Förslag på övningar

powerglide

New member
Nu när jag börjat läsa lite i Full kontroll har jag funderat lite på egna övningar för att förbättra mina körkontroll.

Några färdigheter som jag vill förbättra är:

Grad av motstyrning
Pereferiseende

För motstyrningen tänker jag mig en sväng med utmarkerad svängpunkt och utgångszon (två punkter).
Vid svängpunkten provar jag sedan olika hårda styrkommandon vid ungefär samma hastighet för att lära mig var jag hamnar i utgångszonen.
Detta borde jag sedan kunna upprepa vid lite högre hastighet för att känna hur mycket mer kraft som behövs för att komma ut på samma ställe.

För pereferiseendet krävs en övning där man måste fokusera på två saker med blicken hela tiden. Men jag vet inte riktigt vad ännu.
Det skulle kunna vara en utmärkt serpentinbana som man följer i sicksack fast sidan man passerar på beror på delvis vinklade skyltar som man inte kan se i sidofältet förrän man närmar sig vändpunkten.
Övningen genomförs med blicken fokuserad framåt.

Låter detta som meningsfulla övningar?
Givetvis behöver dessa genomföras på inhängnat område.
 

Kristofer

New member
Den första övningen du nämner har vi redan idag fast utan markeringar i asfalten och kallar "Snabbstyrning". Där är det meningen att man precis som du nämner skall prova olika hårdhet av styrkommando och uppleva skillnad i utgången. Att markera var svängpunkt skall vara har några nackdelar som har gjort att vi valt bort detta men jag tror aldrig vi tagit upp markering i "utgångszon". Det kan vara något att fundera över...

För periferiseende har vi idag övningarna"Lyft blicken", "Tvåstegsblick" och "Trestegsblick" där man skall hålla upp blicken samt titta in mot apex 1/2 -1 sek innan man svänger och samtidigt behålla svängpunkten med periferiseendet.

Din serpentinbana skulle kunna användas vid en SMC-grundkurs (vad tycker ni som är grundkurs instruktörer?).
 

SvenneC

New member
Ett roligt sätt att öva upp periferiseendet är att köra igenom en enkel konbana samtidigt som man fäster "fokusdelen" av blicken på ett föremål vid sidan av själva konbanan. På så vis tvingar man sin hjärna att använda "periferidelen" av blicken till att lotsa hojen rätt mellan konerna.

När du börjar känna dig trygg med den första övningen byter du det fasta föremålet mot en eller ett par människor som går till fots runt konbanan.

Nästa steg är att utrusta dessa människor med föremål, typ bollar, petflaskor eller liknande, som dom skall kasta och du skall fånga medan du kör genom konbanan.

/SvenneC

Edit=> Övningarna kan med fördel även användas i anslutning till alla typer av kurser oavsett om det är på storbana, gokartbana, grus eller vanlig avrostning. Alla övningar man gör på en kurs vid bana måste ju inte göras just på banan. Använd den plats som finns! :)
 
Last edited:

Kristofer

New member
Edit=> Övningarna kan med fördel även användas i anslutning till alla typer av kurser oavsett om det är på storbana, gokartbana, grus eller vanlig avrostning. Alla övningar man gör på en kurs vid bana måste ju inte göras just på banan. Använd den plats som finns! :)

Helt rätt. Det var jag som var på Knutstorp, Gälleråsen och Kinnekulle finns det utrymme att fixa konbana.:eek:
 

powerglide

New member
Nackdelen som jag känner det idag med att inte använda markeringar/väglinjer är att banan är för bred och jämn.
Jag får inga bra referenser i terrängen som sticker ut som jag kan jämföra med.
Jag kan inte på ett enkelt sätt se och jämföra resultatet och eventuella förbättringar.

Jag håller med om att en enda markering för svängpunkt lätt kan paja det "egna valet" och känslan för det.

Kanske det fungerar med parallella linjemarkeringar som på en löparbana och ett antal olikfärgade koner i kanten för att skapa ett "referensnät"?

Lyft-blicken-övningen fyller mer funktionen att bredda blicken generellt.
Den kräver lite av titta utanför fokusfältet. Men den kräver inte 50/50 i uppmärksamhet fokusfältet och pereferifältet.
 

SvenneC

New member
Nackdelen som jag känner det idag med att inte använda markeringar/väglinjer är att banan är för bred och jämn.
Jag får inga bra referenser i terrängen som sticker ut som jag kan jämföra med.
Jag kan inte på ett enkelt sätt se och jämföra resultatet och eventuella förbättringar.

Jag håller med om att en enda markering för svängpunkt lätt kan paja det "egna valet" och känslan för det.

Kanske det fungerar med parallella linjemarkeringar som på en löparbana och ett antal olikfärgade koner i kanten för att skapa ett "referensnät"?

Man kan göra mycket med färgkritor och koner... :)
 
Top