För litet framdäck - vad händer?

tomasw

New member
Hej - fick mina nya däck igår och fick inte rätt dimension utan ett för litet framdäck.

Originaldimension:
110/80-17 fram
140/80-17 bak

Jag fick 110/70-17 fram och rätt dimension bak.

Så framdäcket har rätt bredd men har lägre profil och därmed mindre omkrets. Jag antar att detta däck även har en mindre spetsig form.

Förutom att hastighetsmätaren kommer att visa för mycket - vad händer med motorcykelns köregenskaper? Bör jag tvinga leverantöeren att byta däcket.

Suzuki GSX600F 1988.

/Tomas
 

SuperRetard

New member
Har man beställt en sak och får en annan är det aldrig fel att reklamera. Jag skulle inte uttrycka det som att "tvinga leverantören att byta däcket" :).

Gällande missvisningen slår det bara ca 1,5 % så det är försumbart mot vad som är normalt för en hastighetsmätare.

Vad som händer med profilen är att den blir lite (inte superskillnad på gata) mindre snabbsvängd iom att du får mer anläggningsyta i upprätt läge.

Jag hade ändå velat ha det rätta däcket, men kan du få en sweet deal eller nåt ser jag inget hinder till att köra på det du fått.
 

adrian_vg

New member
Jag bytte bakfälg nyligen, och fick pga bristande research :rolleyes:, en 0,5" bredare fälg än originalet. Däckdimensionen är dock samma oavsett fälgbredden för min båge. Har kört på bana och till vardags utan att märka nåt speciellt. Bakdäcket tog i lite i den högmonterade ljuddämparen, med det är numera fixat också.

Jag föreställer mig att eftersom fälgen är bredare, dras däcket ut lite i bredd - blir mindre konvext - så det borde kanske göra lite skillnad i uppförande. Men det är emellertid inget som jag har märkt nåt av.

Hjälper detta svar något?

Edit: Ska tilläggas att kycklingränderna bak helt försvunnit, möjligen pga att däcket är just mindre konvext och mer flackt än innan, så att kanterna på däcket kommer upp en bit och "tar i mer" på vägbanan. Alltid nånting... :D
 
Last edited:

UglyJazz

New member
Du lär inte märka skillnad.
Dom allra flesta som kör märker inte skillnaden och när ett däck slits, så förändras måtten av det också.
Intressant blir det om en hoj är nervöst kvickstyrd och du sätter på ett däck som är två cm lägre i totalhöjd.
Där skulle det kunna vara befogat att sätta dit ett högre däck, men det är inget man behöver fundera på till vardags...
 

SuperRetard

New member
Du lär inte märka skillnad.
Dom allra flesta som kör märker inte skillnaden och när ett däck slits, så förändras måtten av det också.
Intressant blir det om en hoj är nervöst kvickstyrd och du sätter på ett däck som är två cm lägre i totalhöjd.
Där skulle det kunna vara befogat att sätta dit ett högre däck, men det är inget man behöver fundera på till vardags...

??

Jag hade nog sagt tvärtom. Ett högre däck (än tänkt) ger sannoikt en spetsigare profil vilket ger ett snabbare beteende. Det påverkar nog mer än den lilla geometriska skillnad som uppstår.
 

adrian_vg

New member
??

Jag hade nog sagt tvärtom. Ett högre däck (än tänkt) ger sannoikt en spetsigare profil vilket ger ett snabbare beteende. Det påverkar nog mer än den lilla geometriska skillnad som uppstår.

Men OP fick ju ett däck med lägre profil, 70 istf 80. Borde inte ett sånt däck vara "plattare" sas, och därför trögare?
 

tomasw

New member
Tack för upplysnignarna! Min strävan var från början att få tillbaka originalgeometrin med just ett något spetsigare däck för att få till den "lättsvängdhet" som var tänkt att vara på denna hoj.

Jag hade förut ett 70-profil då det hängde med hojen när jag köpte den.

Till saken hör att jag inte kört massor med hoj och inte en massa hojar av olika typer så jag har ingen rerferensram om min hoj förut var trögsvängd eller inte. Ärligt talat var det hiskeligt länge sedan jag tog kortet och på den tiden hade ingen hört talas om styrimpulser och annat utan man kutade sig helt enkelt inåt i kurvan. Jag håller alltså på att lära om till det moderna sättet att styra hoj.

Med tanke på det vill jag har en så "neutral" och snäll/tydlig hoj som möjligt så att jag lär mig rätt.

Jag vill också ha något som jag kan gå långt med och det vore aksul att komma ner och kunna "skrapa fotpinnar". Nu har jag ju en gammal hoj men en sprilllans KONI dämpare bak och nya lager överallt skall göra susen är det tänkt :)

/Tomas
 

SuperRetard

New member
Men OP fick ju ett däck med lägre profil, 70 istf 80. Borde inte ett sånt däck vara "plattare" sas, och därför trögare?

