Försäkringspremien är ett rån

KonradB

New member
Som inflyttare från norge, är jag forvånad över dom höga prisor på fordonsforsäkring i sverige. Priset är i genomsnitt mer enn det dubbla från norge och det är även sämre vilkor på forsäkringen i sverige. Hur försäkringsbolagen kan forsvara dessa priser kan jag inte fatta. Försäkringsbolagen i Norge går med gevinst på över 100 miljoner varje år.
Så ställ är själva denna fråga: Et fordon är billigare å köpa, billigare å laga och priset på reservdelar är lika, eller lite mindre. Hur kan det då vara at fordonsförsäkringen är dubbel så hög? Svenska förare crashar mer enn dubbelt så mycke som norska? Fordonsstöld är mycket mer vanlig i sverige? Personligen tror jag inte på nån av dessa, och jag tror inte det finst nogon forklaring som kan stöda svenska försäkringsbolags höga premier annat enn girighet.
Och ursäkt för min darliga svenska
Konrad
 

Jämten

New member
Beror mycket vad du har för hoj.Har själv en Honda Shadow och betalar 1688 kr/år helförsäkring.Sedan spelar din ålder in ung=dyrt samt var du bor Stockholm,Göteborg,Malmö dyrast.Gå in på bilsport &mc och kolla priser.Hälsningar Jämten Oxelösund.
 

Bansaie

New member
Riktigt intressant fråga då man annars bara hör hur dyrt det är i Norge.
Olycksmässigt borde väl Norge och Sverige vara ungefär jämförbart kan man tycka så du är kanske nått på spåret.
 

Baggen

Member
Har du norsk førerkort? Da ser ikke forsikringsselskapet når du tok førerkort de har bare oversikt over svenske førerkort, og du får en premie som om du har et helt ferskt førerkort. Dette har skjedd meg noen ganger. I mitt tilfelle ringer jeg til forsikringsselskapet og opplyser at jeg har et norsk førerkort fra 1978, og da blir premien drastisk redusert.
 

gundj

New member
Men då är det ju inte premien som är så dyr utan du som inte förklarat din körkortssituation för bolagen.
Vad får du för premie i Norge för samma kombination hoj - körkort.
Du måste ju jämföra äpplen med äpplen för att det ska vara lönt att klaga.
 

Manne Lorentzon

New member
Vet inte om körkortet spelar så så stor roll, min hoj står på min sambo då jag vid tillfället inte kunde få lån.

Dock så är premien den samma oavsett den står på mig eller henne och jag har haft körkort för MC i snart 28 år och hon har inget MC kort alls. Jag är 44 och min sambo 46 och vi bor i en liten by i Skåne.

Varaderon vi har nu ligger på runt 3000 i helförsäkring vilket känns ok för en tusenkubikare.
 

Motormannen

New member
If höjde nyligen premien på sina MC-försäkringar (oavsett vilken hoj man har) med motiveringen att statistiken över olyckor håller i sig. Det är förj*vligt att jag med BMW på 285 kg/95 hk ska straffas för att vissa plastraketer (och andra för den delen) inte kan hålla sig på vägen/från andra fordon!
 
Last edited:

Motormannen

New member
Nej, om premien ska höjas höjer man för den typ och storlek av mc som är med om flest olyckor. Har man en mc som sällan är med om olyckor så ska man självklart premieras.
 
Nej, om premien ska höjas höjer man för den typ och storlek av mc som är med om flest olyckor. Har man en mc som sällan är med om olyckor så ska man självklart premieras.

En viss ”orättvisa” i premieuttag får man väl räkna med.

Vitsen med försäkring är ju att flera ska dela på kostnaderna för skador. Att en hojtyp får vara med att betala en annan hojtyps skador är väl fullt rimligt, det är ju hela grejen med försäkring…..

Att ”plastraketer” skulle belasta försäkringstagarna mer har man ju alltid fått höra. Eftersom jag åker en Italiensk dylik med kraftigt tilltagen premie så tycker jag snarare att diverse lågtariff custom hojar åker snålskjuts på oss ”plastraket innehavare”. Jag vet att man inte får säga så, det är ju politiskt inkorrekt!

Tror att ägare av sporthojar överdebiteras. Det är en massa andra hojtyper som klotar på allmän väg, SMC kursdagar osv. Det skiljer ju 10 potenser i premie om man har fel ålder och bor på fel ort. Det är väl ett sätt att ta betalt på helt enkelt.

Om jag nu köper något annat att åka på för att minska premien med typ 70-80%, har jag då minskat risken att belasta ett försäkringsbolag med 70%? Knappast!

Det var mitt lilla inlägg i debatten. Har ingen betydelse vad jag tycker, får betala lika mycket ändå…..:D

/Peter
 

KonradB

New member
Har svenskt körkort och max bonus. Gör uppmärksama på at jag talar om fordonsforsäkring i helhet och inte bara motorcykel. Visst finst det undantag, men i genonsnitt är forsäkringen dyrare i Sverige. Om man tar med pris for fordon och pris for at laga, måste det få en at undras.
 
Har svenskt körkort och max bonus. Gör uppmärksama på at jag talar om fordonsforsäkring i helhet och inte bara motorcykel. Visst finst det undantag, men i genonsnitt är forsäkringen dyrare i Sverige. Om man tar med pris for fordon och pris for at laga, måste det få en at undras.


Svaret är väl att de helt enkelt debiterar mer i SE än i NO och troligen får bättre resultat. Man får nästan fråga en initierad försäkringsanställd för man kan knappast se på företagets resultat vad de tjänar pengar på. Det finns ju annat än motorfordonsförsäkringar.

Tvivlar dock på att man får ett riktigt svar om man frågar en tjänsteman. Mao marknaden har prisat upp premierna i SE.
Hoppas att ökad internationell konkurens justerar priserna nedåt.

/Peter
 

Herr Fuggle

New member
Glöm inte att vi betalar 32% extra på trafikförsäkringen!
För att vi ska bli säkrare i trafiken enligt regeringen.:confused:
Jag har blivit flerdubbelt säkrare eftersom jag har flera trafikförsäkringar! :mad:
 
Glöm inte att vi betalar 32% extra på trafikförsäkringen!
För att vi ska bli säkrare i trafiken enligt regeringen.:confused:
Jag har blivit flerdubbelt säkrare eftersom jag har flera trafikförsäkringar! :mad:

Ja det är väl en Svensk företeelse.

Sedan ska man tänka på att när man jämför så måste förhållandena vara lika. Dvs Storstad eller landsbyggd, samma person, lika fordon och omfattning....

/Peter
 

Petra

Super Moderator
Först måste förutsättningarna vara exakt lika; hoj och dess ålder, ålder på förare, lika bedömningssätt vid premieberäkning (ex. vis ser svenska bolag hur länge har ägaren haft mc-körkort och finns något annat system i Norge), lika kön, lika boendeort, lika garagemöjligheter och så vidare….
Dessutom måste lagtext (ex. vis vilka kriterier skall finnas vid premie- och skadereserver?), ersättningsregler (är ersättningsreglerna i svenska trafikskadelagen lika som i Norge?), försäkringsvillkor med mera vara exakt lika för att kunna göra en rättvis premiejämförelse.

Med andra en i stort sett omöjlig uppgift att få en rättvis jämförelse. Vi har försökt…..

Mvh Bjucken (via Petra)
 
Top