Försäkring året runt

flex

New member
Någon som vet hur vi skall få försäkringsbolagen att fatta att man som mc ägare kanske inte vill ha sin hoj försäkrad året runt, man kan bara säga upp den på årsdagen vilket i mitt fall är på våren, eller så måste man göra ett ägarbyte, ganska knäppt tycker jag.Räcker inte med avställning längre.
 

SGM

Moderator
Någon som vet hur vi skall få försäkringsbolagen att fatta att man som mc ägare kanske inte vill ha sin hoj försäkrad året runt, man kan bara säga upp den på årsdagen vilket i mitt fall är på våren, eller så måste man göra ett ägarbyte, ganska knäppt tycker jag.Räcker inte med avställning längre.

...de lär ju få in slantarna på premien, du har nog inte tänkt hela vägen bara. :)

Det kom till av den anledningen att det ställdes på och av i takt med regnrapporterna på vädret...det finns varianter, med lägre premie under vintern, eller avställningsbar med högre premie - men det är ju att trolla med siffrorna, pengarna skall in..
 

flex

New member
Klart jag tänkt, min fru köper hojen var höst,då slipper vi ha den förs under vintern,allra enklast hade varit att dom haft halvårsförs, för från mig får dom ingen vinter förs.
 
H

honda cbf 500

Guest
Även om man inte kör hojen under vintern finns det ju risk att den blir stulen eller i vissa garage att grannen välter den av misstag eller att stödet sjunker in i asfalten. Då är det ju bra ha en försäkring om man har en nyare hoj.

// Amir
 

SGM

Moderator
Även om man inte kör hojen under vintern finns det ju risk att den blir stulen eller i vissa garage att grannen välter den av misstag eller att stödet sjunker in i asfalten. Då är det ju bra ha en försäkring om man har en nyare hoj.

// Amir

Det är inga problem att teckna en garageförsäkring hos bolagen. :)

Men börjar alla byta ägare på vintrarna, så kommer premien höjas, pengarna skall i alla fall in...

Och vad kan en kromglidare (antar att tråden handlar om flex Dragstar) kosta att försäkra, jordnötter? :confused:

/J
 

flex

New member
Finns inga bolag idag med garage förs , inte när jag ringde o fråga.Sen kan du ju fråga en 18årig kille i Sthlm med ny R1a vad han tycker om 73000 om året.Tycker att man ska kunna teckna halv års förs. Har inte med min premie att göra utan principen,
 

SGM

Moderator
Finns inga bolag idag med garage förs , inte när jag ringde o fråga.Sen kan du ju fråga en 18årig kille i Sthlm med ny R1a vad han tycker om 73000 om året.Tycker att man ska kunna teckna halv års förs. Har inte med min premie att göra utan principen,

Försäkrar man en retta för 73 så har man råd. ;) Jag hade Millen förra vintern garageförsäkrad via....var det trygghansa, jo det var det nog, inga problem alls. :) Där var det ett strategiskt ägarbyte för att teckna via SMC / Folksam när man gick sporthojskurs i april...

/J
 
H

honda cbf 500

Guest
Jo, jag känner också möjligheten till garageförsäkringen. Det jag menar att man kankse bör ha någon form av försäkring även om man inte använder hojen.

Själv kör även på vintern om väglaget tillåter. Jag tror att både jag och hojen mår bättre av detta.:D:rolleyes::p

// Amir

Försäkrar man en retta för 73 så har man råd. ;) Jag hade Millen förra vintern garageförsäkrad via....var det trygghansa, jo det var det nog, inga problem alls. :) Där var det ett strategiskt ägarbyte för att teckna via SMC / Folksam när man gick sporthojskurs i april...

/J
 

flex

New member
Har min hoj förs hos Trygg hansa, garage förs finns ej längre.


Är hojen oförsäkrad om jag ställer av den?
Svar: Försäkringen är en så kallad årsförsäkring och gäller med samma omfattning året runt. Trafikförsäkring ingår oavsett om du ställer av fordonet hos Vägverket eller ej.


Hämtat från trygg hansas hemsida
 
Last edited:

tersan

New member
Bara för att illustrera SGMs (saknar du inte viffern...?) poäng: jag försäkrade min hoj hos LF, och ställde av den under vintern. Till nästa år så bytte jag bolag, och fick då en helårsförsäkring till en lägre kostnad än det tidigare kostade för ett halvår... i det läget så ruckade jag på mina principer och tog det mest ekonomiska alternativet. En extra bonus är det ju att jag kan ta en tur på vintern om jag vill (inte helt fel nu när jag bor längst ner i södern).
 

