Ginnies
New member
Följande är kopierat från ett inlägg från forumet på Bike.se. Lägger in tråden även här så fler kan ta del av detta.
Detta är del 2 av 2. Orginalinlägget var för långt.
/Ginnies
Chock ! är ett allvarligt tillstånd.. det kan
Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den drabbade. värme o vila är nummer ett här.
Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex... denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.
En annan sak... er egen säkerhet ! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen... vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
riskera ALDRIG er egen hälsa. Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa...som referens till airbagens kraft = om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp !! har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. ( nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)
rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..
Vanliga mc skador är ju åxå frakturer.. när man tex krockar med en bil, så flyger man över styret.. med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen .. eftersom man fastnar under styret på väg över. När lårben går av så blöder man upp till en liter, går båda av = dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd/kvinnor ca:6%
väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen.Vid båda lårbenen knäckta så blöder man 2 liter som sätter sig runt skadan i låren, Nu har du 3,6 liter kvar i blodbanan.
Har man du dessutom en brusten mjälte, så handlar det om tur och skicklighet från räddningspersonalen om du ska överleva , eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar , åtgärdar och åker så fort som möjligt till operationsbordet.
Eftersom blodmängden inte kommer att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar , lever.....Till detta kan man lägga att det sannolikt finns en skallskada inblandad , eftersom motorcyklister gör en luftfärd och ofta landar med huvet först. Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes.Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd ! Kroppen är helt enkelt inte från början skapt för att susa runt i över 100 Km/h och sen stoppas upp tvärt. Blodet ska ju vara i just blodådrorna och inte ligga i magen, eller insprängt i musklerna.
i en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat , samt att risken för skallskada åxå är MYCKET stor.
Skallskada
När man gör en luftfärd över en bil eller in i ett träd så är det huvet som sticker ut, det kommer att träffa marken först. En oerhörd kraft genom den energi som utvecklas av hastigheten du färdas i. Hjärnan ligger löst innanför skallbenet och hålls fast av förlängda märgen som går upp från ryggen. Vid en krasch så kommer hjärnan att slå i på insidan av skallbenet för att sen studsa tillbaka till motsatt sida inne i huvet. Här uppstår nu en blödning . Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar en människa inom timmar om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
Samma sak kan hända om man ramlar i gatan, får en smäll över käften osv.
Ett sent tecken och när väldigt lite tid finns kvar för att göra nåt är att ena pupillen är större än den andra. Ha ingen övertro på att - ja har hjälm så det är ju lugnt !!
Använd alla skydd som finns ... använd alltid det bästa, inklusive ryggskydd.. åk inte med ryggsäck där du har mobilen och andra hårda saker. Sätt hellre fast ryggsäcken på tanken.
Tänk på att oavsett alla dessa skydd så löper du en stor risk att drabbas av allvarliga skador i en mc krasch !! Framför allt !! åk INTE över din förmåga !
Det ENDA som hjälper dig är sänkt hastighet.... eftersom ökad hastighet ger många gånger större skador vid ev olycka. Fantasi om att kunna se när och var och hur en olycka kan inträffa kan rädda ditt liv. Hög hastighet på chans kommer med sannolikt att ta livet av dig , eller skada dig för resten av ditt liv. Ta INTE den chansen.
Följ dessa råd,och du har gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade..
Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade men vi kan ju ha flera mil att åka, vilket tar tid , tid som kan vara oerhört viktig för den som är med om en olycka. Vi åker så fort det bara går och försöker alltid att göra allt för den drabbade men ibland har vi just tiden emot oss , trafik , långa avstånd är ett problem. Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar , Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus.... Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den drabbade till att återgå till ett normalt liv igen.
Jag har klipt ut detta från SH så det är ett citat från-->>
"vill någon kopiera detta så gör det utan ändringar.
ja är bara glad om ja kan va till hjälp, det här är ju för er säkerhet.. det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.
Anders Sjölander / Ambulans/"
Detta är del 2 av 2. Orginalinlägget var för långt.
/Ginnies
Chock ! är ett allvarligt tillstånd.. det kan
Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den drabbade. värme o vila är nummer ett här.
Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex... denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.
En annan sak... er egen säkerhet ! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen... vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
riskera ALDRIG er egen hälsa. Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa...som referens till airbagens kraft = om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp !! har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. ( nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)
rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..
Vanliga mc skador är ju åxå frakturer.. när man tex krockar med en bil, så flyger man över styret.. med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen .. eftersom man fastnar under styret på väg över. När lårben går av så blöder man upp till en liter, går båda av = dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd/kvinnor ca:6%
väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen.Vid båda lårbenen knäckta så blöder man 2 liter som sätter sig runt skadan i låren, Nu har du 3,6 liter kvar i blodbanan.
Har man du dessutom en brusten mjälte, så handlar det om tur och skicklighet från räddningspersonalen om du ska överleva , eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar , åtgärdar och åker så fort som möjligt till operationsbordet.
Eftersom blodmängden inte kommer att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar , lever.....Till detta kan man lägga att det sannolikt finns en skallskada inblandad , eftersom motorcyklister gör en luftfärd och ofta landar med huvet först. Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes.Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd ! Kroppen är helt enkelt inte från början skapt för att susa runt i över 100 Km/h och sen stoppas upp tvärt. Blodet ska ju vara i just blodådrorna och inte ligga i magen, eller insprängt i musklerna.
i en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat , samt att risken för skallskada åxå är MYCKET stor.
Skallskada
När man gör en luftfärd över en bil eller in i ett träd så är det huvet som sticker ut, det kommer att träffa marken först. En oerhörd kraft genom den energi som utvecklas av hastigheten du färdas i. Hjärnan ligger löst innanför skallbenet och hålls fast av förlängda märgen som går upp från ryggen. Vid en krasch så kommer hjärnan att slå i på insidan av skallbenet för att sen studsa tillbaka till motsatt sida inne i huvet. Här uppstår nu en blödning . Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar en människa inom timmar om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
Samma sak kan hända om man ramlar i gatan, får en smäll över käften osv.
Ett sent tecken och när väldigt lite tid finns kvar för att göra nåt är att ena pupillen är större än den andra. Ha ingen övertro på att - ja har hjälm så det är ju lugnt !!
Använd alla skydd som finns ... använd alltid det bästa, inklusive ryggskydd.. åk inte med ryggsäck där du har mobilen och andra hårda saker. Sätt hellre fast ryggsäcken på tanken.
Tänk på att oavsett alla dessa skydd så löper du en stor risk att drabbas av allvarliga skador i en mc krasch !! Framför allt !! åk INTE över din förmåga !
Det ENDA som hjälper dig är sänkt hastighet.... eftersom ökad hastighet ger många gånger större skador vid ev olycka. Fantasi om att kunna se när och var och hur en olycka kan inträffa kan rädda ditt liv. Hög hastighet på chans kommer med sannolikt att ta livet av dig , eller skada dig för resten av ditt liv. Ta INTE den chansen.
Följ dessa råd,och du har gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade..
Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade men vi kan ju ha flera mil att åka, vilket tar tid , tid som kan vara oerhört viktig för den som är med om en olycka. Vi åker så fort det bara går och försöker alltid att göra allt för den drabbade men ibland har vi just tiden emot oss , trafik , långa avstånd är ett problem. Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar , Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus.... Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den drabbade till att återgå till ett normalt liv igen.
Jag har klipt ut detta från SH så det är ett citat från-->>
"vill någon kopiera detta så gör det utan ändringar.
ja är bara glad om ja kan va till hjälp, det här är ju för er säkerhet.. det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.
Anders Sjölander / Ambulans/"
Last edited: