärder som löser problemen lika effektivt.

När jag växte upp fanns trafikvakter med reflexvästar mm. och som "hjälpte" oss skolbarn över övergångsställena. Det fanns poliser tillräckligt att bemanna en kontroll ungeför 48 gånger oftare än vad man gör idag (lätt ironi). Jag passerar 2st. 30-sträckor till/från jobbet varje dag (varav den ena sträckan är utanför en skola) och har på snart 3 år sett EN bemannad kontroll. Bra där!

Fördelen med bemannad kontroll är många. ALLA som ser den sänker hastigheten. ÄVEN de men SUV:ar (som annars skulle kunna skita i allt vad gupp & falluckor heter de märks ju ändå inte). Likaså alla med tjänstebilar (som någon annan betalar för) och det är många. Resten av oss försöker undvika att byta länkarmar, krängningshämmarstag, bussningar mm. oftare än nödvändigt och, om inget annat skäl, sänker hastigheten av egen fri vilja. Men med bemanning på plats följer 100% av dem som ser kontrollen!

De som missar och kör för fort PRATAR poliserna med. Hur konstigt det kan tyckas så påverkas vi människor av kommunikation. En fartkamera, fallucka, andra fasta farthinder har än så länge inte lyckats kommunicera med mig i alla fall. ;-)

Det finns fler fördelar man jag tror poängen har gått fram!?

Falluckor i vägbanan är kanske inget man behöver gära en jätteaffär av MEN att ens lägga 2 spänn på det när dessa pengar hade kunnat användas till något som gynnade ALLA trafikanter ÄR idioti!

// Niklas
 
Last edited:

Pricken

New member
Men.... jag förstår inte en sak.

Håll hastigheten = inget problem. Eller?
Det är ju inte så att luckan random faller ner framför inget ont anande piloter och de har väl inte installerats på motorvägar och kurviga fina 90-vägar utan på 30-vägar vid skolor och dylikt.

Förstår inte varför det är sånt väsen om detta om jag ska vara ärlig.....
 

Ove 60+

Active member
Men.... jag förstår inte en sak.

Håll hastigheten = inget problem. Eller?
Det är ju inte så att luckan random faller ner framför inget ont anande piloter och de har väl inte installerats på motorvägar och kurviga fina 90-vägar utan på 30-vägar vid skolor och dylikt.

Förstår inte varför det är sånt väsen om detta om jag ska vara ärlig.....

:p Kostnaden - en mille för tre luckor. Skulle lätt kunna användas på bättre sätt....

Skaderisken - 6 cm är mycket om man är en orutinerad 15-åring som kommer med 12-tumshjul och en lucka öppnar sig i vägen. De flesta som kör moppe har hjälm, men i övrigt kör dom helt oskyddade. Just detta att dom placeras i områden där det förekommer många moppar med nya tvåhjulsförare avser jag är oansvarigt. Det finns intelligenta lösningar, om man vill, det är inte alltid nödvändigt att använda fällor för automatiska repressalier som dessutom kan skada.
 
Last edited:

Pricken

New member
Ja, där tänker vi olika. För min del är en miljon kronor billigt om det kan förhindra att någons lille son eller dotter blir påkörd av nån ûberstressad förälder, eller för den delen en tvåhjulspilot som inte har vett att köra långsamt där det verkligen krävs.

För min egen del skulle man gärna kunna ha hyrt in en muskelsnubbe med ett slagträ som motmedel mot alla som dammar förbi ett dagis i 70+ knyck, oavsett vad denne kör för nåt.
 

gundj

New member
Beträffande fartöverträdelser vid skola och dagis så visar utredningar att det är barnens föräldrar själva som står för merparten av fortkörningarna. Är inte det märkligt?
Hur man skulle kunna skada sig mot själva kanten i luckan förstår jag inte. Enda möjligheten är att du bromsar ikull dig framför luckan.
Själva luckan är ju så kort i färdriktningen så när du väl har framhjulet på den kommer du att hamna långt förbi den om du vurpar.
Min egen erfarenhet av dessa begränsas till ett antal överkörningar utan att luckan åkt ned och så länge det är torrt och varmt så är det inga bekymmer, men jag tror att ytan är mindre kul när den är blöt eller frostig.
Nu ligger inte de jag har passerat dolda i någon skarp kurva, men den omedelbara reaktionen blir ändå att bromsa när man kommer fram till den.
Jag misstänker att det kommer att orsaka ett antal påkörningsolyckor när bakomvarande inte sett problemet och inte ser att fordonet framför bromsas in. Min principiella uppfattning är att det inte skall vara en maskin som utreder ,dömer och bestraffar och därför skall luckorna bort. Att de utgör en fara för MC-åkare är klart, men omfattningen av den ökade risken är svårbedömd och SMC borde försöka få till stånd en oberoende utredning.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har haft kontakt med flera som testkört Actibump i Linköping. Det har inte skett några olyckor med luckorna, varken med motorcykel eller moped. Det är därför svårt för SMC att påvisa att luckorna ökar olycksrisken för dem som kör ett tvåhjuligt motorfordon.
Det som framställts som problem av testförarna i Linköping är friktionen på materialet som bli sämre vid vått väglag. Detta har jag framfört till tillverkaren som tagit fram ett friktionshöjande material som kan fästas på luckan. Detta är dock ett tilläggsval för väghållaren. Därför har jag uppmanat SMC i de distrikt som har luckorna att be kommunen köpa in tillägget för att öka friktionen. SMC har också bett tillverkaren att tillverka luckor där man kan passera på sidan med ett tvåhjuligt motorfordon. Länk till tillverkarens hemsida: http://www.edeva.se/

SMC har inte råd att begära en oberoende utredning av dynamiska farthinder. Däremot har VTI nyligen genomfört en utredning, på uppdrag av Trafikverket, som nyligen publicerats. Det är en litteraturstudie, inga tester har gjorts i trafik. Jag har frågat en av författarna om tester IRL med MC/moped och dynamiska farthinder men detta ingick inte i uppdraget- enbart litteraturstudie. Publikationen finns här: http://www.vti.se/sv/publikationer/dynamiska-farthinder-en-litteraturstudie/

Oavsett vad vi tycker om Actibump är det från SMC:s sida svårt att driva igenom ett förbud mot dynamiska farthinder då det inte skett några olyckor med dessa. Då är frågan om räcken mycket viktigare. I sommar har 6 motorcyklister dött mot räcken, varje år skadas ytterligare 25 allvarligt. Här vet vi att räckesutformningen inte fungerar för oss. Vi vet att installationskraven inte funkar för motorcyklister. Därför är räckesfrågan något som prioriteras för vår säkerhet.
 

Bob Sweden

New member
:p Kostnaden - en mille för tre luckor. Skulle lätt kunna användas på bättre sätt....

Skaderisken - 6 cm är mycket om man är en orutinerad 15-åring som kommer med 12-tumshjul och en lucka öppnar sig i vägen. De flesta som kör moppe har hjälm, men i övrigt kör dom helt oskyddade. Just detta att dom placeras i områden där det förekommer många moppar med nya tvåhjulsförare avser jag är oansvarigt. Det finns intelligenta lösningar, om man vill, det är inte alltid nödvändigt att använda fällor för automatiska repressalier som dessutom kan skada.

Kostnad:
Vad kostar ett "vanligt" farthinder, ett av den typ som drabbar alla trafikanter oavsett om man kör för fort eller inte?
Ska vi hyfsa till debatten så måste den kostnaden tas med, alltså är det intressant hur mycket dyrare ett dynamiskt hinder är.
Sedan kan man forska på de samhällsekonomiska vinsterna av jämn hastighet, mindre störande för yrkestrafik (inkl. blåljustrafik) osv.

6 cm:
Upgifterna varierar, 4-6 cm.
Jämför det med en "fräskant" vid asfalteringsarbete.
Så upplevde jag det när jag provkörde.


gundj skrev:
Min principiella uppfattning är att det inte skall vara en maskin som utreder ,dömer och bestraffar och därför skall luckorna bort.
Fartkameror?
Vill minnas att det för ett par år sedan var en dödsolycka norr om Askersund (RV50) där en utländsk medborgare (dansk?) omkom efter att ha bromsat för en kamera.
Han bromsade defacto för en maskin men dödades av en annan trafikant.
Vems är felet?
Den som konstruerade/beslutade/byggde maskinen eller den som körde på trafikanten...

Avarage skrev:
Kan inte du "provköra" samma fallucka liggandes på asfalten glidandes i +30 och se om dina skador också är försummbara?

Absolut, efter dig... :p


Lite seriösare:
Frågan är vad som är farligast för den som bromsar omkull sig. En 6 cm hög kant (2 meter bred) eller en 10 cm hög stenkant 100 meter lång...
View attachment 7213
Hur många hundratals mil stenkanter finns det i Sverige?
Kommer motorcyklister att börja dö som flugor för att det installeras ett par aktiva farthinder?

Bifångst på tal om cyklister och mopedister:
På cykelbanan som går precis bredvid vägen med aktivt farthinder där vid Ryd, Linköping... :slagen:
View attachment 7214
 

Ove 60+

Active member
Kostnad:
Vad kostar ett "vanligt" farthinder, ett av den typ som drabbar alla trafikanter oavsett om man kör för fort eller inte?
Ska vi hyfsa till debatten så måste den kostnaden tas med, alltså är det intressant hur mycket dyrare ett dynamiskt hinder är.
Sedan kan man forska på de samhällsekonomiska vinsterna av jämn hastighet, mindre störande för yrkestrafik (inkl. blåljustrafik) osv.

Kostnad för installation + regelbundet underhåll... Om man t.ex. bygger en halv rondell i riktning mot det 30-begränsade området kan man minska farten minst lika effektivt.

Vill minnas att det för ett par år sedan var en dödsolycka norr om Askersund (RV50) där en utländsk medborgare (dansk?) omkom efter att ha bromsat för en kamera.

Japp! Det är den typen av felreaktioner som jag menar.

Lite seriösare:
Frågan är vad som är farligast för den som bromsar omkull sig. En 6 cm hög kant (2 meter bred) eller en 10 cm hög stenkant 100 meter lång...

Jag propagerar ju själv för betongbarriärer i färdriktningen istället för staket och räcken med stolpar och skit på tvären. Att ordna ett gupp med en tvär kant anser jag är lite i samma anda - en halv liggande stolpe. :p


Bifångst på tal om cyklister och mopedister:
På cykelbanan som går precis bredvid vägen med aktivt farthinder där vid Ryd, Linköping... :slagen:
View attachment 7214

En tydlig illustration av hur väghållare ser på icke bilburna trafikanter. :slagen:
 

K0m4

New member
Lite seriösare:
Frågan är vad som är farligast för den som bromsar omkull sig. En 6 cm hög kant (2 meter bred) eller en 10 cm hög stenkant 100 meter lång...
View attachment 7213
Hur många hundratals mil stenkanter finns det i Sverige?
Kommer motorcyklister att börja dö som flugor för att det installeras ett par aktiva farthinder?

Bifångst på tal om cyklister och mopedister:
På cykelbanan som går precis bredvid vägen med aktivt farthinder där vid Ryd, Linköping... :slagen:
View attachment 7214

Utan jämförelse måste ett hinder hur litet det än är som står på tvären vara farligare än ett som löper utmed färdriktningen, hur högt det än är..

