Försäkring vid avställning

flex

New member
Fick brev från TryggHansa, from 090724 är min mc helårsförs, även vid avställning, förs man får vid avst är trafikförs, vad vill jag med trafikförs när jag inte för köra mcn, enligt brevet täcker den person o fordonsskador jag orsakar med mitt fordon, som jag ändå inte tänkt använda i trafik , får inte anv i trafik. Vad tror dom , att min mc orsakar skador inlåst i garage. Om jag tänkt riva hela mcn för te x omlack el modi som tar hela vintern kanske pga mycke pengar o mycke jobb så ska jag väl f-n inte behöva betala förs. Blir förbannad.
 

flex

New member
OK, så du har tecknat en helårsförsäkring och nu är du förbannad för att den gäller hela året. Förklara.

Den blev det automatiskt i juli mån(tecknade den i juli i ifjor) pga av deras nya bestämelser.En annan sak som e kass är att du endast kan säga upp din förs på förfallodagen, så vill du byta förs bolag får du vänta eller sälja den till frugan.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Kolla noga premien. När de omvandlade min har jag för mig att de dessutom sänkte min premie, eftersom de ändrade villkoren. För mig blev det billigare med nya helårsförsäkringen än vad det hade varit med den gamla, med möjlighet till avställning.

För mig var det sak samma då jag räknade på ca. 4 månaders avställning per år...
 

OH-

Member
Den blev det automatiskt i juli mån(tecknade den i juli i ifjor) pga av deras nya bestämelser.En annan sak som e kass är att du endast kan säga upp din förs på förfallodagen, så vill du byta förs bolag får du vänta eller sälja den till frugan.

Visst är det stökigt. Och mitt svar var ju ganska elakt.

Men nu är det ju såhär med försäkringsbolag, bredbandsleverantörer, telebolag med flera - dom gör allt för att snärja kunden och "smyga" in förändringar i avtal. Givetvis får ett försäkringsbolag inte ändra nåt "automatiskt", däremot får dom, precis som du, föreslå ändringar vid huvudförfallodagen. Rent legalt hade du chansen att förkasta deras nya villkor och istället välja ett annat bolag eller höra med dom om dom hade en annan produkt som passade dig bättre. Nu betalade du enligt deras utskickade förslag på försäkring och därmed anses det att du accepterat.
 

Chopperbyggarn

New member
Hade tidigare Holmia som sedan gick upp i Trygg Hansa och jag ska erkänna att det luktade "snärja Kunden" när dom nya avtalen dök upp som inte är avställningsbara!! Faktum var att jag en stund började att fundera på att byta bolag bara för principen skull...men det är väl inte en svår gissning att andra bolag följer efter så småningom, i övrigt är jag nöjd med Trygg Hansa. När Holmia för många år sedan införde (avställningsbar) året runt försäkring med låg premie på vintern och högre på sommaren så hakade jag på denna och har vad jag kan minnas aldrig ställt av någon motorcykel sedan dess.

Anders.J
 
Top