F6c svårstartad vid kall väderlek

Farzan

New member
Hej Använder en Honda Valkyrie (f6c) för touring i Norden o Europa och som jag och min fru trivs med i de flesta situationer; körning, mekning etc, men jag får klara startproblem då temperaturen kryper ned mot +7C och därunder. Vid startförsök med choken på tänder den oftast på bara nån enstaka cylinder o slocknar snabb. Det går inte att bara mala på med startmotorn får då är den helt död. Många små korta försök (mer än 20) får den så småningom att starta. Verkar som om den blir sur direkt och jag får torrköra enligt instruktionsboken. För nån vecka sedan i Österrike försökte jag rullstarta nedför backe med samma usla resultat. Vid +10C o däröver hoppar den igång ögonblickligen (batteriet är nytt). Nån som haft samma problem o löst det eller har någon idé om orsaken?? 6 förgasare är inte alltid lätt.
 
H

honda cbf 500

Guest
När jag köpte min honda cm 400 t för några vintrar sedan så fick jag liknande problem. Jag köpte den i mars månad och det var några plus grader utomhus. Hos säljaren startade hojen och gick fint. Slängde upp hojen på släpet och lastade av den hemma. Dagen därpå gick den inte igång. Så jag ringde ägaren och frågade om han kunde hjälpa mig att få igång den.

När han kom hem till mig så lånade han hårtork av mig och började värma upp förgasarna samt förde in varm luft via luftfiltret och efter ett par försök så tuffade hojen igång.

Förmodligen fanns det vatten i förgasarna och eftersom det vara bara ett par plusgrader och hojen ställdes på släp och så sjönk säkert temperaturen runt hojen till -20 grader under hemfärden och det bildades is i förgasarna.

Så jag kan tänka mig att du har vatten i förgasarna och bör köra med K-sprit så slipper du troligtvis det bekymret tror jag iaf.

// Amir
 

Jan-Erik Björk

New member
Startproblem vid kallt väder med f6c

Hej Använder en Honda Valkyrie (f6c) för touring i Norden o Europa och som jag och min fru trivs med i de flesta situationer; körning, mekning etc, men jag får klara startproblem då temperaturen kryper ned mot +7C och därunder. Vid startförsök med choken på tänder den oftast på bara nån enstaka cylinder o slocknar snabb. Det går inte att bara mala på med startmotorn får då är den helt död. Många små korta försök (mer än 20) får den så småningom att starta. Verkar som om den blir sur direkt och jag får torrköra enligt instruktionsboken. För nån vecka sedan i Österrike försökte jag rullstarta nedför backe med samma usla resultat. Vid +10C o däröver hoppar den igång ögonblickligen (batteriet är nytt). Nån som haft samma problem o löst det eller har någon idé om orsaken?? 6 förgasare är inte alltid lätt.

Hej Du kanske har löst ditt problem med start av f6c i kallt väder.
Jag har haft det på min sedan jag köpte den för flera år sedan. Någon gång skall jag lämna in den för verkstadsåtgärd. Jag har inget problem att komma förbi problemet. Jag använder aldrig choken. Jag använder gasen genom att röra den snabbt och accelerationssystemet håller igång motorn vid start. Är det kallt under ca + 7 grader så sprutar jag startgas som jag alltid har med mig. Jag sprutar upp under tanken in i luftrenaren.
Jag har en startgas med en liten slang som medföljer. Brukar sätta mig på huk och spruta in precis bakom startnyckeln och upp under tanken. Sedan trycker jag på startknappen och låter startgasen spruta några sekunder. Svarar med lite gas. Vill den stanna så ger jag mer startgas under några sekunder. Den startar alltid så fint och kontrollerat på detta sätt. Jag gör likadant på våren vid första start. I år startade den på andra försöket som vanligt. Jag "sparar" både startmotor och batterie på detta sätt.
I och med att jag har packväskor är det inget problem att förvara startgasen vid färd.
Lycka till med din f6c. Jag är har haft 8 mc. Men den här tar priset!
 
Top