Förslag: Sänka åldern för skjutsning på lätt mc

Cyborg

New member
Har som rubriken säger ett förslag till er på SMC: Jag skulle vilja se att ni jobbar för en sänkt åldersgräns vad det gäller att skjutsa på lätt motorcykel.
Idag får man ta lätt motorcykel-körkort när man är 16 år och för att få det måste man genomgå riskutbildning, teoriprov och ett körprov. När man sedan köper hoj är det i regel en motorcykel som redan är godkänd och byggd för att kunna skjutsa samt att den genomgår besiktning som kollar fordonets säkerhet. Men för att kunna skjutsa måste man vara 18 år.

Är man istället 15 år och tar ett förarbevis för EU-moped där man gör ett lättare teoriprov och några timmars körning så får man förtroendet att skjutsa. EU-mopeder genomgår heller ingen besiktning så här finns det inte heller något som kollar fordonens säkerhet (bland annat vad det gäller skjutsning såsom fordonets bromsar, fjädring, däck, passagerarfotpinnar etc).

Detta blir då givetvis fel: varför får en 15 åring med lägre utbildning skjutsa medan en 16 åring med högre utbildning måste vänta tills han eller hon är 18 för att kunna skjutsa? detta blir dessutom fel när man får skjutsa vid 15 år, inte skjutsa när man är 16 år och sedan skjutsa när man är 18 år. Lägger vi dessutom till att 16 åringen tar traktorkort och kör A-traktor får han eller hon skjutsa. Det finns då ingen större logik i varför en 16 år som tar lätt motorcykelkort inte ska få skjutsa.

När man kollar vad SMC har gjort de senaste åren ser man att det aldrig läggs fokus på de lätta motorcyklarna, fokusen ligger snarare på oss med tyngre motorcyklar. Därför tycker jag att det nu är hög tid att också jobba för de lätta motorcyklarna då detta ändå är ett insteg i motorcykelvärlden för ungdomar.

Förslaget är alltså: Sänka åldersgränsen för skjutsning på lätt motorcykel från 18 år till 16 år.
 

CB_Tobbe

New member
Idag tar nästan ingen traktorkort eftersom 15 åringen får köra a-traktor, traktor med sitt am körkort.

Att inget krut läggs på lätta mc beror på att nästan inga ungdomar har råd att prioretera ett a1 körkort med mc och utrustning. Redan vid 17,5 år kan dom börja övningsköra med mellanklass a2.

Behovet är också litet när eu 45 moppen har gjort sitt intåg.

Tror att det är bra att nerpriotera lätt mc eftersom skaderisken blir extra stor med så unga och gasglada förare. En lätt mc är ju lika farlig som en mellanklass hoj eftersom både klarar 110 km/h som är max hastighet på dom flesta vägar. Det är först när mellanklass föraren bryter mot hastighetsgränsen som den blir farligare.

Då är det bättre att jobba för att 16 åringarna hade kunnat få köra bil under speciella villkor med t.ex max 1 passagere och max .80 km/h elektroniskt begränsat eller loggat på ett ''färdskrivar kort''. Det hade skapat ett bekvämt o säkert åretruntfordon för ungdomar i glesbygd.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bra idé men jag tror den är omöjlig att genomföra. Ansvariga myndigheter har luftat åsikter om att ändra reglerna för att skjutsa på moped klass I. Det sker en hel del olyckor som ger allvarliga olyckor med 15-åringar. Det finns väldigt lite logik i hela körkortssystemet, håller fullständigt med.
Få tar körkort på A1, färre än 500 per år så det rör en väldigt liten grupp.
 

challe

Member
Tror att det är bra att nerpriotera lätt mc eftersom skaderisken blir extra stor med så unga och gasglada förare. En lätt mc är ju lika farlig som en mellanklass hoj eftersom både klarar 110 km/h som är max hastighet på dom flesta vägar. Det är först när mellanklass föraren bryter mot hastighetsgränsen som den blir farligare.

Även om jag håller med är ändå risken att det önskade resultaten inte uppnås men att det blir förbjudet att skjutsa på EU-moppen innan 18 år fyllda istället. :-(
 
Top