Startproblem vid kallt väder med f6c
Hej Använder en Honda Valkyrie (f6c) för touring i Norden o Europa och som jag och min fru trivs med i de flesta situationer; körning, mekning etc, men jag får klara startproblem då temperaturen kryper ned mot +7C och därunder. Vid startförsök med choken på tänder den oftast på bara nån enstaka cylinder o slocknar snabb. Det går inte att bara mala på med startmotorn får då är den helt död. Många små korta försök (mer än 20) får den så småningom att starta. Verkar som om den blir sur direkt och jag får torrköra enligt instruktionsboken. För nån vecka sedan i Österrike försökte jag rullstarta nedför backe med samma usla resultat. Vid +10C o däröver hoppar den igång ögonblickligen (batteriet är nytt). Nån som haft samma problem o löst det eller har någon idé om orsaken?? 6 förgasare är inte alltid lätt.
Hej Du kanske har löst ditt problem med start av f6c i kallt väder.
Jag har haft det på min sedan jag köpte den för flera år sedan. Någon gång skall jag lämna in den för verkstadsåtgärd. Jag har inget problem att komma förbi problemet. Jag använder aldrig choken. Jag använder gasen genom att röra den snabbt och accelerationssystemet håller igång motorn vid start. Är det kallt under ca + 7 grader så sprutar jag startgas som jag alltid har med mig. Jag sprutar upp under tanken in i luftrenaren.
Jag har en startgas med en liten slang som medföljer. Brukar sätta mig på huk och spruta in precis bakom startnyckeln och upp under tanken. Sedan trycker jag på startknappen och låter startgasen spruta några sekunder. Svarar med lite gas. Vill den stanna så ger jag mer startgas under några sekunder. Den startar alltid så fint och kontrollerat på detta sätt. Jag gör likadant på våren vid första start. I år startade den på andra försöket som vanligt. Jag "sparar" både startmotor och batterie på detta sätt.
I och med att jag har packväskor är det inget problem att förvara startgasen vid färd.
Lycka till med din f6c. Jag är har haft 8 mc. Men den här tar priset!