Förbjuda GPS ????????????????????

R 1200 GS

New member
Hej

Det ligger ett regeringsförslag att förbjuda SMS, mobilprat utan handsfie Detta anser jag vara självklart, man brister självklart i uppmärksamhet.

Men att förbjuda GPS pga. att man har ytterliggare en digitalskärm att titta på är vansinne. Är GPS:en bra placerad har man äver bättre koll på hastighetsmätaren än orginalmätaren.

Rutten lägger man in innan avfärd och följer sedan röstvägledningen, det är mycket säkrare än att sitta och titta på kartan i tankväskan, eller om man kör bil och har kartan på ratten.

Jag hoppas att SMC centralt kan agera i frågan.

MVH

Kjell Kastensson
 

Jumbo

New member
Jag håller med föregående inlläggs författare. Jag hajade också till. Efter en stunds funderande lugnade jag dock ner mig igen. Vid närmare eftertanke så är det ju faktiskt rätt många konstiga förslag som läggs fram. Kan inte tänka mig att GPS skulle förbjudas. Fast det är klart... Det var rätt många som tyckte vi skulle köra på vänster sida. Göra sig av med kärnkraften var det också många som ville. På omvägar har jag hört att det till och med finns folk som inte vill att vi skall vara med i EMU. Så man vet aldrig ;)

mvh
/Inki
 

Hasse-VTX

New member
Om jag har fattat det rätt så vill de förbjuda att man sitter å knappar på den när man kör eller sitter o tittar i mobilen på vägbeskrivning, Inta att ha en GPS monterad så man har den i synfältet rakt fram.
 

Motormannen

New member
Om jag har fattat det rätt så vill de förbjuda att man sitter å knappar på den när man kör eller sitter o tittar i mobilen på vägbeskrivning, Inta att ha en GPS monterad så man har den i synfältet rakt fram.

Misstänker också att det är så. Verkar helt orealistiskt att helt förbjuda GPS i trafiken, att tvinga alla bilägare som redan har fabriksmonterade enheter och alla mportörer och återförsäljare att inte importera och sälja bilar (och motorcyklar för den delen) detsamma.

Förslaget bygger nog på att föraren inte ska tillåtas knappa på enheten under tiden fordonet är i rullning, och det är ju iofs positivt!
 

Sageland

New member
Så vad skiljer från att knappa in en gata i gps'en från att:

* Ratta in en radiokanal eller välja cd/mp3.
* Småbarnsföräldrar som tar hand om sin unge samtidigt som de kör.
* Knappar in tel eller leta kontakt INNAN man använder sin handsfree för samtalet.
* Tar upp sin macka/kaffe, valfritt kostintag under färd.
etc..

Ska vi ha en lag som specifikt förbjuder varje sådan handling? Eller vid händelse av olycka och det kommer fram att personen i fråga engagerade sig i något annat än bilkörning, att rubriceringen blir grovt vållande istället för vållande.
 

990 Adventure

New member
barn i bilen

Hur gör vi med barn i bilen,tänk om ett litet barn börjar skrika,det kan verkligen stöka till det....obs ironi .
 

Motormannen

New member
Så vad skiljer från att knappa in en gata i gps'en från att:

* Ratta in en radiokanal eller välja cd/mp3.
* Småbarnsföräldrar som tar hand om sin unge samtidigt som de kör.
* Knappar in tel eller leta kontakt INNAN man använder sin handsfree för samtalet.
* Tar upp sin macka/kaffe, valfritt kostintag under färd.
etc..

Ska vi ha en lag som specifikt förbjuder varje sådan handling? Eller vid händelse av olycka och det kommer fram att personen i fråga engagerade sig i något annat än bilkörning, att rubriceringen blir grovt vållande istället för vållande.

Jag är med på ditt tänk, Sageland. Men...

Det finns redan en sådan lag. Råkar du ut för en trafikolycka i samband med att du tar din macka/kaffe eller letar efter lillens napp som råkade hamna på golvet så är chansen stor att du misstänks för vårdslöshet i trafik. Det finns rättsfall på detta och folk har blivit dömda för det. Nu har ju vi motorcyklister sådan tur att vi slipper oroas oss för den där mackan/kaffet eller nappen som är försvunnen när vi är på två hjul!

En fönstermonterad GPS är inte säker med tanke på att du måste resa dig en bit ur förarstolen och inta en mycket trafikosäker körställning för att nå den, vilket jag märker själv och därför har en fjärrkontroll till min. En bilstereo når du oftast medans du helt sitter ned.

Vad kan vi lära oss av de länder i Europa som har telefonförbud utan handsfree? Har de också förbud mot användande av GPS under färd?
 
Last edited:

RobbeS

New member
Handsfree är suveränt till mobil telefoner och finns att köpa för en billig penning. Nu då jag vant mig vid den så använder jag den mest hela tiden och även då jag inte kör bil. Sen har jag upptäckt att man inte alltid behöver svara då det ringer vilket faktiskt är ganska skönt. GPS är ju lite bökigare men att stanna då man ska knappa in en adress är ju inte helt fel....
 
Top