Förslag på cykel

waltzer

New member
Kör idag en Honda Hornet-01, men har tänkt byta nu till våren.
Hade tänkt mig något i 50-70 000kr klassen. Helst över 1000cc, men kravet är ABS! Någon som kan ge förslag?:confused:

SuperRetard

New member
ÖVER 1000cc??? Why?

Om du inte ska gå till BMW är det nog svårt att hitta en literhoj med abs för de pengarna om den ska va i sjysst skick.. Men jag kanska glömmer några modeller nu som kan kvala in.

Moddan

New member
Fjr och Pan european.Pannans V4 går mjukt och utan vibbar.Vill man ha parkinsonmaskiner har ju BMW en del att välja mellan.HD oxå men då är priset högre.

@nderz

New member
Du måste provköra Triumph Sprint ST, alltså den nya modellen som kom 05.
Har själv haft en 06a med ABS. Riktigt rolig hoj med underbar motor som får mycket bra kritik i alla tester. En av de absolut bästa allroundhojarna anser JAG, i alla fall om man inte är ute efter grusåka. Kan i och för sig bero på min egen ovilja att ge mig ut på grus. Jag har kört både gokartbana, storbana, använde den till att jobb-pendla med och även diverse längre körningar. Nu finns det säkert någon som opponerar sig och kommer med förslag på BMW eller något annat. Men tittar du på vad du får för pengarna så är Sprinten svårslagen.

Numera blir det mest banåkning för mig, därför har jag bytt till en sporthoj istället. Annars fanns det inget skäl att byta.
Den enda kritiken jag hade mot Sprinten är bedrövligt helljus, men det går att fixa genom att montera Xenon-ljus

Jåke

New member
En del förslag finns, men... Hur/när kör du? Vad vill du ha för typ av hoj?

ABS ett måste? De flesta hojar redan nämnda om inte TDM finns med ABS numera. Inte 1000 kubik, men underskattad.

Last edited:

waltzer

New member
Är ingen grusåkare. Vill ha en hoj som är skön att åka långt på som klarar lite packning och passagerare. Har tittat på Varaderon...

Kenneth

New member
Självklart du skall ha en japan av något slag!
Bättre och driftsäkrare blir det inte!

Jåke

New member
Är ingen grusåkare. Vill ha en hoj som är skön att åka långt på som klarar lite packning och passagerare. Har tittat på Varaderon...
Stor, klumpig och ganska törstig. Går dock att få skönt ljud i och är grymt bekväm i måttliga farten, samt har ju ABS förstås.

Misstänker att de två sista väger tyngre för dig än för mig, vilket borde göra den till ett vettigt och användbart begköp :)

Last edited:

V Saarela

New member
Stor, klumpig och ganska törstig. Går dock att få skönt ljud i och är grymt bekväm i måttliga farten, samt har ju ABS förstås.

Misstänker att de två sista väger tyngre för dig än för mig, vilket borde göra den till ett vettigt och användbart begköp :)

Du blandar ihop Varaderossarna. Från 03 o nyare fick den insprut, lite mer växlar (ABS kom 04) och blev betydligt snålare på soppa.
Snålkört som bäst 0,44. Med bautalast(sovande, kök och fru) drar den ca 0,57 i 110 knyck.
Nu är jag inne på min fjärde Varadero. Den här(09:a) verkar dra ungefär 0,5(marschfart ca 110), ensam med full packning.

Tung är den ju, men och andra sidan.....
På vintersemester i Finland med Varaderon. Packning på, dock tältet hemma denna gång:
041211b5.jpg

Jag är bara 1,74 lång, så ibland känns det som jag skulle önska jag var lite längre. Blir lite tajt när man ska knicksa tajt med full packning och fötterna räcker inte riktigt ner.

Last edited:

JHkillen

New member
Tycker du ska provköra en Triumph Sprint ST. Håller med i allt om den cykeln som togs upp i det tidigare inlägget. Har inte haft så många olika märken men helt klart bäst av mina 4 tidigare åk, Japaner. Slog själv till på sprillans 09 när jag sålde min förra traktor (CBF1000, 07:a ABS även på den), den var inte så rolig. Var mer frakta rumpan i lugn o skön lunk. Inte helt fel iofs om man letar efter det.

waltzer

New member
ÖVER 1000cc??? Why?

Om du inte ska gå till BMW är det nog svårt att hitta en literhoj med abs för de pengarna om den ska va i sjysst skick.. Men jag kanska glömmer några modeller nu som kan kvala in.

Har en 600 idag, och den kräver ganska mycket varv innan den "kommer". Vill ha mer bottendrag.

Triumph int

New member
Provkör en Triumph Sprint från 05 och uppåt.

Den har motorn du söker, men om du sitter bra måste du prova.