Hej!
Jag sitter här och funderar kring ett MC-köp men fick tipset att kolla vad försäkringen kostar innan jag slår till. Och det var inget dåligt tips har det visat sig…
Jag tänkte mig runt 700 kubik och har kommit ner i en ”shortlist” på MC:s som jag kollat upp försärkringar lite lätt. En Triumph street triple får man billigt hos If, via deras märkesförsäkring, för dryga 5000 per år. En Ducati Monster några tusenlappar dyrare, men fortsatt överkomligt.
Ettan på min shortlist är dock en Aprilia Shiver och när jag kollade upp vad den kostade så blev jag minst sagt förundrad. Genom LF:s site kunde jag klicka fram ett pris på 41.000 spänn… Tänkte att det måste vara något fel och hörde av mig till If istället. Tog två dagar innan det damp ned en offert på, håll i er nu, 54.500! Det är nästan vad hojjen kostar i inköp det.
Jag försöker lista ut hur premierna sätts, men jag begriper det inte. Om vi jämför just Triumph street triple med en Aprilia Shiver rent motorcykelmässigt, så är det utan tvekan Triumphen som inbjuder till buskörning och därmed ökade risker. Eftersom det är en märkesförsäkring så kanske Triumph förvisso är med och betalar, men en extrakostnad på 50.000 per år?! Kom igen.
En kompis till mig sa att försäkringar baseras på effekt och vikt, men det visar ju sig inte stämma öht. Så, vad baseras egentligen försäkringarna på? Är det någon som har koll på hur man sätter en premie?
Jag sitter här och funderar kring ett MC-köp men fick tipset att kolla vad försäkringen kostar innan jag slår till. Och det var inget dåligt tips har det visat sig…
Jag tänkte mig runt 700 kubik och har kommit ner i en ”shortlist” på MC:s som jag kollat upp försärkringar lite lätt. En Triumph street triple får man billigt hos If, via deras märkesförsäkring, för dryga 5000 per år. En Ducati Monster några tusenlappar dyrare, men fortsatt överkomligt.
Ettan på min shortlist är dock en Aprilia Shiver och när jag kollade upp vad den kostade så blev jag minst sagt förundrad. Genom LF:s site kunde jag klicka fram ett pris på 41.000 spänn… Tänkte att det måste vara något fel och hörde av mig till If istället. Tog två dagar innan det damp ned en offert på, håll i er nu, 54.500! Det är nästan vad hojjen kostar i inköp det.
Jag försöker lista ut hur premierna sätts, men jag begriper det inte. Om vi jämför just Triumph street triple med en Aprilia Shiver rent motorcykelmässigt, så är det utan tvekan Triumphen som inbjuder till buskörning och därmed ökade risker. Eftersom det är en märkesförsäkring så kanske Triumph förvisso är med och betalar, men en extrakostnad på 50.000 per år?! Kom igen.
En kompis till mig sa att försäkringar baseras på effekt och vikt, men det visar ju sig inte stämma öht. Så, vad baseras egentligen försäkringarna på? Är det någon som har koll på hur man sätter en premie?