Föråkare till SM i linjecykel och tempo i Åstorp/Skåne sökes?

Manne Lorentzon

New member
View attachment 5574

Dags för nästa sommarevenemang!

Onsdagen den 19 juni till och med söndagen den 23 juni håller Åstorps cykelklubb i Svenska Mästerskapen i linje och tempocykling.
Midsommarveckan således.

Inför detta evenemang söker de ett 30 tal motorcyklar och jag som gammal cyklist brukar frekvent ställa upp som föråkare/Marshal och samordnare vid cykeltävlingar.

Ikväll fick jag på min lott i organisationen att ta ansvar för MC delen vilket innebär att få fram MC förare, utbilda dessa i hur det fungerar vid cykeltävling samt samordna både MC poliser och föråkare under SM tävlingen.

Jag har gjort detta några gånger och har bra rutin på det hela.
All kommunikation sker per radio mellan MC och i stort går det ut på att varsla övriga trafikanter om cyklisterna vi för fram, tillfälligt stoppa övrig trafik vid förbipassering etc vilket vi givetvis gör helt lagligt då man har tillstånd för detta i samband med tävlingen.

Momentet i sig är en trevlig grej och arbetet sker ideellt men du som är intresserad av att ställa upp får mat och bränsleersättning utgår.

Alla hojtyper fungerar för ändamålet.

Ni som är intresserade skriver med fördel i denna tråden eller Mailar mig på mannelorentzon at gmail.com

Last edited:

Tyko

New member
Hej Manne.
Kollade min kalender.
Är det datum eller dag som gäller. 17 juni är en måndag hos mig.
Mvh
Janne

alvar

New member
Det låter kul för en gammal cyklist.
Kan Du ge mer detaljer kring t ex utbildningen (när, hur lång tid)? Krav på egen utrustning betr. kommunikation?

Manne Lorentzon

New member
Utbildningen innan körning är ganska kortfattad och tar ca 30 minuter.

Tävlingsprogram
Onsdag 19/6
13:00 - 14:00, Individuellt tempo Dam Junior - 16,2 km
14:30 - 16:30, Individuellt tempo Herr Junior - 27,9 km
17:00 - 19:00, Individuellt tempo Dam Senior - 27,9 km
MC-behov: Ca 25 st

Torsdag 20/6
16:00 - 19:00, Individuellt tempo Herr Senior - 43,2 km
MC-behov: Ca 30-35 st

Lördag 22/6
09:00 - 11:00, Linje Dam Junior - (4 varv * 15,8 km) 63,2 km
11:30 - 15:00, Linje Herr Junior - (8 varv * 15,8 km) 126,4 km
15:45 - 19:15, Linje Dam Senior - (8 varv * 15,8 km) 126,4 km
MC-behov: 6-9 st

Söndag 23/6
10:30 - 16:00, Linje Herr Senior - (14 varv * 15,8 km) 221,2 km
MC-behov: 12-15 st

MC:ns uppgift under individuella tempolopp
Cyklisterna startar en och en med 2 minuters mellanrum. 2-300 meter före varje cyklist ska en MC köra för att varna mötande trafik och få dem att visa hänsyn mot tävlande cyklist. Utmed tävlingsbanan har vi också ett antal säkerhetsvakter utplacerade, som så fort en MC närmar sig, ser till att ingen övrig trafik tar sig ut på vägen.

MC:ns uppgift under linjelopp
Under linjeloppen ska MC-åkarna köra före klungan samt eventuella utbrytargrupper för att varna mötande trafik och få dem att visa hänsyn mot tävlande cyklister. Utmed tävlingsbanan har vi också ett antal säkerhetsvakter utplacerade, som så fort en MC närmar sig, ser till att ingen övrig trafik tar sig ut på vägen. Under linjeloppen har MC-åkarna radiokommunikation med banchef och tävlingens chefskommisarie (och ev polis) som dirigerar MC-åkarna.

Kommunikationsutrustning tillhandahålls av arrangören. (Radio)

Jon Wahlgren
Tävlingsansvarig

Åstorp 2013, Cykel-SM Landsväg