Cyborg
New member
Har som rubriken säger ett förslag till er på SMC: Jag skulle vilja se att ni jobbar för en sänkt åldersgräns vad det gäller att skjutsa på lätt motorcykel.
Idag får man ta lätt motorcykel-körkort när man är 16 år och för att få det måste man genomgå riskutbildning, teoriprov och ett körprov. När man sedan köper hoj är det i regel en motorcykel som redan är godkänd och byggd för att kunna skjutsa samt att den genomgår besiktning som kollar fordonets säkerhet. Men för att kunna skjutsa måste man vara 18 år.
Är man istället 15 år och tar ett förarbevis för EU-moped där man gör ett lättare teoriprov och några timmars körning så får man förtroendet att skjutsa. EU-mopeder genomgår heller ingen besiktning så här finns det inte heller något som kollar fordonens säkerhet (bland annat vad det gäller skjutsning såsom fordonets bromsar, fjädring, däck, passagerarfotpinnar etc).
Detta blir då givetvis fel: varför får en 15 åring med lägre utbildning skjutsa medan en 16 åring med högre utbildning måste vänta tills han eller hon är 18 för att kunna skjutsa? detta blir dessutom fel när man får skjutsa vid 15 år, inte skjutsa när man är 16 år och sedan skjutsa när man är 18 år. Lägger vi dessutom till att 16 åringen tar traktorkort och kör A-traktor får han eller hon skjutsa. Det finns då ingen större logik i varför en 16 år som tar lätt motorcykelkort inte ska få skjutsa.
När man kollar vad SMC har gjort de senaste åren ser man att det aldrig läggs fokus på de lätta motorcyklarna, fokusen ligger snarare på oss med tyngre motorcyklar. Därför tycker jag att det nu är hög tid att också jobba för de lätta motorcyklarna då detta ändå är ett insteg i motorcykelvärlden för ungdomar.
Förslaget är alltså: Sänka åldersgränsen för skjutsning på lätt motorcykel från 18 år till 16 år.
Idag får man ta lätt motorcykel-körkort när man är 16 år och för att få det måste man genomgå riskutbildning, teoriprov och ett körprov. När man sedan köper hoj är det i regel en motorcykel som redan är godkänd och byggd för att kunna skjutsa samt att den genomgår besiktning som kollar fordonets säkerhet. Men för att kunna skjutsa måste man vara 18 år.
Är man istället 15 år och tar ett förarbevis för EU-moped där man gör ett lättare teoriprov och några timmars körning så får man förtroendet att skjutsa. EU-mopeder genomgår heller ingen besiktning så här finns det inte heller något som kollar fordonens säkerhet (bland annat vad det gäller skjutsning såsom fordonets bromsar, fjädring, däck, passagerarfotpinnar etc).
Detta blir då givetvis fel: varför får en 15 åring med lägre utbildning skjutsa medan en 16 åring med högre utbildning måste vänta tills han eller hon är 18 för att kunna skjutsa? detta blir dessutom fel när man får skjutsa vid 15 år, inte skjutsa när man är 16 år och sedan skjutsa när man är 18 år. Lägger vi dessutom till att 16 åringen tar traktorkort och kör A-traktor får han eller hon skjutsa. Det finns då ingen större logik i varför en 16 år som tar lätt motorcykelkort inte ska få skjutsa.
När man kollar vad SMC har gjort de senaste åren ser man att det aldrig läggs fokus på de lätta motorcyklarna, fokusen ligger snarare på oss med tyngre motorcyklar. Därför tycker jag att det nu är hög tid att också jobba för de lätta motorcyklarna då detta ändå är ett insteg i motorcykelvärlden för ungdomar.
Förslaget är alltså: Sänka åldersgränsen för skjutsning på lätt motorcykel från 18 år till 16 år.