Första MC'n, lite frågor - Suzuki GSX400F

joppz

New member
Hej allihopa

Jag har precis köpt min första mc och det är en gammal pärla med få mil på mätaren. dock har jag 2 problem:

1. Varvtalen sjunker sakta på tomgång tills motorn dör. Detta sker framförallt när den är kall, men får den stå på tomgång ett tag, även när den är varm, så dör den tillslut då med. Min gissning är att det helt enkelt är tomgången som måste justeras. Men hur gör man det?
Kan det vara något annat som orsakar detta (har sett folk som kommenterat förgasarproblem på andra äldre suzukis)?
Kan det vara bränsletillförseln (luftintag till tanken eller vakuumförsegling)?
Kan det vara luftfiltret som är tätt?

2. när motorn är varm händer det att man inte kan starta på elstarten utan måste rulla igång cykeln, startmotorn går som den skall och motorn tuggar, men den tänder aldrig, vad kan vara orsaken till detta? Har hört att det kan bero på ånglock i bränsleledningarna.

Med vänliga hälsningar
Joppe

EDIT: Funderade lite, och anledningen till att den inte startar när den är varm är oftast pga att den dog när den stod på tomgång. Med tanke på att den också gärna dör när den står på tomgång leder min slutledningsförmåga mig till att det borde vara bränsletillförseln som inte är tillräcklig, kan kanske vara tanken som ger baksug/vakuum?
 
Last edited:

Spiff

New member
Stannar den när du är ute och kör också?

Det kan vara tilluften till tanken som är igensatt.
Prova med att låta den stå och gå utan tanklock eller med det öppet lite.

/spiff
 

jan-olovj

Active member
Hur är det med strömmtillförseln. Generatorn batteriet mm. Är lyset på när du försöker starta, slocknar det vid startförsök så kan det inte vara mycket kräm kvar. Kanke värt att kolla.
 

Blazer

New member
Hej.

Jag är tveksam till att det blir vakuum i tanken när du står på tomgång, i så fall skulle den dö när du kör, och då mycket fortare. Det kan vara att du får ett så kallat gaslock i förgasaren i stället. Börja med att justera tomgången så att den blir rätt. Tomgången skall vara 1100 +- 50 r/min. justerskruven sitter på den högra förgasaren (har jag för mig) där gasvajern är ansluten och skruven är fjäderbelastad. Hur är det med synkronisering och justering (blandning) av förgasare, det kanske inte är gjort på länge. Möjligt att det behövs en grundlig rengöring av samtliga förgasare, men det kan vara ett lämpligt vinterjobb. Att den inte startar med el-starten kan vara som Jan-Olov nämner, det finns inte tillräckligt med ström över till spolarna för att generera en bra gnista. Hur är det med tändstiften, nya och fräscha hoppas jag.
 

joppz

New member
Har testat lite idag.
Provade ta loss tanklocket i pilla lite med det, det verkar ha fixat en del då den startar som den skall i de 2 försök jag gjort.
Den gick dessutom mycket stabilare på tomgång när den val var varm nu. Den går på ca 1100 varv när den går stabilt.

Förgasarrengörning och sync gjorde i april då förra ägaren lämnade in den på service, dock var anledningen just att tomgången inte höll sig stabil.

Det känns iallafall bättre nu, men man är ju lite orolig ändå.

Tack för svar /joppz
 
Top