För hög hoj eller för kort i rocken

klabbarpan

New member
Hej!
Mitt problem är att jag når inte riktigt ner, antingen är jag för kort i rocken eller så är min hoj för hög.
Jag har tittat på möjligheten att köpa en lägre sadel, på www.corbin.com utlovas en sänkning med 1 till 1,5 tum vilket ju är en bra bit på väg. När jag försökte lägga en beställning till Sverige så fick jag till svar att jag skulle gå genom deras svenska återförsäljare som verkar ha ett ganska häftigt påslag.

Så till mina frågor, är det någon som har erfarenhet av att köpa på det här viset? Finns det några andra alternativ? Jag tänker inte på sänkningssats utan just lägre sadel.

Hojen är en Honda Varadero, ifall någon undrar.
 
Last edited:

Koljo

New member
Hej!
Mitt problem är att jag når inte riktigt ner, antingen är jag för kort i rocken eller så är min hoj för hög.
Jag har tittat på möjligheten att köpa en lägre sadel, på www.corbin.com utlovas en sänkning med 1 till 1,5 tum vilket ju är en bra bit på väg. När jag försökte lägga en beställning till Sverige så fick jag till svar att jag skulle gå genom deras svenska återförsäljare som verkar ha ett ganska häftigt påslag.

Så till mina frågor, är det någon som har erfarenhet av att köpa på det här viset? Finns det några andra alternativ? Jag tänker inte på sänkningssats utan just lägre sadel.

Hojen är en Honda Varadero, ifall någon undrar.

Hej!

Själv åker jag Varadero, som en liten tok!
Med mina 175 cm väl fördelade så innebär det inte samma utgångsläge för alla...

Det finns en firma på Kungsholmen (då pratar vi Stockholm), som fixar sänkning, de håller även på med stötdämparservice på allt.... Kommer inte ihåg just nu vad heter, men något med stötdämparservice är det...

Varadero, ÄR en härlig MC, den som inte påstår det, har aldrig prövat.... Men, man håller vissa detljer för sig själv....Hi hi!

Återkom, om du vill veta mer....

Snart så är det dags.... :D
 
Last edited:

Kraftfull

New member
Även om jag är 179 cm lång så har jag "taxben". När jag beslutade mig för att byta sadel på min St 1300 (för att höja komforten lite - det blev bra mycket bättre :) ) så anlitade jag Top Saddlery.

När du designar sadeln kan du välja om dynan ska bli högre eller lägre, kortare eller längre. Jag valde en lägre dyna, den blev ca 2 - 2,5 cm lägre än orginal.

Leverensen tar dryga två veckor och även om det är ett franskt företag så svarar man gärna på mail på engelska. Jag tycker att de har varit väldigt bra!

Tycker gott att du kan ta en titt på deras sida och kolla om det är något för dig!
 

Esquire

New member
Tänk även på att sadelns bredd också kan spela in i hur lätt det är att nå ner med fossingarna.
 

klabbarpan

New member
Leverans

Nu har jag fått sadeln. Dessvärre ska jag åka bort över helgen så jag hinner inte prova den förrän söndag kväll, kul med nya prylar...
 

Avarage

New member
Ombyggnad av sadeln är det sätt som är bäst ur alla perspektiv, förutom möjligtvis sittkomforten! Eftersom sadeln inte påverkar väghållningen vilket sänkning av gaffel/annan infästning av stötdämpare bak gör.

Sedan har jag sett vid ETT enda tillfälle en person som kör med lösa extrasulor som monteras på mc-stövlarna likt dåtidens skidor/skridskor. Denna personen hade extrasulor som var riktigt tjocka, ca. 10cm eller till och med mer vilket naturligtvis gjorde det lättare att nå ner. Frågan är bara hur väl det funkade med växling och fotbroms!

Lycka till med din nya sadel!

Mvh!
// Niklas
 

klabbarpan

New member
Sedan har jag sett vid ETT enda tillfälle en person som kör med lösa extrasulor som monteras på mc-stövlarna likt dåtidens skidor/skridskor. Denna personen hade extrasulor som var riktigt tjocka, ca. 10cm eller till och med mer vilket naturligtvis gjorde det lättare att nå ner. Frågan är bara hur väl det funkade med växling och fotbroms!

Lycka till med din nya sadel!

Mvh!
// Niklas

Jag har också satt extra sula på mina skor men jag nöjde mig med 10 mm, 10 cm tycker jag låter häftigt mycket.

Nu har jag hunnit få dit sadeln och provsitta, visst gjorde det en del man det fattas fortfarande lite för att jag ska kunna sätta båda klackarna i marken. Det märktes nog mer på sittställningen, jag fick en annan vinkel på knäna vilket känns bra.

Sist men inte minst, det blev riktigt snyggt.
 

Majsan

New member
Jag har också satt extra sula på mina skor men jag nöjde mig med 10 mm, 10 cm tycker jag låter häftigt mycket.

Nu har jag hunnit få dit sadeln och provsitta, visst gjorde det en del man det fattas fortfarande lite för att jag ska kunna sätta båda klackarna i marken. Det märktes nog mer på sittställningen, jag fick en annan vinkel på knäna vilket känns bra.

Sist men inte minst, det blev riktigt snyggt.

:eek: båda klackarna ! Jag har båda tåsulorna.... räcker inte det :rolleyes:
 

En_svensk_Tiger

New member
Bara lite om Corbin-sadlar...

Jag har några vänner som har Corbin-sadel på sina Triumph Tiger.

Det kan vara värt att notera att
- det är en väldigt bra långåkarsadel.
- den är bredare än originalet, så det blir svårare att nå ner.

I staterna kostar den ca 400 USD, men med frakt o tull o moms är man uppe i samma pris som om man köper från den europeiska återförsäljaren, dvs ca 4000 spänn!!!
 

klabbarpan

New member
Sänkningssats

Nu har jag köpt och monterat en sänkningssats från MC-Kompaniet. Den sänkte hojen med 40 mm vilket var precis vad som behövdes för att jag ska nå ner.

Jag har bara tagit en kort provrunda men det kändes riktigt bra, hojen blev lite mer lättmanövrerad vilket jag ser som en bonus. Har inte testat i några högre farter men jag tror inte att det gjort så mycket på stabiliteten.

Monteringen var busenkel, gjorde det med hojen stående på centralstödet utan att demontera något annat själva länkaget eller vad det nu kan heta. Jag la en regel under bakhjulet och lyfte med hjälp av den upp hjulet till rätt höjd för att få ihop bitarna.

Det var verkligen en fröjd att kunna nå ända ner, rekommenderar detta.
 
Top