Förr och nu.

Hasse

New member
Jag har ju varit med ett tag och om jag vore ung på nytt och skulle träda in i MC-åkandet idag så skulle det bli lite annorlunda..

Förr hade de flesta ungdomar inte så gott om pengar. Man köpte nån "rishög"
och mekade mer än man körde fort och farligt.

Idag skulle mitt nya koncept som ung vara att skaffa
1 st bil med dragkrok
1 st dragkärra
1 st MC 250 eller nåt liknande

Jag skulle föregå med gott exempel på vägen med bilen med dragkärra använda blinkers
hålla avstånd och hastigheten ,bara glida fram till någon motorbana stor eller liten.

DÄR skulle jag åka och lära mig alla sätten att bli duktig att hantera MC;n
Då skulle jag också lära mig att meka och kanske tävla lite:eek:
På väg skulle jag nog bara åka bil,tror jag.

Hur resonerar du?
 

jan-olovj

Active member
Det låter vettigt, men så ser oftast inte verkligheten ut. Jag läser ibland om råden till de som står i begrepp att köpa sin första cyckel " Köp inte för liten du vill bara byta med en gång". Men jag anser att det är klokt att köpa en mindre bara för att lära sig hantera cyckeln, och få lite körvana, sedan har man ju det roliga att få byta upp sig, och du vet oftare vad du vill ha. Med en stor hoj och vara nybörjare kan mycket väl skapa rädsla och det befrämjar inte trafiksäkerheten.
Jan-Olov
 

ZiP

New member
Kan du inte köra på grus, så är du till 90% en sopa på asfalt.

-Borde vara obligatoriskt för nya/gamla knuttar/knuttarinnor.

Vägarna kryllar av folk som får panik om de ser ett gruskorn på vägen.
 

Marie

Banned
Jag har ju varit med ett tag och om jag vore ung på nytt och skulle träda in i MC-åkandet idag så skulle det bli lite annorlunda
......
Hur resonerar du?

Tja, jag för min del skulle nog göra som jag själv ville göra när jag började köra för snart tre år sedan. Hålla mig så långt borta jag kan från urtråkigt, hjärndött banåkande och skaffat en 20 år gammal 4-cyl. hoj i 1000-kubiksklassen. (men där blev jag övertalad att börja med en 600-kubikare, och sånt klent skit är omöjligt att bli av med)

Detta är också det råd jag ger min näst äldste son och hans tjej nu när de skall ta steget in i mc-världen.

Banåkningen har jag diskuterat förr, och hojvalet är självklart i mina ögon. en 20-årig hoj kan classicaförsäkras, och en 1000-kubiks fyra är tillräckligt stark för att man inte skall växa ur den på två månader. Den storleken på motorer har tillräckligt bottenvrid för att man skall kunna köra den avslappnat utan en massa växlande i tid och otid, ja de kan nästan köras som om de hade automatlåda. Mindre motorer behöver ständigt piskas med växlande, och då ligger det mycket närmre till hands att man börjar köra stressigt och aktivt och börja närma sig gränserna i kurvtagning.
 
Last edited:

Hasse

New member
Bra tänkt

Du gör mig glad Mari! Jag trodde du skulle rekommendera en R1 direkt!
Ungefär att jämföra med att dyka från 10:an i simhallen av en som aldrig hoppat förr, det är ju vad som sker om "gänget" förordar ett sådant köp.

Därför FÖRORDAS banträning. Det är kombination av MYCKET motorstark hoj, mycket ung förare, nytt körkort, grupptryck och farorna i trafiken som gör att frekvensen av förolyckade förare är så hög i den kategorin.


Tja, jag för min del skulle nog göra som jag själv ville göra när jag började köra för snart tre år sedan. Hålla mig så långt borta jag kan från urtråkigt, hjärndött banåkande och skaffat en 20 år gammal 4-cyl. hoj i 1000-kubiksklassen. (men där blev jag övertalad att börja med en 600-kubikare, och sånt klent skit är omöjligt att bli av med)

Detta är också det råd jag ger min näst äldste son och hans tjej nu när de skall ta steget in i mc-världen.

Banåkningen har jag diskuterat förr, och hojvalet är självklart i mina ögon. en 20-årig hoj kan classicaförsäkras, och en 1000-kubiks fyra är tillräckligt stark för att man inte skall växa ur den på två månader. Den storleken på motorer har tillräckligt bottenvrid för att man skall kunna köra den avslappnat utan en massa växlande i tid och otid, ja de kan nästan köras som om de hade automatlåda. Mindre motorer behöver ständigt piskas med växlande, och då ligger det mycket närmre till hands att man börjar köra stressigt och aktivt och börja närma sig gränserna i kurvtagning.
 

Swedie

Administrator
Personal
Det här med bättre förr oxå är att man minns oftast bara det som är bra...

Jag började på en 2-takts RD250... sen gick det ju framåt på årtalen av MC.

Jag har kämpat rätt hårt för att ha det jag har idag... (är 25).

Har man råd så tycker jag att man ska få köra vad som helst.
Sedan finns det ju dock de som är mindre lämpade för en viss sorts hojar.
 

Hasse

New member
Bättre och bättre

Det här med bättre förr oxå är att man minns oftast bara det som är bra...

Jag började på en 2-takts RD250... sen gick det ju framåt på årtalen av MC.

Jag har kämpat rätt hårt för att ha det jag har idag... (är 25).

Har man råd så tycker jag att man ska få köra vad som helst.
Sedan finns det ju dock de som är mindre lämpade för en viss sorts hojar.

Jag håller med men hade du inte haft det där sista tillägget
så hade vi inte varit riktigt överens.

25 år är en fin ålder och med hjärna och hjärta på rätta ställena så
är det ju bara att förväntansfullt med tindrande ögon njuta av livet.
:rolleyes:
 

Maxi

New member
Jag tillhör skaran som tycker man ska lära sig köra hoj innan man skenar iväg i hästkrafter. Och en liten hoj kan vara lika rolig som en stor tung. En kompis kille piskar skiten (ursäkta franskan) ur sina kurskompisar när han kör på bana med sin lilla 250. Ser roligt ut när han först blir frånkörd på rakan och sedan två kurvor längre fram ligger den i häcken och vill om för att bromsklossen på 1100:an inte kan svänga i kurvorna.
 

Katarina

Helt okej
Kan du inte köra på grus, så är du till 90% en sopa på asfalt.

Så sant, så sant! :D
Att köra på grus är faktiskt kul! Inte alls så hemskt som många tror. Slappna bara av på hojen och låt den jobba, spänner man sig så motarbetar man den. :)
 

witecat

New member
Åsikterna varjerar om cc och kg.
Jag kör en 650cc/174kg som första hoj, och tycker den är underbar. När jag stod i valet och kvallet, efter det tekniska testade jag även följande: Lade försiktigt ner hojen, och provade lyfta upp den själv. Provade baxa fram o tillbaka, manövrera på litet utrymme och skjuta på i uppförsbacke.
Körde på en grussträcka - bättre balanstest finns inte. Folk tyckte jag var lite väl ordentlig, men nu har jag en hoj som jag kan baxa runt som jag vill, som är kul att köra, orkar långa sträckor, klarar grus och asfalt galant (med rätt däck) Kan inte tänka mig något lättare - skulle inte vara lika kul att dra iväg till Gottland till exempel, för att inte tala om utomlands.
 

sporTlovER

New member
Jag har ju varit med ett tag och om jag vore ung på nytt och skulle träda in i MC-åkandet idag så skulle det bli lite annorlunda..

Förr hade de flesta ungdomar inte så gott om pengar. Man köpte nån "rishög"
och mekade mer än man körde fort och farligt.

Idag skulle mitt nya koncept som ung vara att skaffa
1 st bil med dragkrok
1 st dragkärra
1 st MC 250 eller nåt liknande

Jag skulle föregå med gott exempel på vägen med bilen med dragkärra använda blinkers
hålla avstånd och hastigheten ,bara glida fram till någon motorbana stor eller liten.

DÄR skulle jag åka och lära mig alla sätten att bli duktig att hantera MC;n
Då skulle jag också lära mig att meka och kanske tävla lite:eek:
På väg skulle jag nog bara åka bil,tror jag.

Hur resonerar du?

Helt klart det bästa alternativet i mina ögon med!:) Ännu bättre om det är 2 hojar på kärran så man har sällskap, dubbelt så kul! MEN det finns en stor aspekt i det hela som heter tid..med fru och barn, hus, hundar, förvärvsarbete, så kan det vara jäkligt skönt att bara sticka ut den där timmen el 2 när man har tid för det och vädret är fint.

Jag kör så mycket bana, jag har tid med i dagsläget, den dag det börjar "öppna" upp och man får mer tid för sig själv kommer jag satsa mer på det. Om jag brinner för det då som jag gör idag.
 
Top