För gammal för att åka MC, för bekväm för att campa?

Skribenten

New member
Möt en verklig MC-entusiast! Einar är 84 år gammal, fick polio i barndomen och går med hjälp av rullator. Men när sommaren kommer så åker han ut med sin BMW med sidovagn, deltar i träffar i både hemlandet och Sverige. Och han campar, trots att han får krypa på marken för att kunna sätta upp tältet. Se själv videon om Einar och hans MC på svtplay.se
http://www.svt.se/videoplayer-embed/nojs/1374355-015A

Lottafia

Member
Ja, den dumheten får stå för honom, men man må ju förlåta honom; han är ju norrbagge, så han kan inte hjälpa det, stackar'n.

För min egen del har jag ansett mig på tok för gammal för att hålla på att mickla med "tyghus" sedan jag fyllde 50 för tio år sedan.
Det finns ju hotell, och ett limitfritt kreditkort tar ju betydligt mindre plats i packningen än ett tält.

Fasiken så behagligt att få sätta sig till dukat bord både på kvällen och morgonen, och dessutom kunna få hjälp med att torka våta hojkläder. Platsen man sparar på att skippa tält, sovsäck och trangiakök kan man ju med fördel använda till att packa ner snygga kläder så man mår ännu bättre i hotellrestaurangen på kvällen.

Ove 60+

Active member
Ja, den dumheten får stå för honom, men man må ju förlåta honom; han är ju norrbagge, så han kan inte hjälpa det, stackar'n.

För min egen del har jag ansett mig på tok för gammal för att hålla på att mickla med "tyghus" sedan jag fyllde 50 för tio år sedan.
Det finns ju hotell, och ett limitfritt kreditkort tar ju betydligt mindre plats i packningen än ett tält.

Fasiken så behagligt att få sätta sig till dukat bord både på kvällen och morgonen, och dessutom kunna få hjälp med att torka våta hojkläder. Platsen man sparar på att skippa tält, sovsäck och trangiakök kan man ju med fördel använda till att packa ner snygga kläder så man mår ännu bättre i hotellrestaurangen på kvällen.

:tummenupp Ja du Lottafia - det är tur att det finns folk som vill och törs vara olika. Det skulle bli tråkigt om alla vore lika varandra, som du eller kanske jag? :angel:

gundj

New member
Lottapelle! Du har ju blivit utslängd från forumet tidigare då du gett dig på sjuka eller funktionshindrade.
Lägg ned nu så vi slipper ha en skamfläck i forumet.

Lottafia

Member
Jag kan inte annat än högakta norrbaggen som vid 84-års ålder ger sig ut och campar. I synnerhet inte med de funktionshinder han har.

Men att campa är inte min melodi. Tyvärr.

Alexander76

Member
Aha, nu har jag dig!

Som sextioplussare har du förmodligen gratis hojkort men har ändå gjort följande inlägg på detta forum:
"Frågan är dock om SMC skall ta någon hänsyn till fordon som endast har syftet att få köra något hojliknande utan att vilja skaffa relevant körkortsbehörighet?"

MP3 för dig snart då :)

Lottafia

Member
Det inträffade även "på stenåldern" att folk ville köra lättviktare vid 16 och skaffade mc-kort innan bilkörkortet...

Och övriga skaffade sig erforderlig behörighet att köra hoj genom uppkörningen på bil. Det var en helt legal, korrekt och självklar väg till behörigheten att köra mc. Tänk så mycket bättre nyrekrytering det hade varit till motorcyklister om den ordningen fått vara kvar!

Last edited:

challe

Member
Det inträffade även "på stenåldern" att folk ville köra lättviktare vid 16 och skaffade mc-kort innan bilkörkortet...

Och övriga skaffade sig erforderlig behörighet att köra hoj genom uppkörningen på bil. Det var en helt legal, korrekt och självklar väg till behörigheten att köra mc. Tänk så mycket bättre nyrekrytering det hade varit till motorcyklister om den ordningen fått vara kvar!

Aha! Det förklarar ju varför den ordningen blev avskaffad.

Hasse-VTX

New member
Tummen upp för Norrbaggen vi behöver fler sådana eldsjälar. en del tar sitt körkort Lottafia min behörighet AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE