fallit ur registret

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Då och då när jag läser annonser ser att man det står att hojen har fallit ur registret. Är det mkt jobb med att den få en sån inregistrerad? Finns det fallgropar som ska akta sig för när det gäller en hoj som fallit ur registret?

Mvh

Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
nja ibland dyker det upp en del veteranhojar med fördelaktigt pris men har fallit ur registret och normalt så låter jag bli såna hojar för att det känns som att det är mer besvär än man vill ha. Därför tänkte jag kolla med Er på forumet om det är någon som har erfarenhet av att återregga en hoj som har fallit ur registret som har någorlunda koll på kostnader och fallgropar som man ska akta sig för.

För övrigt, och det här kan jag ha fel om, men om jag inte missminner så fick jag hem en lapp från vägverket eller bilprovning runt 2008 att om man hade ett fordon som hade falllit ur registret efter 2008 så kunde man inte regga in den mer.Något i denna stil var det. Jag läste igenom det snabbt då detta var inte ngt som berörde mig. Som sagt jag kan ha fel i detta.

Mvh

Amir




 

dalis

New member
Om ingen här svarar så tror jag att det finns massor av folk på sporthoj.com som vet. Många där har ju banhojar som är oregistrerade, om dessa går att återregistrera vet dom säkert.
 

Chopperbyggarn

New member
På 80- talet reggade jag in samt kände personer som reggade in veteranhojar som hade fallit ur registret när det gamla systemet med länsregistrering (nummerplåtar med läns bokstav och helt annan typ av registreringsbevis) ändrades till det nationella system som vi har än i dag.
Vad som behövdes då var det gamla reg beviset eller gamla nummerplåten eller gammalt fotografi där det gamla reg nummret gick att läsa (med gamla reg nummret så letade länstyrelsen fram kopia på reg beviset i sina gamla arkiv) om man inte hade något av detta så kunde man begära en polisutredning baserat på chassi numret och med detta få ut ett nytt reg bevis utan teknisk data sedan ta med detta samt någon bok med teknisk data över mc-modellen (om inte bilprovningen hade teknisk data över modellen) och göra en registreringsbesiktning. Det är mer än 20 år sedan så jag kan ha glömt detaljer.
Hur man gör idag vet jag inte men jag förutsätter att samma möjligheter finns än idag att få tillbaks fordon i registret som har "fallit ur" så länge man kan bevisa att det tidigare varit registrerat i sverige.

Anders.J

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
En vanlig orsak till att ett fordon har fallit ur registret och betraktas som "skrotad" är att den registrerade ägaren inte har betalt registerhållnings avgiften på många år. Var försiktig med att köpa hoj utan typade reg papper och annan viktig dokumentation om ägar förhållanden...här kan det dölja sig obehagliga överraskningar.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Jo det där känner jag till men vad menar du med typade reg papper?

//Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
Viss del av din beskrivning känner jag till dock vet jag inte om det är så fortfarande. Hittills så känner jag att ta sig en sån är projekt kan vara mer problem än man vill ha.

//Amir


På 80- talet reggade jag in samt kände personer som reggade in veteranhojar som hade fallit ur registret när det gamla systemet med länsregistrering (nummerplåtar med läns bokstav och helt annan typ av registreringsbevis) ändrades till det nationella system som vi har än i dag.
Vad som behövdes då var det gamla reg beviset eller gamla nummerplåten eller gammalt fotografi där det gamla reg nummret gick att läsa (med gamla reg nummret så letade länstyrelsen fram kopia på reg beviset i sina gamla arkiv) om man inte hade något av detta så kunde man begära en polisutredning baserat på chassi numret och med detta få ut ett nytt reg bevis utan teknisk data sedan ta med detta samt någon bok med teknisk data över mc-modellen (om inte bilprovningen hade teknisk data över modellen) och göra en registreringsbesiktning. Det är mer än 20 år sedan så jag kan ha glömt detaljer.
Hur man gör idag vet jag inte men jag förutsätter att samma möjligheter finns än idag att få tillbaks fordon i registret som har "fallit ur" så länge man kan bevisa att det tidigare varit registrerat i sverige.

Anders.J

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Jo det där känner jag till men vad menar du med typade reg papper?

//Amir

Att alla tekniska data som stämmer överens med hojen ska vara inskrivna.

Tidigare fick man ut nummerplåt och registreringsbevis utan tekniska data innan registrerings besiktning skett så kallade förreggade papper och det finns nog en hel del fordon som står och samlar damm som har nummerplåt och förreggade papper, på amatörbyggen togs detta bort för många år sedan och jag tror inte att man kan få ut detta på import fordon längre (lite osäker här).

Anders.J
 
Top