Jo, men Ugly_Jazz skrev tvärtom, att ett lägre däck skulle ge ett mer nervöst beteende. Jag utgår ifrån att han menar att det skulle påverka hela chassiegeometrin, men menade då att däckets eget beteende som blir trögare av en plattare profil ger mer utslag än sänkningen av styrkronan.

Överkurs.. Vi hade nog rätt allihop där. :)
 

adrian_vg

New member
Jag vill också ha något som jag kan gå långt med och det vore aksul att komma ner och kunna "skrapa fotpinnar". Nu har jag ju en gammal hoj men en sprilllans KONI dämpare bak och nya lager överallt skall göra susen är det tänkt :)

/Tomas

Sidospår: Att skrapa fotpinnar är inget självändamål, tvärtom skvallrar det om att du inte kan köra mc så bra, eller rättare sagt, du kan inte hantera din mc så bra som du skulle kunna. Det är iaf det jag lärt mig.

Vad som däremot ser coolt ut, är att kunna hänga ut med överkroppen i kurvorna, det skvallrar om att man vet vad man gåller på med. Hänga ut med överkroppen i kurvorna > du kan räta upp bågen mer > inget fotpinneskrap > proffsigt. :D
 

tomasw

New member
Hehe - min okunnighet blir brutalt avslöjad genom mina frågor :)

Det stämmer ju att man slipper lägga ner om man "klättrar omkring", hyrde skoter i vintras och fick slita som ett djur med burkning... samma sak egentligen.

Jag hoppas bli "uppdaterad" 29 maj på Gelleråsen, steg 1.

Skall bli redigt kul!

/Tomas
 

Marie

Banned
Sidospår: Att skrapa fotpinnar är inget självändamål, tvärtom skvallrar det om att du inte kan köra mc så bra, eller rättare sagt, du kan inte hantera din mc så bra som du skulle kunna. Det är iaf det jag lärt mig.

Vad som däremot ser coolt ut, är att kunna hänga ut med överkroppen i kurvorna, det skvallrar om att man vet vad man gåller på med. Hänga ut med överkroppen i kurvorna > du kan räta upp bågen mer > inget fotpinneskrap > proffsigt. :D

Fast å andra sidan....

Kör man så sakta som jag gör, så skulle däcken bara slitas precis i mitten om man hänger......
För att fördela slitaget någotsånär får jag ju "hänga tvärtom" :D :p
 

Ove 60+

Active member
Fast å andra sidan....

Kör man så sakta som jag gör, så skulle däcken bara slitas precis i mitten om man hänger......
För att fördela slitaget någotsånär får jag ju "hänga tvärtom" :D :p

:) Man kan även hänga lite på rakorna för att minska plattslitet på mitten. ;) :D
 

adrian_vg

New member
Fast å andra sidan....

Kör man så sakta som jag gör, så skulle däcken bara slitas precis i mitten om man hänger......
För att fördela slitaget någotsånär får jag ju "hänga tvärtom" :D :p

:D:D:D

Specialfall. Just för dig får man vara lite flexibel, och tillåta även "tvärtomhängning"! ;)
 

Olle Å

New member
Att hitta rätt däck på asfalt är väl en baggis. Försök med det då det gäller grusåkning, där underlager ändras mycket snabbt hela tiden.
 

tomasw

New member
Intressant är att beteendet blir radikalt olika med olika däckstryck. Fick nog däcken med 2.5 fram och 2.8 bak. Kollade senare däckstrycket och justerade till 2.3 fram och 2.6 bak (lite inspirerad från däckskvällen där det pratades en del om att sänka däckstrycket) och körde en hel del med detta tryck. Pratade senare med en däcksleverantör och han sade att rekommenderat var 2.5 fram och 2.8 bak. Med detta blev hojen betydligt kvickare in i svängen (igen).

Drar helt enkelt slutsatsen att rätt tryck egentligen är viktigare än helt rätt dimension.

:) Tomas
 

SuperRetard

New member
Drar helt enkelt slutsatsen att rätt tryck egentligen är viktigare än helt rätt dimension.

:) Tomas


Lite Polsk logik där kanske.

Däckstrycket påverkar givetvis. Jag körde med alldeles för lågt tryck nyss, kände ingenting, kände ingenting, kände ingenting och vips.. Så la jag ner de där extra sista graderna och en obehaglig känsla av kraftig understyrning infann sig. Ett par hekto till, och vips så var det hur balanserat som helst igen.

Att säga att trycket är viktigare än dimensionen blir sant om man vill det. Inget däck är bra med 0,5 bar.
 
Top