Förgasare som inte bygger så mycket på höjden?

Tommi

New member
Bygga ett insugsrör som vinklar ut förgasaren aningen?
Sitter det Mikuni CV eller Keihin FCR på den där LC4an?

/ Tommi
 

Dr_Cotton

New member
Ja, just nu så lutar det åt att köra ett ganska långt 90 graders DN50 rostfritt tunnväggigt rör ut på sidan och montera originalförgasaren där men det blir inte helt som jag vill ha det. Röret har väl ca 42 mm innerdiameter och förgasaren blir monterad "sidlängs", är rädd att det långa grova röret skapar startsvårigheter och kanske dåligt vrid på låga varv och vridningen av förgasaren kanske också skapar problem. Men det är ett första steg iaf. Originalförgasaren är en Mikuni BST 40, det är väl en CV? Fann några stiliga gamla "updraft"-förgasare på Ebay som kanske skulle passa in i ramen men de var från amerikanska bilar och traktorer från 30- till 50-talet och kanske inte lirar så bra med LC4:an...
 

Dr_Cotton

New member
Hmm. Har funnit S&S Super X Shorty-förgasare som verkar lovande... Lite högt pris för att bara kunna experimentera dock...
 

Ginnies

New member
.......är rädd att det långa grova röret skapar startsvårigheter och kanske dåligt vrid på låga varv.......

Som jag förstår ger ett långt insugningsrör bättre vrid från botten pga högre gashastighet. Nackdelen blir dålig ork på toppen av registret och lägre toppfart pga lägre flöde.
 

Dr_Cotton

New member
Jag har också hört något om det men 42 mm i innerdiameter ser så brutalt stort ut på en 625-stånka med 40 mm förgasare... Ifall jag har fel så är det bara bra för mig, vill hellre ha bättre ork på låga varv. Det enda "problemet" med lösningen med långt insugningsrör och förgasaren på sidan är att jag inte gillar utseendet det ger.
 

påK-en

New member
Jag har också hört något om det men 42 mm i innerdiameter ser så brutalt stort ut på en 625-stånka med 40 mm förgasare... Ifall jag har fel så är det bara bra för mig, vill hellre ha bättre ork på låga varv. Det enda "problemet" med lösningen med långt insugningsrör och förgasaren på sidan är att jag inte gillar utseendet det ger.

Om du går på rostfria 90° böjar så har du ju att välja på lite mer. T.ex yttermått ø44,5x2, ø42,4x3,2, ø42,4x2, ø38x2 och om du går på "svarta" så finns det ju ytterligare variationer.
 

Dr_Cotton

New member
Fick låna en 1" Amal 900/300 från en vänlig själ i mitt garage och den verkar få plats! Tror jag kör på något sånt, de är ju snyggare än originalet också. Tack för hjälpen.
 

Tommi

New member
Fint att det löser sig.
Min tanke var annars att prova med Keihin FCR ifall den skulle vara smidigare än Mikuni BST då den inte har någon vakuumklocka men den är en rejäl klump den med.
620/625/640/660 har även sålts med ett par olika Dellorto förgasare genom åren.

/ Tommi
 

Dr_Cotton

New member
Ja, jag har Keihin FCR på min 625 supercomp och har kikat lite på den men den är, som du skriver, ganska stor den också. Dessutom så vill jag nog hellre dra ner på effekten och få en lite lugnare gång än tvärtom. Det sitter en sensor på min Mikuni BST (motor och förgasare kommer från en 640 adventure tror jag) som jag tror är en vakuumsensor, vet du Tommi ifall denna måste vara inkopplad? Kan inte se att det är något sådant på Keihin FCR på min 625 supercomp.
 

Tommi

New member
Sensorn på förgasaren är en trottelpositionssensor, TPS.
Behöver nödvändigtvis inte vara inkopplad, men är bra om den är det då den styr tändkurvan.
Vet flera som kör utan den utan att märka någon skillnad.
Vill minnas CDI enheter äldre än 2003 inte har ingång för TPS.

Berätta gärna mer om projektet, verkar spännande.

/Tommi
 
Last edited:

Dr_Cotton

New member
Motorn är en icke-high flow från 2001 eller 2002 tror jag. Sensorn som jag menar sitter inte direkt på föggen och kan inte vara en TPS utan sitter på två slangar från förgasaren, en från flottörhuset och en från toppen, ovanför vakuummembranet. Verkar vara något slags trycksensor, hoppas att den inte är viktig men går säkert att pula in på en annan förgasare också... Angående mitt projekt så är det lite hemligt eftersom det står en ölkväll på spel från min bror som har ett annat projekt på gång, så jag avvaktar lite med att presentera det...
 

Tommi

New member
Aha, den varianten är en strypning.
EPC, Electronic Power Control, påverkar vakuumet för att sänka effekten på 2an och 3an.
Det är inte en sensor utan en magnetventil, plockas med fördel bort.

/ Tommi
 
Last edited:

Dr_Cotton

New member
Ah, goda nyheter, även om jag antagligen inte kommer att använda originalförgasaren. Är det bara att blinda slanganslutningarna eller skall de lämnas öppna ifall EPC:n tas bort?
 

Dr_Cotton

New member
Hrrmm. Har köpt mig en Zenith Bendix 40 mm från en ironhead tror jag. Sitter fint i ramen och hoppas på att LC4:an tuggar och tar emot även från en 40 år gammal jänkesked. Någon som vet vart jag får tag i service kit och eventuellt justerbart main jet? Ebay känner jag redan till.
 

Dr_Cotton

New member
Hmm. Har frågat lite om denna förgasare på ett Ironhead-forum och fick där besked att det var en ypperligt pålitlig konstruktion. Fann iallafall delar till ett väldigt bra pris i Malmö, på Bike line, så jag får helt enkelt testa och se hur det funkar på stånkan.
 
Top