Förundras över försäkringspremier.

nilfons

New member
Hej!

Jag sitter här och funderar kring ett MC-köp men fick tipset att kolla vad försäkringen kostar innan jag slår till. Och det var inget dåligt tips har det visat sig…

Jag tänkte mig runt 700 kubik och har kommit ner i en ”shortlist” på MC:s som jag kollat upp försärkringar lite lätt. En Triumph street triple får man billigt hos If, via deras märkesförsäkring, för dryga 5000 per år. En Ducati Monster några tusenlappar dyrare, men fortsatt överkomligt.
Ettan på min shortlist är dock en Aprilia Shiver och när jag kollade upp vad den kostade så blev jag minst sagt förundrad. Genom LF:s site kunde jag klicka fram ett pris på 41.000 spänn… Tänkte att det måste vara något fel och hörde av mig till If istället. Tog två dagar innan det damp ned en offert på, håll i er nu, 54.500! Det är nästan vad hojjen kostar i inköp det.

Jag försöker lista ut hur premierna sätts, men jag begriper det inte. Om vi jämför just Triumph street triple med en Aprilia Shiver rent motorcykelmässigt, så är det utan tvekan Triumphen som inbjuder till buskörning och därmed ökade risker. Eftersom det är en märkesförsäkring så kanske Triumph förvisso är med och betalar, men en extrakostnad på 50.000 per år?! Kom igen.

En kompis till mig sa att försäkringar baseras på effekt och vikt, men det visar ju sig inte stämma öht. Så, vad baseras egentligen försäkringarna på? Är det någon som har koll på hur man sätter en premie?
 

SGM

Moderator
Surt nog får man ringa runt...det är enda lösningen.

Ibland undrar man hurpass okunniga de är egentligen, man försäkrar gladeligen riktiga busmaskiner (Superduke, Ducce Streetfighter och Speed Triple, mfl) till vettiga kostnader, men sätt kåpor och clipons på en Ducce Streetfighter och byt namn till 1098 - och då är det läge att hålla i sig när offerten ramlar in.

Jag tror man lever kvar i föråldrade tankebanor, att kåpor och lite framåtlut lockar "fel" förare och icke önskvärda kunder, det gällde nog för >10 år sedan...nu finns de busigare hojarna även på andra sidan staketet, de utan kåpor.

Olika sätt att läsa statistiken, man jagar olika typer av kunder - och så har slutligen säljaren en tärning att slå med. ;)
 

Bighoj

New member
Hej!

Jag sitter här och funderar kring ett MC-köp men fick tipset att kolla vad försäkringen kostar innan jag slår till. Och det var inget dåligt tips har det visat sig…

Jag tänkte mig runt 700 kubik och har kommit ner i en ”shortlist” på MC:s som jag kollat upp försärkringar lite lätt. En Triumph street triple får man billigt hos If, via deras märkesförsäkring, för dryga 5000 per år. En Ducati Monster några tusenlappar dyrare, men fortsatt överkomligt.
Ettan på min shortlist är dock en Aprilia Shiver och när jag kollade upp vad den kostade så blev jag minst sagt förundrad. Genom LF:s site kunde jag klicka fram ett pris på 41.000 spänn… Tänkte att det måste vara något fel och hörde av mig till If istället. Tog två dagar innan det damp ned en offert på, håll i er nu, 54.500! Det är nästan vad hojjen kostar i inköp det.

Jag försöker lista ut hur premierna sätts, men jag begriper det inte. Om vi jämför just Triumph street triple med en Aprilia Shiver rent motorcykelmässigt, så är det utan tvekan Triumphen som inbjuder till buskörning och därmed ökade risker. Eftersom det är en märkesförsäkring så kanske Triumph förvisso är med och betalar, men en extrakostnad på 50.000 per år?! Kom igen.

En kompis till mig sa att försäkringar baseras på effekt och vikt, men det visar ju sig inte stämma öht. Så, vad baseras egentligen försäkringarna på? Är det någon som har koll på hur man sätter en premie?
Hej ! Din kompis har bara rätt till viss del.Förutom effekt och vikt sätter bolagen premierna efter var du bor,hur stöldbegärlig hojen är,ålder på mc,ålder på ägaren,ifall du kanske har fler försäkringar i samma bolag kan detta påverka priset lite grann.
Där finns alltså en hel del som kan påverka din försäkringspremie.Jag vill ändå hålla med dig om att det är en hiskelig skillnad från bolag till bolag,man kan ibland undra om dom lever i en och samma värld.Man får helt enkelt lägga lite energi och höra sig för hos dom olika bolagen och ev fundera på att välja en annan typ utav hoj som är billigare att försäkra,tyvärr är det så.
 

nilfons

New member
Okej, tack för inputen. Jag är ju över 35, bor i villa utanför stan, så övriga faktorer (förutom rent motorcykelmässiga) borde hålla ned premien tycker jag.