Kenneth

New member
När jag har ringt runt och kollat försäkringar har man kunnat välja på allt från helår till att man kunnat ställa av hur man vill!
Prismässigt har det dock varit mest lönsamt att ha den påställd hela året!
Angående garageförsäkring så när vi köpte tjejens hoj mitt i vintern så var det inga problem i Bilsport och Mc att teckna en garageförsäkring fram till det var dags att ställa på den!
Så det e bara att sätta sig en timme framför telefonen så hittar man till slut något som passar ens behov!
 

flex

New member
När jag har ringt runt och kollat försäkringar har man kunnat välja på allt från helår till att man kunnat ställa av hur man vill!
Prismässigt har det dock varit mest lönsamt att ha den påställd hela året!
Angående garageförsäkring så när vi köpte tjejens hoj mitt i vintern så var det inga problem i Bilsport och Mc att teckna en garageförsäkring fram till det var dags att ställa på den!
Så det e bara att sätta sig en timme framför telefonen så hittar man till slut något som passar ens behov!

Du har helt rätt , det finns förs bolag med avställnings förs(if ,folksam länsförs).Men när jag förs min hoj försäkrade damen på trygg hansa att inga andra förs bolag har garage eller avst förs.Har alltid haft TH pga chopperförs. Men TH o bilsport o mc har endast årsförs, som bara kan sägas upp vid ägarbyte eller på förfallodagen.Så jag ber ödmjukt om ursäkt:)
 

Hellman

New member
Någon som vet hur vi skall få försäkringsbolagen att fatta att man som mc ägare kanske inte vill ha sin hoj försäkrad året runt, man kan bara säga upp den på årsdagen vilket i mitt fall är på våren, eller så måste man göra ett ägarbyte, ganska knäppt tycker jag.Räcker inte med avställning längre.

Inte för att vara sådan där, men vad kostar din Dragstar helår?
 

flex

New member
DEN kostar 3000kr/år men har man 3 till andra motorc blir det ju lite pengar , det är inte som jag är snål men det är principen, och att hon på TH ljög gör mig ännu mer förb...
 

Hellman

New member
DEN kostar 3000kr/år men har man 3 till andra motorc blir det ju lite pengar , det är inte som jag är snål men det är principen, och att hon på TH ljög gör mig ännu mer förb...

Ok, då är jag med. 3k är dessutom ganska mycket pengar för en Dragstar.
Har du kollat alla bolag, även de små?
 

flex

New member
Ja,och jag byter nog nu till hösten till Länsför,billigare förs o halva självrisken o att dom har avst förs om det skulle behövas.
 

SuperRetard

New member
Åretom-fsk har blivit praxis pga den enorma mängd på-/avställningar som blev norm. Det går att teckna avställningsbara fsk hos bla TH och if men med ett begränsat antal av/på innan premien höjs ganska chockartat.

Helt ok i min bok.

Den gamla tidens avställningsfsk är på väg ut pga administrationskosten, det är helt enkelt för dyrt att handlägga alla småärenden varpå de flesta bolag försöker fasa ut det så långt det är möjligt.

Idag är det däremot ok att ha delkasko UTAN TRAFIK om fordonet är avställt. Då täcks ju alla stöld/brand/glas mm. händelser även om det inte står inlåst i garaget.

Helt förståelig förändring i min bok.
 

flex

New member
Hur svårt kan det vara att ett avtal som säger 6mån helförs+ 6mån avstförs t.ex 1apr-siste sep.Nä det är ren o skär profit att dom bara har helårsförs för dom vet att folk inte orkar bry sig att byta ägare m.m.Men inte jag ,jag säljer till min fru varje höst.Kostar endast 50kr hos länsstyrelsen men det är väl sparade pengar.
 

SGM

Moderator
Hur svårt kan det vara att ett avtal som säger 6mån helförs+ 6mån avstförs t.ex 1apr-siste sep.Nä det är ren o skär profit att dom bara har helårsförs för dom vet att folk inte orkar bry sig att byta ägare m.m.Men inte jag ,jag säljer till min fru varje höst.Kostar endast 50kr hos länsstyrelsen men det är väl sparade pengar.

Du vill verkligen inte förstå hur det fungerar va? :)

Många bolag har periodicerade premier, det är billigare över vinter, dyrare på sommaren, av exakt samma anledning som en avställningsbar försäkring är (ofta) betydligt dyrare per månad påställt s.a.s.

Pengarna skall in, det är inte välgörenhet bolagen bedriver.

Jag förstår vad du menar, men det är ett nollsummespel - hur man än vrider på det så skall slantarna in, du väljer själv, svindyra månader när den är påställd, periodicerat med liiite lägre kostnad på vinterhalvåret - eller en jämn kostnad för hela året, och man slipper krångla.

För mig är det absolut billigast (på totalen) att ha en SMC/Folksam sporthojsförsäkring på min 1098:a, och den är inte avställningsbar, men visst suger det att slanta försäkring på ett fordon jag inte brukar halva året...men det blir i alla fall billigare i mitt fall än att ha en avställnignsbar försäkring.


Det handlar om att gräva fram den billigaste varianten för dig och din båge, det kommer kosta tid och jobb - och du kan nog fetglömma att den billigaste försäkringen är den som är avställningsbar... ;)


Kollat med Bilsport & MC på din kromsläde? De brukar föredra lågriskhojar på det bolaget...

/J
 
Top