Förslag: LABC till avrostning

Swedie

Administrator
Personal
Jag vidarbefodrar frågan till Patrik på SMC School som återkommer så snart han är åter till arbete.
 

Patrik Ericsson

New member
Hej

Vi har en struktur i SMC där vi har det vi kallar MCT ansvariga som håller all vidareutbildning. MCT är den pers som är instruktörsansvarig i distrikten, 21 stycken.

Det är möjligt att vi skall centralisera all utbildning men inte som det fungerar idag.
 

Surikaten

New member
möjligt att vi skall centralisera all utbildning

Hoppas annars distrikten diskuterar innehåll med varandra. Det låter inte helt optimalt med 21 kockar? Avrostningarna jag har varit på har varit mycket bra, absolut, men det skulle nog inte skada om SMC centralt stod bakom en enhetlig struktur. Det finns antagligen en mängd idéer ute i landet. Visst finns plats på avrostningarna för mer (Nämnd LABC är en, andra kan vara Parkeringspraxis eller Hur man bör tvätta hojen, nu när det för bil är förbjudet att göra det på garageuppfart).
 

McGregor

New member
Kan inte SMC addera detta till sina avrostningar?

Det är jättebra med nya idéer om vad avrostningarna ska innehålla. Vi tar tacksamt emot det. T ex L-ABC är viktigt att kunna för alla trafikanter. Förr eller senare kommer ett tillfälle när ens omedelbara insats blir livsavgörande.

Men olika distrikt gör olika bedömningar av både tid och ekonomi. Vill man göra t ex en "riktig" L-ABC-utbildning, drar det iväg i tid och kostnader. Att göra något halvdant under en halvtimme vore kanske att skjuta sig i foten. Deltagarna kan få en uppfattning att man lärt sig något och "gör fel" i en akut situation.

Det är en förvånadsvärt liten andel av hojåkarna som överhuvudtaget kommer till vårens avrostningar. Det finns lyckade exempel som pågår under många timmar (BMW-klubbens Kul på Hjul på Barkarby t ex) men en del brukar trötta efter ett par timmars balanserande och bromsande.

Jag tror på rejäla utbildningar för de som är riktigt intresserade och som är villiga av att betala en slant för det. Det kursutbudet borde fler distrikt ha. Nånting ska vi väl göra mellan november och mars...

Roger, en av de 21.
 
Top