Jag läste just om dessa hinder i en artikel idag, och må säga att det verkar som en totalidiotisk idé. Jag tycker Sverige har gått bra långt i sin ambition att idiotförklara förare och försöka bygga bort olycksrisker. Förvisso finns det kanske fog för det; jag bor på kontinenten och har kört många hundra mil på Autobahn och annorstädes i Tyskland där man är kapabla förare istället - skillnaden när jag kommer hem till Sverige är närmast obeskrivbar. Men att dela av landsvägar i enfiler verkar ju vara att gå en bra bit för långt... Dessutom KAN det ju förekomma fall där någons ärende överskrider behovet av att hålla hastighetsgränser. En man som skjutsar frugan till kliniken för att vattnet gått exvis. Eller som hände farsan en gång - han fick akut boldförgiftning och handen svullnade hastigt upp. Han tog den snabbaste bilen som han hade inne på verkstan och körde i ilfart till akuten.

Vad gäller kostnaden: dessa kostar tydligen samma att installera som att bygga ett fartgupp, men kräver sedan underhåll. Halva rondeller har någon nämnt som en lösning, och det är naturligtvis långt bättre (tydligen har yrkesförare svårt med fartguppen - det visste jag inte sen tidigare), eller såna där halvcirklar som gör vägbanan avsmalnande i ett S.

Någon nämnde bemannade kontroller, som i "gamla" tider. Detta är otvetydigt den bästa lösningen, då det har både en avskräckande effekt, omedelbar verkan med bot på plats, samt en dialog med myndighetsperson som man nog underskattar. Så att stationera en polis vid skoldagens början och slut kanske vore en gammaldags god lösning istället för att försöka ha ihjäl folk? Och ja, polisen ska ha mer pengar och resurser..

Det är inte en godtagbar risk att riskera personskador för en fortkörning. Inte alla fortkörningar riskerar andras liv, och som de säger på engelska 'two wrongs don't make a right'. Risken att en MC går omkull som ett resultat av det här hindret - och att gå omkull kan ju orsaka svåra skador oavsett hastighet - är i min lekmannabedömning alldeles för stor för att vara acceptabel. Jag kan tänka mig en situation där man ser att något ligger på backen, börjar en manöver för att köra runt, ligger med en aning lutning när man kör över och antingen tappar greppet på en blöt metallplatta, eller tappar kontrollen helt med lite lut mot en 6cm hög metallkant...

Men som även sagt i tråden, inget av detta representerar en lika stor fara som vajerräcken. Så det är riktigt att prioritera denna galenskap först.
 
Last edited:

Baggen

Member
Et annet trick er jo å holde fartsgrensen om man vet det finnes slike falluckar? Men det er kanskje for enkel løsning?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi får många frågor om Actibump som ska testas på en statlig väg - något som media talat mycket om den senaste veckan. SMC har kontaktats av Trafikverket inför försöket. SMC har påtalat att det inte finns någon utvärdering av dessa med tvåhjuliga fordon (moped, MC, elcykel, scooter med små hjul, trampcykel). Nu har VTI lämnat in en ansökan till Skyltfonden om att testa detta - vi hoppas den beviljas. SMC kommer att bjudas in att delta i detta- det är bra. Det problem som lyfts i olika sammanhang kommer vi särskilt att begära att man undersöker, det är friktionen. På denna väg är hastigheten 50 km/h. Tidigare har Actibump testats på gator med en lägre hastighet. Detta är givetvis också något som måste testas specifikt.
https://www.expressen.se/motor/trafik/trafikverket-testar-falluckor-for-att-stoppa-fortkorare/
 

Alexander76

Member
Jag natar att det inte finns någon som helst risk att falluckan triggas av något annat fordon som kör över hastighetsgränsen? Vore snopet att köra lagligt och ändå dö av luckan för att någon annan kör om.
 

Alexander76

Member
Jag antar att det inte finns någon som helst risk att falluckan triggas av något annat fordon som kör över hastighetsgränsen? Vore snopet att köra lagligt och ändå dö av luckan för att någon annan kör om.
 

Assar

New member
En aspekt som jag hittills inte sett nämnd är att förarens uppmärksamhet troligen flyttas från omgivningen till hindret, oavsett om hindret utlösts eller inte, vilket då leder till sämre koll på om nån springer ut på gatan eller liknande.
Hur stor risk det innebär har jag ingen uppfattning om ... men det kanske är värt att nämnas i sammanhanget.
 
Top