fösärkringar och krav på skydd?

Rosseirc

New member
Hej
Min fråga var om försäkringar, jag har hört det ett fler tal gånger, att många försäkrings bolag har krav på att man skall använda godkända mc skydd och att motorcykeln ska ha lås osv, detta skulle leda till minskade årspremier. Jag har 3 motorcyklar (125cc, 250cc, 1300cc) och jag har ringt för att få bäste pris till trygghansa, if och folksam, men ingen av dem har frågat om jag använder skydd eller om jag har lås till dem, de enda de har frågat är om jag bor i villa eller lägenhet. I och med att jag förvarar i garage, jag använder ryggskydd, hjälm, och cee godkända skyddskläder, skulle jag vilja veta vilka bolag som tar hensyn till detta, och tar ner min premie.

raz

New member
Du får inte lägre premie utan det är grundkrav. Klotar du utan skyddskläder får du högre självrisk. Blir hojen stulen utan två godkända lås (varav styrlåset är ett) så får du högre självrisk. Detta gäller Trygg Hansa, säkert andra också.

jan-olovj

Active member
Det där med dubbla lås så hade jag en diskusition med en klubbkompis som hävdade att elektronisk startspärr gällde som godtjänt lås. Jag mailade till Bilsport MC och fick svaret att det gäller INTE som lås. Det där bromsskivelåset får vi nog krabba med även i fortsättningen.

Rubbe

New member
Du får inte lägre premie utan det är grundkrav. Klotar du utan skyddskläder får du högre självrisk. Blir hojen stulen utan två godkända lås (varav styrlåset är ett) så får du högre självrisk. Detta gäller Trygg Hansa, säkert andra också.

Hos Bilsport & MC är det valfritt. Med full skyddsutr. får du lägre premie än utan. Dock är dubbla lås ett grundkrav.

Hoztic

New member
Det är väl sak samma vilka som tar hänsyn till det, det viktiga är väl den låga premien och bra vilkor i övrigt?

badpitt

New member
Hos Bilsport & MC är det valfritt. Med full skyddsutr. får du lägre premie än utan. Dock är dubbla lås ett grundkrav.

Var har du fått det ifrån?
Jag teckande försäkring där förra vecka, det ställdes inga sådana frågor över huvud taget, det finns inget att "bocka i" på hemsidan när man kollar vad försäkringen kostar.

GeCe

New member
Jag teckande försäkring där förra vecka, det ställdes inga sådana frågor över huvud taget, det finns inget att "bocka i" på hemsidan när man kollar vad försäkringen kostar.

Det är väl frivilligt antar jag och frågar man inte så får man väl betala fullt. Jag tecknade också försäkring via hemsidan men när jag senare i något spörsmål ringde upp dem frågade jag om detta bl.a. och fick veta hur det ligger till. Har nu premie för att bära skyddskläder som ger bonus liksom medlemskap i SMC. Har också bundit mig för att inte låna ut cykeln till någon annan. Har cykeln i garage hemma där den också skall vara låst med dubbla lås.

Mvh

badpitt

New member
Det är väl frivilligt antar jag och frågar man inte så får man väl betala fullt. Jag tecknade också försäkring via hemsidan men när jag senare i något spörsmål ringde upp dem frågade jag om detta bl.a. och fick veta hur det ligger till. Har nu premie för att bära skyddskläder som ger bonus liksom medlemskap i SMC. Har också bundit mig för att inte låna ut cykeln till någon annan. Har cykeln i garage hemma där den också skall vara låst med dubbla lås.

Mvh

Väldigt intressant, skall ringa direkt de öppnar i morgon.

Rubbe

New member

Som sagt, man får fråga lite själv också. ;)

Teckna online, eller bara kolla vad försäkringen kostar:
http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Specialförsäkringarna (Senior, 40-, 30-, 24-årsförsäkringarna och tjej-ditot) tror jag har skyddsutr. som krav men basförsäkringen har detta som valfritt. Kolla i rullgardinen under "Försäkringstyp" så ser du alternativet "Basförsäkring + mc-ställ".

badpitt

New member
Som sagt, man får fråga lite själv också. ;)

Teckna online, eller bara kolla vad försäkringen kostar:
http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Specialförsäkringarna (Senior, 40-, 30-, 24-årsförsäkringarna och tjej-ditot) tror jag har skyddsutr. som krav men basförsäkringen har detta som valfritt. Kolla i rullgardinen under "Försäkringstyp" så ser du alternativet "Basförsäkring + mc-ställ".

Nu har jag kollat, själv har jag 40 + försäkring och där är det som du säger krav med skydd och att hojen är inlåst nattetid, där går det INTE att göra några premiesänkningar.

På basförsäkringen går det att göra som du säger.