Men i detta fall är jag mer fascinerad över hur två MC:s som är så lika i utförande och effekt, kan skilja så enormt i försäkring.

Jag funderade över om det kan ligga någon olycksstatistik bakom. Att ett par Shivers varit inblandade i olyckor (eller andra försäkringsärenden) och eftersom de är hyfsat ovanliga på vägarna så slår det hårdare mot premien.
 

lime

Skriver inte
På Shivern har jag Svedea. Strax över 8.000 kr för hel/hel. Hade samma upplevelse att LF och If skulle ha ohemult mycket. Bilsport & MC på ca 10.000.

Problemet med hojarna runt 700 kubik är att det är mycket motor på relativt lite vikt. Vikt/effekt är något som driver upp premien. Sedan är Shivern ganska ovanlig vilket gör att den lätt skapar anomaliteter i statistiken. En stulen Shiver gör ett gäng procentenheter upp i statistiken vilket leder till högre premier. En stulen Street Tripple märks inte lika mycket. Kan dock ändå rekommendera Shivern för oj vad rolig den är att köra.
 

nilfons

New member
På Shivern har jag Svedea. Strax över 8.000 kr för hel/hel. Hade samma upplevelse att LF och If skulle ha ohemult mycket. Bilsport & MC på ca 10.000.

Problemet med hojarna runt 700 kubik är att det är mycket motor på relativt lite vikt. Vikt/effekt är något som driver upp premien. Sedan är Shivern ganska ovanlig vilket gör att den lätt skapar anomaliteter i statistiken. En stulen Shiver gör ett gäng procentenheter upp i statistiken vilket leder till högre premier. En stulen Street Tripple märks inte lika mycket. Kan dock ändå rekommendera Shivern för oj vad rolig den är att köra.

Det här var ju kul, samtidigt än mer obegripligt på något sätt. Jag kollade nu med Svedea och plötsligt är jag under 8.000 för en helförsäkring! Alltså samma helförsäkring som If ville ha 54.500 av mig för.

Tack för tipset!
 

Sanna H

Member
Jag är också lite nyfiken på Shivern, och slår jag upp min premie hos Bilsport & MC (40+, bor på landet) så blir den 4282,- hel/helår.

Edit: Hoppsan, byter jag bostadsort från Katrineholm till Sollentuna hoppar premien upp till över 7000,-.
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Jag är också lite nyfiken på Shivern, och slår jag upp min premie hos Bilsport & MC (40+, bor på landet) så blir den 4282,- hel/helår.

Edit: Hoppsan, byter jag bostadsort från Katrineholm till Sollentuna hoppar premien upp till över 7000,-.

Jo, så är det. Det är framför allt stöld-delen som hoppar upp. Det är samma för mig. Om jag skulle flytta ut ur staden så skulle jag sänka mina försäkringskostnader med ca 6000 kr/år totalt.
 

jobbarkompis

New member
Ja försäkringsvärlden är märklig själv kollade jag runt på min KTM 690 SM hel försäkring helår.
Folksam 14000:- där jag förövrigt har flera försäkringar bl.a. Ducati 750
If 20000:-
Bilsport 4500:-
Och använd alltid reg.nummret när du kollar försäkringar inte bara modell endel cyklar är ju omtypade.
Ej exakta summor på kronan
 

Lason

New member
När jag kollade försäkringar innan jag köpte XT:n märkte jag något konstigt.

XT660R och X är samma hoj, bara gaffel och hjul och lite extra plast (och vikt) som skiljer som bekant. X:en är tyngre.

X-modellen (motard) vart 2000 kr dyrare per år än R-modellen (offroad).

Inte mig emot dock som ville ha offroadmodellen, men ändå smålustigt.
 

Hellman

New member
När jag kollade försäkringar innan jag köpte XT:n märkte jag något konstigt.

XT660R och X är samma hoj, bara gaffel och hjul och lite extra plast (och vikt) som skiljer som bekant. X:en är tyngre.

X-modellen (motard) vart 2000 kr dyrare per år än R-modellen (offroad).

Inte mig emot dock som ville ha offroadmodellen, men ändå smålustigt.

Inget konstigt enligt mig. Motardmodellen lär vara inblandad i fler olyckor då motarder lockar många bakhjulsstinna ungdomar för att busa i statstrafik, och krascha som följd.
Finns t ex en tråd på SH.com om en pilot som gjorde detta i våras på en helt ny maskin av denna modell om jag inte missminner mig...

-

När det gäller just Shiver kan jag tänka mig att den är ett offer för %:en. Får mig att tänka på en "rolig" historia jag läste hos ducatiklubben om 2 personer som importerade var sin likadan Bimota. Allt var frid och fröjd med hygglig försäkring tills den ena totalkvaddade sin. Då möttes den andra av en 50%:ig inlösningsstatistik. Hans försäkring blev allt annat än rolig efter det... :D
 
Top