Förarprov

kubiken

New member
Snacka om snåriga bestämmerlser.

Det är skillnad på att framföra och att använda vid förarprov!

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Där blev jag och han jag övningskör med lurade, eller läste inte hela sidan. Hur motiverar man detta?

Håller med.
Nog för att man är skyldig att ta reda på gällande fakta,men tycker att 650cc
ska vara tillräckligt.

Nu får man väl satsa på A med begränsning och vänta i 2 år efter det.

SuperRetard

New member
Mmm.. Ska de hålla på sådär ska det finnas substans i det iaf. Hade gränsen varit t.ex 25 kw vid 3500 rpm, så hade det ju fyllt nån form av funktion.

Men nu får man inte köra upp på en hoj som har en häst för lite, trots att effekten finns över nästan hela registret, samtidigt som är helt ok på en r-hoj som är from som ett lamm under 4000 rpm och inte vaknar till förrän över 7-10.000 rpm.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Gränsen baseras på EG-direktiv. Oavsett vilken gräns som sätts kommer någon alltid att falla mellan stolarna. Men, för att passa in under A begränsad får din MC ha högst 25 kW. Försök hitta en MC att låna vid uppkörning för att få A!
Jag har just fått lagrådsremiss avseende införandet av tredje körkortsdirektivet. Har särskilt frågat jurister på departementet om de som tar A begränsad under 2011 och 2012 kommer att få A med automatik efter 19 januari 2013. Så blir det. Alla som tar nya behörigheten A2 efter 18 januari 2013 måste sannolikt avlägga nytt prov efter två år för att få A.

Cawwa

New member
Nu var ju min fråga varför det är skillnad på att framföra och köra upp på?!

Mest logiskt vore väl att köra upp på det som klassas som tung mc. Men detta räcker ju inte, det måste till några extra kW för att kunna köra upp för obegränsad behörighet.

Kanske har det varit så tidigare också fast jag inte tänkt på det. I vilket fall som helst, vad är motiveringen för att ha det så?

kubiken

New member
Någon som kan tänka sig hyra ut en besiktad och bra hoj på max 25kW
1 vecka? Ska köra upp 17/5 i Tullinge.

Bor i Rönninge

GS1000E

New member
Låna MC vid uppkörning.

Gränsen baseras på EG-direktiv. Oavsett vilken gräns som sätts kommer någon alltid att falla mellan stolarna. Men, för att passa in under A begränsad får din MC ha högst 25 kW. Försök hitta en MC att låna vid uppkörning för att få A!
Jag har just fått lagrådsremiss avseende införandet av tredje körkortsdirektivet. Har särskilt frågat jurister på departementet om de som tar A begränsad under 2011 och 2012 kommer att få A med automatik efter 19 januari 2013. Så blir det. Alla som tar nya behörigheten A2 efter 18 januari 2013 måste sannolikt avlägga nytt prov efter två år för att få A.

Det är rent ut sagt bedrövligt att myndigheten än en gång bokstavligen lyckats sätta käppar i hjulet för den som vill ta MC-kort. Att sedan höra bortförklaringar om att det inte skulle vara Trafikverket utan att det är EU som har gjort direktiven är ytterst patetiskt. Givetvis har ett land möjlighet att göra avsteg från diktaturen, men nu passar det bra att gömma sig bakom makteliten i Bryssel. Jag tycker att SMC kunde satt ner foten mycket tydligare och istället krävt att Trafikverket tillhandahåller de provfordon, som deras bakåtsträvare förespråkar. Trafikverket tillhandahåller provfordon för B och i jämlikhetens namn borde man givetvis även hyra ut MC anpassade för deras cirkusprov i respektive klass. Nu tvinga folk låna en hoj enbart för att tillgodose deras fjantiga krav och då är hela provet ett enda stort spel för galleriet. Man kör upp på en lättmanövrerad 600cc och direkt efter godkänt cirkustest så sätter man sig på en fullmatad GW med släpvagn.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Fler körkortsklasser och speciellt körkort i framtiden? Det är redan verklighet och det blir värre 2013.
Kan SMC bestämma och ändra ett direktiv? Nej.
Har SMC, FEMA och alla andra MC-organisationer i Europa försökt stoppa det kommande direktivet? Ja under flera år men Ministerrådet och EU-parlamentet lyssnade inte på motorcyklisterna utan enades om en dålig kompromiss.
Kan SMC och våra medlemmar försöka få riksdagen att kräva ett nytt direktiv? Ja, det är den enda möjlighet som finns och jag har kontakt med Trafikutskottet.
Läs mer om förslaget till körkort från 2013 här: www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=334

Petra

Super Moderator
Okej, intressant.

Bara en fråga, på uträkningen vad det kostar med kortet är det jag eller ni som har missat kostnaden för riskutbildningar?
.

Ja, banne mig, det hade vi! Tack för att du uppmärksammade det.
Nu är riskutbildning inlagt som en kostnad.
OBS. Det skiljer ganska mycket på priset beroende på var i landet man gör utbildningen. 3.500 kronor bör vara nära ett snittpris för båda stegen.